Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Open Nederlands Rally Kampioenschap

Rally - NL: Van den Heuvel wint knotsgekke Vechtdal Rally

ASN Heuvel-2

Hardenberg
– Zomerse temperaturen, brandende auto's, ingekorte proeven, afgelaste proeven, botsingen op de proef, onbedoelde doch cruciale rode vlaggen, de Vechtdal Rally had het allemaal. De diverse nieuwe proeven mochten dan bestaan uit veel lange rechte halen en haakse bochten, saai was het allerminst.

Tekst en foto's: Steven van Veenendaal

De Vechtdal Rally was dit jaar een buitengewoon compact evenement. Om één uur 's-middags werd gestart en om zeven uur zou er gefinisht worden. Daartussen mochten de deelnemers tien veelal nieuwe proeven afwerken over ruim 126 kilometer. Het zou allemaal wat anders lopen en pas ruim na negenen werden de winnaars op het podium gehuldigd.

Voor de wedstrijd begint komt het eerste opvallende bericht binnen. De rundkurs op KP3 wordt ingekort omdat op aanraden van de provincie een gedeelte uit de proef wordt gehaald. Even later loopt het tijdschema de eerste deuk op wanneer een deelnemer van de Historic wedstrijd, die voor de reguliere rally start, zijn auto vlam ziet vatten.

Als de wedstrijd eenmaal aanvangt is het Hans Weijs de knuppel in het hoenderhok gooit en opent met een scratch. Kevin van Deijne stipt het belang hiervan aan. "Het zijn hele snelle proeven met lange rechte halen waar het moeilijk is om een verschil te maken, je moet er dus meteen bij zitten." Van Deijne opent ook goed met een derde tijd vlak achter Jim van den Heuvel. Twee proeven later gaat het echter mis voor de Brabander. De stuurbekrachtiging van zijn Hyundai valt uit, Van Deijne schiet rechtdoor en kan zijn weg maar ternauwernood vervolgen. Hij loodst zijn auto naar de service maar verliest dermate veel tijd dat een topklassering er niet meer in zit.

ASN Deijne-1

De vertraging in de wedstrijd groeit verder als ook de derde proef wordt stilgelegd tijdens de historische doortocht. Als de bergingswagen weer van de proef af is kan de show doorgaan. Dat kan van de vierde proef niet gezegd worden, die gaat niet door wegens een ontbrekende ambulance. Gelukkig maakt de spectaculaire strijd vooraan veel goed. In de vier proeven van de openingsboucle klokken Hans Weijs en Jim van den Heuvel nooit meer dan een seconde na elkaar in. Ze pakken allebei twee scratches en Weijs houdt de leiding met slechts 1,4 seconde.

Nadat de vochtvoorraden weer op peil zijn gebracht tijdens de welverdiende serviceonderbreking gaat de bikkelharde strijd onverminderd voort. Hapering in de tijdwaarneming zorgen af en toe voor onduidelijkheid over de posities, Van den Heuvel hanteert een simpele oplossing "op een gegeven moment had ik geen idee meer hoe we er nou voor stonden, dus ben ik maar gewoon maximaal vol gegaan. Als er stand 'flat-out' op de auto had gezet was dit hem." De verschillen worden op de proeven iets groter maar doordat het beide kanten op gaat blijft het ongemeen spannend.

En dan. Het moment van de wedstrijd. Op de achtste proef krijgt Weijs het signaal rode vlag op zijn RallySafe kastje. Dat betekent direct stoppen en de proef op lage snelheid verlaten. Gert-Jan Kobus, als tweede gestart, krijgt dezelfde melding. Beiden gaan van het gas af en verlaten de proef. Er lijkt geen reden voor te zijn en inderdaad, Bob de Jong, als derde vertrokken krijgt het signaal niet en kan gewoon door. Datzelfde geldt voor Van den Heuvel die in volle aanvalsmodus een toptijd neerzet en ruim drie seconden sneller gaat dan zijn eerste doortocht. Maar door de rode vlag heeft Weijs geen tijd neer kunnen zetten, hoe gaat de wedstrijdleiding hiermee om? Tijdens de wedstrijd is er nog geen duidelijkheid. Weijs en Van den Heuvel vervolgen hun strijd in onzekerheid.

ASN Weijs-1

De volgende proef klokken de heren weer vrijwel gelijk in en lijkt het erop dat gegeven de onduidelijkheid over KP8 Weijs 1,1 seconde voor ligt. Op de afsluitende industrieterreinproef haalt Van den Heuvel nog een keer alles uit de kast. "Eigenlijk reed ik die proef niet zo goed, het was een beetje slordig, ik wilde iets te graag." Maar het was voldoende. Van den Heuvel is 1,9 seconden sneller dan Weijs en pakt de overwinning, met 0,8 seconden. Na de wedstrijd wordt duidelijk dat voor de tijdsbepaling van KP8 het standaardprotocol wordt gevolgd waardoor Weijs een berekende tijd krijgt toegewezen, die tijd is 4,1 seconden langzamer dan Van den Heuvel. De uiteindelijke voorsprong van Van den Heuvel wordt daarmee 4,9 seconden op een withete Weijs, waarvan het nog maar de vraag is of we hem terugzien. "Ik ben er helemaal klaar mee, wat een droefenis. De organisatie pakt het goed op en zet hier een mooie wedstrijd neer met goede mogelijkheden voor VIP's en dergelijke en ik heb een hele leuke strijd met Jim de hele rally. Dan komt er een onterechte rode vlag twee proeven voor het eind en besluit de wedstrijdleiding mij een tijd van 4,1 seconden langzamer te geven terwijl Jim en ik de hele wedstrijd op tienden van elkaar rijden. Dit is dramatisch. Zolang ze zo amateuristisch met RallySafe omgaan kom ik niet meer" sluit hij af.

ASN Brink-1

Verderop in het klassement zagen we Mitchel van den Brink gelukkig weer terug naar zijn zware blessure. Zes weken geleden verbrijzelde hij zijn voet bij een crash in Tunisië, een dag voor de wedstrijd ging het gips eraf en gaf zijn arts aan dat hij zijn voet voor 20% mocht belasten. Met het oog op de nationale titel oordeelde de jonge Harskamper dat dat voldoende was om te starten. Echt buigen kan hij zijn voet nog niet, dus gas geven doet hij door zijn hele been te gebruiken "en remmen doe ik gewoon met links" klinkt zo simpel uit de mond van het talent. Als of er niets aan de hand is rijdt hij 'gewoon' weer naar de zevende plek en eerste niet-R5 tot voor de laatste proef het achterdiff klapt en hij de laatste proef alleen met voorwielaandrijving moet rijden. Het kost hem vijf minuten en een goede klassering maar hij heeft opnieuw zijn visitekaartje afgegeven, zeker op het onverhard "dat zand dat is echt wel mijn ding" grijnst hij.

GR Yaris Challenge - Vechtdal Rally 2022 1e- Yannick Vrielink en Glenn Crooijmans 220618
Foto: Erik van 't Land/RallyPicture

In de merkenklasses ging Yannick Vrielink er opnieuw met de overwinning vandoor in de GR Yaris Challenge. Ondanks een spannend moment waarbij hij wat al te enthousiast over het onverhard ging slaagde hij erin de winst te behalen en zijn leiding in het kampioenschap te verstevigen. In de Motul Clio Rally Trophy was de Belg Benoit Verlinde ook weer ongenaakbaar. Hoewel hij aangaf zelf niet helemaal 'on point' te zijn was hij de concurrentie wel een minuut te snel af. Ben van de Laar was best of the rest en constateerde tevreden dat hij aanzienlijk dichterbij Verlinde zat dan tijdens de ELE Rally. Jeroen Klein Kromhof maakte het podium vol als beste van het contingent Klein Kromhofs dat aan de start verscheen.

ASN Verlinde-1
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet