Mazda MX-5 Cup

Mazda MX-5 Cup: Laszlo van Houwelingen is een leergierige debutant

20220612 101218

Jaarlijks meldt zich weer een nieuwe lichting jonge rijders in de Mazda MX-5 Cup en de klasse mag hierdoor best gezien worden als één van de kraamkamers van de Nederlandse autosport. Er is een goede mix van oude rotten en nieuwkomers binnen de sport waardoor de jongelingen veel ervaring kunnen opdoen. Na er afgelopen winter goed over nagedacht te hebben besloot debutant Laszlo van Houwelingen dat hij in deze klasse zijn eerste stappen in de autosport zou gaan zetten op weg naar een misschien wel hele mooie carrière.

Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

2022611Zolder-VRM-RB6188


Het was eigenlijk al in 2020 het plan van Laszlo van Houwelingen om een licentiecursus te gaan doen, maar het werd uiteindelijk afgelopen winter dat hij zich inschreef bij Rensport School Zandvoort om het felbegeerde papiertje te halen. "Het ging best goed. Vooral het driften, wat ik enorm leuk vind, maar ook het rijden op het circuit," zo vertelt de 15-jarige Havo scholier uit Papendrecht over zijn eerste ervaring met racewagens. "Ik heb nooit gekart. Ja soms met een huurkart, maar nooit competitie gereden." Tijdens de opleiding bij RSZ besprak hij met zijn instructeurs welke mogelijkheden er zijn om in wedstrijdverband op het circuit te gaan rijden. "Door hun werd mij de Mazda MX-5 Cup geadviseerd en zo kwamen we bij Johan Kraan terecht."
  2022612Zolder-VRM-RB6237

Trotse ouders fan en sponsor

Het is vader Van Houwelingen geweest die het vuurtje bij Laszlo heeft aangestoken. "Toen ik wat ouder werd ging ik steeds vaker met mijn vader naar races kijken en zo kwam het idee om zelf te gaan racen. Hij betaalt mijn hobby en dat is super. Crossing Borders Development, het bedrijf van mijn vader, is op dit moment de enige sponsor op de auto." Laszlo beseft zich terdege dat hij in een positie is waar veel jongens van zijn leeftijd van dromen, maar gewoonweg het budget niet voor hebben. Zijn vader heeft een vastgoedbedrijf dat gespecialiseerd is in energieneutraal ontwikkelen en bouwen. "Als ik klaar ben met school wil ik ook die richting uit, misschien wel in ons bedrijf. Lijkt me heel leuk." Zijn ouders zijn tevens z'n trouwste fans en supporters en vergezellen hem, samen met de hond, naar elke race.
  2022611Zolder-VRM-RB2542

Leren, leren en leren

Amper twee maanden na het behalen van zijn licentie maakte Laszlo zijn eerste meters met de MX-5 en hij heeft daarna de nodige dagen achter het stuur van de Mazda doorgebracht. "Ik heb meer dan vijf dagen getraind en heel veel meters gemaakt, ook in de regen. Bij Johan Kraan leer je echt een hoop. Ik spreek vaak met Sam van Norel en leer veel van de ervaring die hij al heeft met de Mazda. En ik werk veel samen met Dominique Kraan." Ook heeft Laszlo samen met de engineers naar de data-analyses gekeken en geleerd om deze te begrijpen en er zijn voordeel mee te doen. Thuis bracht hij de nodige uren op de simulator door. ''Vroeger was ik veel bezig met FIFA, maar tegenwoordig ben ik alleen nog maar aan het racen op de computer." Zelfs zijn moeder weet wanneer hij aan het racen is, want er zit een klein piepje in het stuur. En volgens haar zijn dat heel wat uurtjes.
  2022611Zolder-VRM-RB4539

Toewerken naar racen om het kampioenschap

En toen kwam in april het eerste raceweekend op Circuit Zandvoort waar Laszlo zich voor het eerst echt kon gaan meten met de andere deelnemers: "Het ging eigenlijk best goed," zo kijkt hij op dat weekend terug. "De kwalificatie had beter gekund, dat is toch anders rijden dan in een race en daar moet ik beter in gaan worden. Maar over de eerste race was ik best tevreden, tot de transmissie ineens vast zat. Dat was balen, want het ging best goed met inhalen en rijden tussen de andere wagens. Race twee was minder goed. Maar ik heb veel geleerd en dat is ook heel belangrijk."
  2022611Zolder-VRM-RB4822

Toekomst

Over zijn toekomst in de autosport is Laszlo realistisch. "Ik denk niet eens na over de Formule 1. Voor 2023 blijven we zeker nog in de Mazda MX-5 Cup, misschien nog wel wat langer. Doel voor nu is toewerken naar het junior kampioenschap en dan racen om het overall kampioenschap. Daarna hoop ik op Porsche GT4 met als einddoel GT3. Maar eigenlijk is het belangrijkste dat ik steeds beter ga worden en ervaring opdoe."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet