Diversen

Div: Racen op de snelweg! Klassezeges Michael Vergers, JR Motorsport in 1006km-race Litouwen

220719 Litauen Start
Start van de race met twee Audi's vooraan

Racen op een stuk autosnelweg, afgesloten voor het overige verkeer, een kwart van een 'klaverblad en een mooie lange oprit meepakkend, keren door een opening in de vangrail en dan weer terug. Voor velen een droom, of een mooie herinnering aan de Avus in Berlijn. Maar in Litouwen doen ze het gewoon zo. Ieder jaar opnieuw, tijdens de Aurum 1006 Kilometer powered by Hankook. Afgelopen weekeinde was het weer zover en met Michael Vergers stond er bovendien een Nederlandse deelnemer aan de start, die ook nog eens op het podium eindigde. Samen met zijn Litouwse teamgenoten werd hij in een Porsche 911 GT3 Cup van het team LG Oled PVCase by Porsche Club als derde algemeen geklasseerd. Tevens won het team de GTO-klasse. JR Motorsport was als Nederlands team met een tweetal BMW's aanwezig, met onder anderen Ted van Vliet en Bas Schouten als coureurs. Zij vielen echter na 125 ronden uit vanwege een defecte koppeling. De andere BMW van het team met drie lokale rijders behaalde de overwinning in de SP3-klasse.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De afstand van 1006 kilometer mag wat vreemd aandoen, maar het is precies het totaal van 383 ronden op het tijdelijke circuit. Het evenement vond dit jaar al voor de 23e keer plaats, met maar liefst 31 auto's in het veld, uiteenlopend van GT3's en GT4's via cup-auto's en TCR's tot aan lokale toerwagens als een Lada 2104 stationwagen. "Het is een prachtig evenement, we doen er al sinds 2012 ieder jaar aan mee", vertelt Joost Ursem, de stuwende kracht achter het team JR Motorsport uit het Noord-Hollandse De Goorn. "We hebben ooit auto's overgenomen van KS Motorsport, een Belgisch team, dat al aan die race meedeed en die rijders kwamen bij ons terecht. Sindsdien zijn we er ieder jaar bij."

220719 Litauen showevent Flinke belangstelling tijdens het publieksevenement voorafaand aan de race, Michael Vergers in het midden

Voor Michael Vergers was de deelname aan de race in Litouwen een nieuwe ervaring. "Natuurlijk had ik van Aurelijus en Speed Factory al veel over het evenement gehoord", vertelt hij. "Ik landde ongeveer vijf minuten voor de keuring, dus we hebben meteen de keuring en de TV-interviews gedaan, gevolgd door een 'track walk', wat voor mij de eerste keer was dat ik het circuit zag. Het herinnerde me sterk aan het begin van mijn carrière in het zuiden van Spanje, waar alle kartraces waaraan ik deelnam, op stratencircuits gehouden werden. Het zag er allemaal niet zo moeilijk uit, ik was ervan overtuigd dat ik snel de baan zou leren. Zoals altijd heb ik Aurelijus zoveel mogelijk laten rijden en hebben we ook veel geoefend op de rijderswissels. De drie andere rijders en de monteur hadden allemaal hun eigen ideeën, maar toen heb ik gezegd: "Zo gaan we het doen", en dat hebben we vastgehouden. Dat hielp, want we hadden prima pitstops tijdens de race."

220719 Litauen hairpin De hairpin aan het eind van het rechte stuk was wel een uitdaging

De nauwe hairpin aan het eind van het rechte stuk was wel lastig, zo ondervond Vergers: "Als je bij het ingaan van de bocht niet volledig het stuur open had, dan haalde je het niet. We besloten dat Mantas (Janavičius, red.), die de kwalificatie reed, en ik pas aan het eind van de race zouden instappen om dan mogelijk voor posities te kunnen strijden. We waren als vijfde gekwalificeerd, wat met een Cup-auto tegen de snelle GT3's ongeveer het hoogst haalbare was. Marius (Bartkus) startte, klom gelijk op naar de vierde plaats, maar verloor daarna een plek aan de Lamborghini, omdat wij zo ver naar buiten moesten bij het insturen voor de hairpin. Daarna reed Aurelijus, netjes, geen fouten. Vervolgens reed Mantas, maar ik vond het een beetje verwarrend, want we hadden opeens drie rondjes achterstand, zonder dat echt duidelijk was waar we die verloren hadden. Maar goed, dat is lange-afstandracen, dat heeft ook met strategie te maken. Mijn eerste stint was best hectisch, ik moest eenmaal uitwijken voor een langzame auto die in de hairpin in de remmen ging en daardoor moest ik zelfs achteruit steken om alsnog door de hairpin te komen. En dat gebeurde daarna nog een keer! Ook werd ik nog een keer geraakt door de Lamborghini. Het team was niet echt blij met me... Daarna reed Mantas weer en vervolgens ik nog een keer, waarbij ik in mijn tweede stint alles goedmaakte wat ik eerder verloren had: ik heb alle auto's meerdere keren ingehaald, maakte veel tijd goed, een paar spannende acties en zo kwamen we met nog een uur te gaan weer in dezelfde ronde als de leider. Ik had ook een beetje brandstof gespaard en we wisten dat de Audi's nog een keer naar binnen moesten, dus eigenlijk reden we virtueel aan kop toen Mantas de laatste stint reed. Hij had wat moeite om de positie vast te houden en uiteindelijk kwamen de Audi's er nog voorbij. Die tweede Audi had een tijdstraf van tien seconden, maar die zette in de laatste ronde nog de snelste rondetijd in de race, zodat we met een verschil van 0,2 seconden de tweede plaats misten en als derde geklasseerd werden. Als geheel heb ik ervan genoten, het was een bijzonder evenement!"

220719 Litauen P3
Derde plaats algemeen en winst in de klasse voor Michael Vergers en zijn teamgenoten

Nederlands succes was er voor het team JR Motorsport, dat met de BMW M4 silhouette onder de inschrijving van GBY by JR Motorsport met rijders Justas Jonušis, Vilius Kibildis en Rokas Baciuška als achtste algemeen de klasse SP3 won, met de riante voorsprong van 35 ronden op de nummer 2 in de klasse. "Ik heb in de loop der jaren natuurlijk de nodige contacten in Litouwen opgebouwd, mijn vriendin komt uit Litouwen en zo kwam ik ook in contact met die rijders", zegt Joost Ursem. "Het is jammer dat we met de andere auto, waarin Ted van Vliet en Bas Schouten reden, vanwege een probleem met de koppeling de finish niet hebben gehaald, maar de klasseoverwinning is natuurlijk een mooi succes. Volgend jaar zijn we er zeker weer bij!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet