VLN

Vooruit- en terugblik 50e editie ADAC TotalEnergies 24h-Rennen Nürburgring

220526 24h historie


Dit weekeinde staat de Nürburgring en de wijde omgeving in het teken van een van de grootste autosportfestivals van Europa, het jaarlijkse ADAC TotalEnergies 24h-Rennen, dat dit jaar zijn 50e editie beleeft. Er staan 138 auto's op de inschrijflijst, waaronder 33 GT3's, de klasse waaruit zonder twijfel de algehele winnaar komt. Aan de vooravond van het evenement blikt AUTOSPORT.NL vooruit op de jubileumeditie en kijkt ook terug op de rijke historie.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ADAC, Gruppe C Photography, Willem J. Staat

De basis voor de 24-uursrace werd al in de jaren zestig gelegd door regelmatigheidswedstrijden op de Nordschleife, die werden georganiseerd door de destijds al zeer actieve Motor Sport Club Langenfeld, in ons land ondermeer ook bekend van de ADAC Nordsee Cup op Zandvoort. In 1970 was er voor het eerst een echte race over 24 uur, in navolging van vergelijkbare evenementen in Le Mans en Spa-Francorchamps. In de beginjaren was het vooral een aangelegenheid voor privérijders en -teams, en dan vrijwel uitsluitend uit Duitsland. Slechts driemaal was er in de eerste 15 jaar een niet-Duitse winnaar, tweemaal won Gerold Pankl (1971 en 1972) en eenmaal zegevierde Niki Lauda, in 1973, samen met Hans-Peter Joisten in de Alpina-BMW, die later die zomer het leven zou laten in de 24-uursrace van Spa-Francorchamps.

Hans-Joachim Stuck won samen met Clemens Schickentanz in de BMW van tuner Koepchen de eerste editie. "Het ging toen volledig anders dan nu", herinnert Stuck zich. "We reden gewoon over de weg met de auto naar het circuit, schroefden de bumpers eraf en demonteerden de achterbank en zo reden we de race. Tussendoor zaten we op klapstoeltjes in de paddock. Geen fysiotherapeuten, geen uitgekiend dieet, ben je gek! We aten frites en dronken cola!"

220526 24h 1970 De winnende Koepchen-BMW met Stuck en Schickentanz in 1970

Veel rijders die op de Nürburgring succesvol waren, kwamen niet of nauwelijks buiten de Eifel in actie, zoals bijvoorbeeld Dieter Gartmann, die met een Ford Capri twee keer de race won, maar totaal geen internationale ambities had. Wel was hij er trots op dat hij in 1982, toen hij samen met de beide Ford-fabrieksrijders Klaus Ludwig en Klaus Niedzwiedz in de Eichberg-Ford Capri startte, niet een van de beide "Kläuse", maar hij de snelste man in de auto was en de pole-position behaalde. Ook namen als Helmut Döring, Fritz Müller of Axel Felder vielen buiten de Nürburgring nauwelijks op.

220526 24h Rosberg Vatanen 1982
Keke Rosberg en Ari Vatanen reden in 1982 met een Eichberg-Ford

Vanaf de komst van het Groep A-reglement in 1987 nam ook de belangstelling van de fabrikanten voor het evenement toe en daarmee groeide tevens de inbreng van buitenlandse rijders. Twee jaar later, in 1989, won voor het eerst een niet-Duits team in de vorm van het Italiaanse Bigazzi Racing met de BMW M3, bestuurd door Emanuele Pirro, Roberto Ravaglia en Fabien Giroix. BMW is met 20 overwinningen ook verreweg het succesvolste merk in de historie van de race, op ruime afstand gevolgd door Porsche (13) en Ford en Audi met elk vijf, waarbij Audi het succesvolst is in het GT3-tijdperk.

Historische overwinningen waren er ook. Zoals bijvoorbeeld de zege van de BMW 320 Diesel in 1998, met Hans-Joachim Stuck, Christian Menzel, Andreas Bovensiepen en Marc Duez, de eerste overwinning met een dieselmotor in een internationale lange-afstandsrace, acht jaar voordat Audi dat in Le Mans deed. Ook de overwinning van Opel in 2003 was een historisch feit, gerealiseerd met een aangepaste Astra V8 uit de DTM. "Van tevoren verklaarde iedereen ons voor gek, maar we hebben het wel gedaan en bovendien gewonnen", aldus de toenmalige Opel-sportbaas Volker Strycek, destijds ook een van de rijders samen met Manuel Reuter, Marcel Tiemann en Timo Scheider.

220526 24h Opel
Opel won in 2003 met de omgebouwde Astra V8 uit de DTM

Strycek neemt dit weekeinde voor de 44e keer deel aan de klassieker en is daarmee recordhouder. Hij had aanvankelijk onder andere ook met de populaire Opel Manta van Hans-Olaf Beckmann zullen rijden, maar die auto raakte vorige week flink beschadigd toen de accu vlam vatte in de werkplaats. Daardoor kan het geplande afscheid van de auto bij de 24-uursrace geen doorgang vinden. Strycek is echter in meerdere auto's ingeschreven, zodat hij er dit jaar ook weer bij is.

220526 24h Manta
Dit jaar zonder de Manta, die vorige week door brand flink beschadigd raakte

De eerste Nederlandse winnaar was Duncan Huisman, die in 2005 deel uitmaakte van het winnende BMW-team Schnitzer met Boris Said, Andy Priaulx en Pedro Lamy met de schitterende BMW M3 V8. Latere Nederlandse successen waren er dankzij Jeroen Bleekemolen met de Black Falcon-Mercedes SLS AMG GT3 in 2013 (hoewel die bij de huldiging al naar huis was omdat zijn echtgenote weeën gekregen had) en Nicky Catsburg met de BMW M6 GT3 in 2020.

Voor de Duitse fabrikanten is de race met zeer veel prestige verbonden en allemaal pakken ze dan ook flink uit met fabrieksondersteunde teams en een keurkorps van prominente rijders. Porsche start met Michael Christensen en Kévin Estre, twee van de drie winnaars van de verkorte race van vorig jaar, samen met Laurens Vanthoor en Fred Makowiecki in de Manthey-911 (bij de fans bekend als "Grello") met het startnummer 1. Andere ondersteunde teams zijn KCMG (met onder anderen Nick Tandy en Earl Bamber), Toksport, Dinamic en Falken Motorsports. Mercedes-AMG ondersteunt de teams GetSpeed, Landgraf en HRT (de laatste rijdend onder de naam Mercedes-AMG Team Bilstein). Hier vinden we onder anderen DTM-kampioen Maximilian Götz en zijn mede-DTM-rijders Luca Stolz en Maro Engel in de bezetting.

220526 24h ROWE BMW
Nicky Catsburg is een van de rijders in de nummer 98-ROWE-BMW

BMW geldt na de goede prestaties in de voorbereidende races als favoriet, wat mooi zou passen bij het 50-jarig jubileum van de sportafdeling BMW M, dat tijdens het evenement groots gevierd wordt. Schubert Motorsport, Walkenhorst Motorsport en ROWE Racing krijgen allemaal fabrieksondersteuning, net als het BMW Junior Team, ingezet door het RMG-team van Stefan Reinhold. Bij ROWE Racing rijdt Nicky Catsburg in de nummer 98-BMW, samen met John Edwards en DTM-professionals Sheldon van der Linde en Marco Wittmann.

Audi ondersteunt de teams Car Collection en Phoenix Racing, met ondermeer DTM-coureurs Kelvin van der Linde, René Rast en Ricardo Feller. Robin Frijns rijdt, voor het eerst dit jaar, ook weer met een Audi, en wel de nummer 15-Phoenix-R8, die hij deelt met Kelvin van der Linde, Frédéric Vervisch en Dries Vanthoor. Pas deze week werd de deelname van Jeroen Bleekemolen bekend, hij is een van de rijders in de Ferrari 488 GT3 van Racing One.

220526 24h Audi
Audi is ook sterk vertegenwoordigd

Carlo van Dam, al meerdere malen winnaar van de toerwagenklasse voor tweeliter turbo's, is er na enkele jaren afwezigheid met het team Subaru Tecnica International weer bij met de Subaru WRX STI, die hij deelt met Tim Schrick, Marcel Lasee en Kota Sasaki. Paul Harkema, al meerdere malen winnaar van de Porsche-cupklasse in de VLN/NLS-races, rijdt in de Black Falcon-Identica-Porsche met het nummer 121. Ook Patrick Huisman rijdt met een Cup-Porsche, de RPM-auto die hij deelt met Tracy Krohn, Nic Jönsson, Mario Farnbacher. De Nederlandse inbreng wordt gecompleteerd door Jan-Jaap van Roon in de nummer 252-KKrämer Racing-Porsche Cayman 718 GT4.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet