Formule 1

Formule 1: Massa op eenzame hoogte

Zelfs een vlam vattende Ferrari kon niet verhinderen dat Felipe Massa in Spanje zijn tweede overwinning op rij vatte. Lewis Hamilton eindigde wederom op de tweede plaats, daarmee nog steeds wachtend op zijn eerste overwinning, maar de Brit is wel kampioenschapsleider; daarmee de jongste leider ooit zijnde. Fernando Alonso eindigt voor zijn thuispubliek als derde.

Tekst: Daan Jeuken

De eerste start wordt gedwarsboomd door Jarno Trulli die zijn auto stalt op de startopstelling door problemen met de benzinedruk. De Italiaan zwaait op tijd zodat de gele vlag wordt gezwaaid en een extra installatierondje wordt ingelast. Trulli wordt naar de pits geduwd, alwaar hij alsnog kan starten, maar nu wel zijn zesde plaats kwijt is.

Bij de tweede poging is het wel raak en komt iedereen goed uit de startblokken. Terwijl Lewis Hamilton Räikkönen passeert opent Alonso de aanval op Massa. De Braziliaan laat zijn auto echter staan waarbij de twee elkaar lichtelijk toucheren. Alonso moet door het grind en sluit, een aanrijding ternauwernood vermijdend, als vierde aan. Eventjes daarachter wordt de aanrijding niet vermeden, Alexander Wurz verliest zijn voorvleugel op de achterkant van Ralf Schumacher. Beiden weten wel de pits te bereiken, maar terwijl Schumacher snel weer door kan heeft Wurz een uitgebreidere reparatiebeurt nodig en dient hij uiteindelijk uit te stappen.

Na zeven rondes beginnen de coureurs met bosjes uit te vallen. Als eerste is de twijfelachtige eer aan Mark Webber. De Australiër parkeert zijn auto met problemen in de pits. Ditzelfde doet Jarno Trulli, wiens problemen te hevig worden om door te rijden. Weer een fractie later moet ook nummer drie Kimi Räikkönen eraan geloven. De Fin verliest plotseling alle snelheid uit zijn auto en sukkelt de pits in. Weer een ronde later verliest Scott Speed op het rechte stuk plotseling zijn linkerachterwiel. De Amerikaan zet zijn auto degelijk naast de baan.

Intussen wordt er aan kop gewoon flink doorgereden; Felipe Massa wint zo’n halve seconde per ronde. Daarachter rijden Hamilton en Alonso vergelijkbare tijden, de twee geven elkaar, zoals eigenlijk het hele jaar al, bijzonder weinig toe. Opvallend is wel dat Hamilton wisselvallige tijden neer zet; de ene keer doet hij 1:22.8 over een ronde, de volgende ronde is het 1:23.5. Achter de koplopers komen, eigenlijk ook zoals traditie begint te worden, de BMW’s, dit maal met Kubica aan het roer. David Coulthard doet het lekker op plaats zes, voor Kovalainen en Rosberg.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet