IndyCar

Indycar: Drie Ganassi-coureurs in de Top 4 op Miller Lite Carb. Day. Team Penske wint Pitstop Challenge

Het team van Chip Ganassi continueerde in de Meimaand haar dominantie op de Indianapolis Motor Speedway. Van de vier snelste Ganassi-rijders was Tony Kanaan de snelste man op de baan. Vanwege regen in de ochtend kon pas twee uur later aan de sessie begonnen worden. Met een tijd van 227.114 mph. in de No1 Chip Ganassi Dallara Honda liet Kanaan de snelste tijd noteren. Zijn Zweedse teamgenoot Marcus Ericsson was in de No.8 Huski Chocolate Dallara Honda een fractie langzamer.


2022 Start
De allerlaatste kans om te finetunen voor de 106e editie van de Indy 500 was vandaag.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Indycar

Drie Ganassi-coureurs in de Top 4 op Miller Lite Carb. Day. Team Penske wint Pitstop Challenge
2013 Indy 500-winnaar Tony Kanaan was de afgelopen week de snelste man op de baan. Tony Kanaan: "Gedurende de gehele week waren we erg happy met onze auto. Het is geen geheim dat onze auto's goed zijn. Wij deden hier een paar pitstops en een aantal dingetjes. Maar eerlijk gezegd hebben we niets veranderd."

Alleen de Japanner Takuma Sata scheidde de Ganassi Speed Show met een derde tijd en liet in de No51 Nurtec Dallara Honda een derde tijd van 226.839 mph noteren. NTT Award Polesitter Scott Dixon, die afgelopen zondag nog de snelste pole voor de Indy 500 wist te behalen, liet met 226.696 mph. de vierde tijd noteren. Met een vijfde tijd van 226.517 mph was Sage Karam de snelste Chevrolet-coureur in de No 24 AES Indiana DRR Dallara Chevrolet.

2022 Kanaan Veteraan Tony Kanaan was opnieuw de snelste man op de baan.

Ganassi's sterkte was niet alleen beperkt tot de top vier aangezien alle vijf rijders zich in de Top 14 wisten te nestelen. Met een tijd van 225.974 mph. was Jimmie Johnson in zijn Carvana Dallara Honda de zevende snelste Ganassi-man. Regerend kampioen Alex Palou liet in de No 10 NTT DATA Chip Ganassi Dallara Honda de veertiende tijd (225.435 mph) registreren. Deze snelheden onderstreepten nogmaals de kwalificatie-snelheid van afgelopen zondag waarbij alle vijf Ganassi-rijders in de eerste vier startrijen zijn terug te vinden. De teams van Andretti Autosport en Dale Coyne Racing hebben moeten vrijdagavond en zaterdag de nodige overuren maken.

2022 VK
VeeKay was tevreden over de set-up van de auto.

Op 14.05u lokale tijd maakte Andretti Autosport-coureur Colton Herta in Turn 1 met de achterkant van zijn auto contact met de Safer Wall. Daarbij sloeg Herta over de kop maar kon de auto ongedeerd verlaten. De schade was aanzienlijk. Amper een half uur later maakte David Malukas contact met de auto van Santino Ferrucci. Vanwege vermijdbaar contact werd Ferrucci 20 minuten lang in zijn pitbox gehouden. Alle 33 rijders namen aan de laatste sessiee deel. In totaal werden er 1590 ronden afgelegd waarvan Callum Ilott in de No 77 Juncos Hollinger Dallara Chevrolet met 68 ronden het grootste aantal voor zijn rekening nam.

Team Penske wint Ruoff Mortgage Pitstop Challenge
Voor de 18e maal schreef Team Penske de Ruoff Mortgag Pitstop Challenge op haar naam. Ditmaal wonnen zij de Challenge met de No2 Shell Team Dallara Chevrolet van Josef Newgarden. Uit een prijzenpot van 100.000 U$ verdiende de Penske-crew U$ 50.000. Voor Newgarden betekende het zijn allereerste overwinning de Pitstop Challenge. Voor crewchief Travis Law betekende het zijn derde. In 2015 en 2016 won hij samen met Helio Castroneves de pitstop challenge. In 2017 behaalde Will Power met de No 12 Verizon Penske Chevrolet dit evenement voor de laatste maal.

2022 Pitstop Challenge
Voor de 18e maal ging de Pitstopchallenge naar Team Penske. Dit belooft wat voor a.s. zondag.

Travis Law: "Vrijwel iedereen kwam opdagen en we hebben gedaan wat we moesten doen. Petje af voor alle betrokkenen. Ook voor de mensen in de werkplaats die voor de apparatuur zorgden. Ik kan ze niet genoeg bedanken." In 2009 won Team Penske met Helio Castroneves zowel de pitstop competition als de Indy 500. Exact 50 jaar geleden behaalde Team Penske met Mark Donohue ook haar allereerste overwinning op de Speedway.

Josef Newgarden: "Misschien een goed omen. En zoals Travis al zei. We hadden een iets langzamere rijbaan en bij die laatste stop werd het verschil gemaakt om het voor elkaar te krijgen. Ik vind het altijd schitterend om op het circuit te zijn omdat ik weet dat ik de beste mensen achter mij heb staan." Overigens verlengde Pato O"Ward zijn contract met Arrow McLaren SP tot 2025.

Carburation Day tijden
1 - Tony Kanaan (Dallara-Honda) - Chip Ganassi Racing - 227.114 mph (365.505 kmh)
2 - Marcus Ericsson (Dallara-Honda) - Chip Ganassi Racing - 227.004
3 - Takuma Sato (Dallara-Honda) - Dale Coyne Racing w/RWR - 226.839
4 - Scott Dixon (Dallara-Honda) - Chip Ganassi Racing - 226.696
5 - Sage Karam (Dallara-Chevy) - Dreyer & Reinbold - 226.517
6 - Will Power (Dallara-Chevy) - Team Penske - 226.032
7 - Jimmie Johnson (Dallara-Honda) - Chip Ganassi Racing - 225.974
8 - Pato O'Ward (Dallara-Chevy) - Arrow McLaren SP - 225.756
9 - Marco Andretti (Dallara-Honda) - Andretti Herta - 225.714
10 - Felix Rosenqvist (Dallara-Chevy) - Arrow McLaren SP - 225.665
11 - Conor Daly (Dallara-Chevy) - Ed Carpenter Racing - 225.548
12 - Christian Lundgaard (Dallara-Honda) - RLL - 225.497
13 - Scott McLaughlin (Dallara-Chevy) - Team Penske - 225.481
14 - Alex Palou (Dallara-Honda) - Chip Ganassi Racing - 225.435
15 - Stefan Wilson (Dallara-Chevy) - DragonSpeed/Cusick - 225.393
16 - Juan Pablo Montoya (Dallara-Chevy) - Arrow McLaren SP - 225.364
17 - David Malukas (Dallara-Honda) - Dale Coyne Racing - 225.07
18 - Helio Castroneves (Dallara-Honda) - Meyer Shank Racing - 224.971
19 - Kyle Kirkwood (Dallara-Chevy) - AJ Foyt Enterprises - 224.839
20 - Colton Herta (Dallara-Honda) - Andretti Autosport - 224.682
21 - Simon Pagenaud (Dallara-Honda) - Meyer Shank Racing - 224.452
22 - JR Hildebrand (Dallara-Chevy) - AJ Foyt Enterprises - 224.27
23 - Josef Newgarden (Dallara-Chevy) - Team Penske - 224.164
24 - Callum Ilott (Dallara-Chevy) - Juncos Hollinger Racing - 224.158
25 - Alexander Rossi (Dallara-Honda) - Andretti Autosport - 223.717
26 - Jack Harvey (Dallara-Honda) - RLL - 223.19
27 - Romain Grosjean (Dallara-Honda) - Andretti Autosport - 223.13
28 - Graham Rahal (Dallara-Honda) - RLLng - 223.038
29 - Santino Ferrucci (Dallara-Chevy) - Dreyer & Reinbold - 222.83
30 - Devlin DeFrancesco (Dallara-Honda) - Andretti Autosport - 222.33
31 - Ed Carpenter (Dallara-Chevy) - Ed Carpenter Racing - 222.307
32 - Dalton Kellett (Dallara-Chevy) - AJ Foyt Enterprises - 221.871
33 - Rinus VeeKay (Dallara-Chevy) - Ed Carpenter Racing - 220.638
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet