Diversen

Sportscars: Freddy Hunt wint op de Nürburgring in Prototype Cup Germany

Afgelopen weekend zegevierde de combinatie Mads Siljehaug (NOR/26)/Freddie Hunt (GB/35 beiden uitkomend voor het team van Reiter Engineering in de Prototype Cup Germany op de Nürburgring. De wedstrijden werden in het kader van de ADAC Truck Grand Prix verreden. In een incidentrijke wedstrijd eindigde de combinatie Axcil Jefferies (28/Zimbabwe)/ Maximilian Hackländer (D/32 beiden Konrad Motorsport Ginetta G61 LT P3) als tweede gevolgd door de combinatie Klaus Abbelen (D/61)/ Felipe Fernandez Leser (D/33 beiden Frikadelli Racing). Omdat Frikadelli Racing in de gastklasse stond ingeschreven ging de derde podium plek naar Oscar Tunjo (Col/26) en Matteo Villagomez (Eca/19 beiden Rinaldi Racing Duqueine D0 8)


2022 Reiter Ligier JSP 320
Mooie overall zege van de combinatie Siljehaug/Hunt in de eerste wedstrijd.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: ADAC Motorport

Freddy Hunt wint op de Nürburgring in Prototype Cup Germany
Freddy Hunt was na zijn eerste overwinning in de Prototype Cup Germany behoorlijk emotioneel. "Het is niet alleen mijn eerste overwinning in de Prototype Cup Germany maar ook mijn eerste overwinning met een LMP3 auto. Ik ben dolgelukkig. Na het passeren van de finish moest ik mijn emoties flink onder controle houden" verklaarde de dolgelukkige Freddie Hunt (zoon van oud wereldkampioen James Hunt) achteraf.

Voor de wedstrijd op zaterdag vertrok Donar Munding (D/20) in de Mühlner Motorsport vanaf pole maar had een bijzonder slechte start en werd direct door meerdere concurrenten gepasseerd. Daardoor kwam de Toksport WRT van Berkay Besler (Tur/23) aan de leiding gevolgd door Tunjo in een Duqueine. Gedurende het verdere wedstrijdverloop wist het duo meer afstand te nemen. Er ontstond een spannend duel om de derde plek tussen Siljehaug in de Reiter Ligier en Jefferies in de Konrad Ginetta. Na tien minuten wedstrijd zette de Noor de achtervolging op de leiders in.

Halverwege de wedstrijd ging er een schock door het Toksport WRT kamp heen. Besler spinde bij het ingaan van de pitlane en beschadigde daarbij de achterkant van zijn Ligier. Het betekende opgave voor de winnaars van de openingswedstrijden op Spa Francorchamps. De rest van de kopgroep kwam kort voor het sluiten van de verplichte pitwindow pas naar binnen. Hunt had daarbij net de auto van 2019 ADAC GT4 kampioen Siljehaug overgenomen en nam daarbij tevens de leiding van Tunjo's team collega Villagomez over.

2022 Siljehaug Hunt Winnaars Siljehaug en Freddy Hunt.

Met een voorsprong van vijf seconden had Hunt het tweede wedstrijdgedeelte geheel onder controle. Twintig minuten voor het einde spinde Villagomez waardoor Konrad Motorsport-coureur Hackländer de aansluiting vond. De ex-ADAC GT Masters-rijder wist kort daarna met een spectaculaire inhaalactie Tunjo te passeren en eindigde als tweede. Verder ging Felipe Fernandez Laster nog aan Villagomez voorbij wat hem uiteindelijk de derde plek opleverde. Achter Villagomez werden de derde en vierde plek door de combinaties Gary Hauser (Lux/30)/Sebastian von Gartzen (D/29 beiden Racing Experience Duqueine) en Matthias Lüthen (D/41)/Donar Munding (D/20) ingenomen. Lüthen won ook het Trophy klassement. De Top 8 werd gecompleteerd door de Pegasus Racing en Speedfactory Racing Ligiers van de combinaties Thibaut Erhard (F/), Giorgio Rossa (It/36)/ Aleksey Chuklin (UKR/36) ingenomen.

Tijdens de wedstrijd op zondag ging de overwinning naar de combinatie Berkey Besler (Tur/23)/Marvin Dienst (D/25) met hun Toksport WRT Ligier JS P320. In vier wedstrijden betekende dit de derde overwinning voor het duo. De tweede plek werd opgeëist door de combinatie Matthias Lüthen (D/41)/Donar Munding met een Duqueine D08. De combinatie Siljehaug/Hunt eiste met hun Reiter Engineering de derde podiumplek op. Mads Siljehaug: "Bet kon het gewoon voor ons niet gaan. In vier wedstrijden drie overwinningen. Dit maakt ons blij. Doel is uiteraard het kampioenschap.

2022 Toksport
Mooie overwinning voor het Toksport WRT team in de tweede wedstrijd. Overigens drie overwinningen in vier races.

Het eerste wedstrijdgedeelte werd bepaald door het hoge tempo van Marvin Dienst. Hij wist een voorsprong van meer dan tien seconden op te bouwen. Klaus Abbelen lag zelfs nog kortstondig aan de leiding maar Dienst's teamgenoot maakte echter korte metten met de Frikadelli-coureur en nam 20 ronden voor het einde overigens direct de leiding die niet meer werd afgestaan.

Achter de combinatie Siljehaug/Hunt volgde het Ginetta-duo Jefferies/Hackländer als vierde over de streep gevolgd door de beide Duqueines van Tunjo/Villagomez en Hauser/Von Gartzen. De achtste plek was weggelegd voor de Gebhardt combinatie Jacob Erlabacher (A/21)/Michael Herich (D/45) met een Ginetta. De Top 10 werd afgesloten door de combinatie Jesse Salminautio (SF/20)/Sebastian Arenram (S/39) in een Koiranen Kemppi Motorsport Duqueine en de Speed Factory Ligier van Giorgio Rossa (I/36) en Aleksey Chuklin (Ukr/36)
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet