Formula 4

Spaans F4: Drie verschillende winnaars in spannende openingsronde Spaanse F4-titelstrijd

race 3 intr

Race drie wordt race twee

Op de zondagochtend bleek er ineens een wijziging in het programma te zijn gekomen. Race twee, waarvan de startopstelling was bepaald door de een na snelste ronde uit kwalificatie één en die over 18 minuten en één ronde wordt verreden, was verplaatst en nu race nummer drie geworden. Daarvoor dus eerst race twee (die eerst drie was, snapt u het nog) over 25 minuten en 1 ronde. De startopstelling van deze wedstrijd werd bepaald door de eerder op de zondagochtend verreden tweede kwalificatie. Daarin ging de snelste tijd naar Inthraphuvasak, voor Tsolov, Kucharczyk en Barter, kortom de rijders die hun snelheid al eerder hadden bewezen. De Haan bleef minder dan een halve seconde verwijderd van de poleposition, maar in een veld waarvan maar liefst 27 van de 30 rijders binnen één seconde zaten, leverde het de Nederlander toch niet meer op dan een 13de positie.

De strijd om de leiding duurde dit keer iets minder lang dan in race één, maar was niet minder intens. Inthraphuvasak was vanaf pole het beste weg, terwijl Tsolov opnieuw een beroerde start kende. De Bulgaar viel meteen terug naar plek zes om even later zelfs terug te zakken naar de negende positie. Aan kop sloeg Inthraphuvasak eerst een gaatje maar werd vervolgens bijgehaald door Kucharczyk, die op korte afstand gevolgd werd door Barter. Door deze strijd kon ook de direct daarachter volgende groep van Jenic, Kelstrup, Zanfari, Ho, Rinicella en Tsolov aansluiten. Na wat schermutselingen kon Inthraphuvasak profiteren van de strijd tussen Barter en Kucharczyk, die de laatste in zijn voordeel wist te beslissen. Terwijl Inthraphuvasak door de strijd achter zijn rug een klein gaatje kon slaan en zo zijn zege veiligstelde, gebeurde er daarachter nog genoeg. Jenic was aangesloten, passeerde Barter en toen vervolgens de als tweede over de finish gaande Kucharczyk een straf van twee seconden kreeg wegens track limits, promoveerde Jenic zelfs naar plek twee en moest de jonge Pool opnieuw genoegen nemen met een derde positie. Barter sloot de race af op plek vier, terwijl de opnieuw zeer snelle Tsolov na de nodige inhaalacties nog beslag wist te leggen op de vijfde positie. Daarachter de eveneens met twee seconden gestrafte Zanfari en op zeven Rinicella. Pingasov sloot een fraaie inhaalrace, die begon buiten de top twintig, af op de achtste positie, voor Kelstrup die ook bestraft werd met twee seconden wegens track limits. Op plek tien was Daniel Nogales de enige vreemde eend in de bijt van de top tien want de rijder van Teo Martin Motorsport werd voorafgegaan voor vijf auto's van MP Motorsport en vier van Campos Racing. De Haan zag een race waarin hij steeds rond de twaalfde plaats bivakkeerde in ronde tien met een kapotte voorvleugel in de pits eindigen.

Tsolov-Algarve-win

Nu wel Tsolov en eerste punten De Haan

Als slotstuk volgde dan aan het eind van de zondagmiddag de race over 18 minuten en één ronde. Daarbij (op basis van de een na snelste ronde uit de eerste kwalificatie) op pole Tsolov, voor Kucharczyk, Rinicella, Barter en Inthraphuvasak. De Haan mocht het nu vanaf plek elf gaan proberen om zijn eerste punten te scoren. Met twee F4-races en 30 auto's in de baan zonder een safetycar was natuurlijk de goden verzoeken en dus was het in de slotrace van het weekend wel tot twee keer toe raak. Bij de start was Tsolov nu wel goed weg, maar moest toch de nog beter vertrokken Kucharczyk voor laten gaan. Daarachter schoof Barter naar drie en wisten Inthraphuvasak en Zanfari in de meer naast dan achter elkaar rijdende groep Rinicella te passeren. De Haan was ook uitstekend weg en lag na de eerste ronde op plek acht. Meteen was het echter tijd voor de safetycar omdat in het achterveld drie auto's elkaar geraakt hadden. Jef Machiels (Monlau Motorsport) en Jorge Campos (Formula de Campeones) bleven in de grindbak achter terwijl Ricardo Gracia (GRS) de pits nog kon bereiken. Net voordat de safetycar in de baan kwam, had Tsolov ten koste van Kucharczyk de leiding genomen en voerde daarmee het veld aan.

Bij de herstart waren er nog zes minuten en één ronde te gaan. Inthraphuvasak probeerde meteen Barter te pakken, maar daarvan profiteerde Zanfari door zijn teamgenoot in te halen en achter de Australiër naar plek vier door te schuiven. De Haan deed het ook meer dan uitstekend want de Nederlander wist twee plaatsen goed te maken en lag daarmee zesde. Meteen was het echter weer raak toen Vladislav Ryabov (GRS) spinde en Julien, Gracia en Ricardo Escotto (CRAM Motorsport) bij de daaropvolgende crash betrokken raakten. De marshalls hadden de baan net voor het verstrijken van de tijd weer vrij, waardoor er toen de safetycar verdween nog één sprintronde richting de finish resteerde. De positie van Tsolov kwam niet meer in gevaar zodat de snelle Bulgaar toch nog een overwinning mee naar huis kon nemen. Met een tweede plaats pakte Kucharczyk zijn derde podium van het weekend. Zanfari slaagde er nog in om Barter te passeren en maakte zo het podium compleet. De Haan deed nog een verwoede poging om Inthraphuvasak te passeren, maar de Thai hield stand. Met een keurige zesde plaats kon De Haan zijn eerste punten bijschrijven.

Race 2 tsolov

Dat er werk aan de winkel is voor een aantal teams, mag bij het bekijken van de uitslagen duidelijk zijn. Campos en MP Motorsport hadden hun voorbereidingen (waarbij MP deelnam aan het F4 kampioenschap in het Midden-Oosten) met afstand het beste voor elkaar. In de twee kwalificaties werden alle top tien posities bezet door auto's van Campos en MP, in de twee langere races was er slechts één niet-Campos of MP-auto in de top tien te vinden, terwijl alleen in de slotrace één Monlau-auto en twee Drivex-auto's de hegemonie konden doorbreken.

Tot slot nog een kritische noot. Voor een kampioenschap met deze status is het toch wel erg teleurstellend dat de informatievoorziening zo slecht is. Alleen de facebookpagina van de serie werd gedurende het weekend nu en dan en pas laat bijgewerkt met de uitslagen en een enkele foto, terwijl op de website al helemaal geen informatie verstrekt werd. Vandaar ook het minimale aantal foto's bij dit verslag. Gelukkig was er livetiming en een livestream zodat de aantrekkelijke races in ieder geval wel gevolgd konden worden.

Race 1, 25 minuten + 1 ronde
1. Hugh Barter, Campos Racing
2. Tasanapol Inthraphuvasak, MP Motorsport
3. Tymoteusz Kucharczyk, MP Motorsport
4. Miron Pingasov, MP Motorsport
5. Suleiman Zanfari, MP Motorsport
6. Filip Jenic, Campos Racing
7. Georg Kelstrup, Campos Racing
8. Gael Julien, Drivex
9. Kirill Smal, MP Motorsport
10 Christian Ho, MP Motorsport
11. Robert de Haan, Monlau Motorsport

Race 3, 25 minuten + 1 ronde
1. Tasanapol Inthraphuvasak, MP Motorsport
2. Filip Jenic, Campos Racing
3. Tymoteusz Kucharczyk, MP Motorsport
4. Hugh Barter, Campos Racing
5. Nikola Tsolov, Campos Racing
6. Suleiman Zanfari, MP Motorsport
7. Valerio Rinicella, MP Motorsport
8. Miron Pingasov, MP Motorsport
9. Georg Kelstrup, Campos Racing
10. Daniel Nogales, Teo Martin Motorsport
Uitgevallen Robert de Haan, Monlau Motorsport

Race 2, 18 minuten + 1 ronde
1. Nikola Tsolov, Campos Racing
2. Tymoteusz Kucharczyk, MP Motorsport
3. Suleiman Zanfari, MP Motorsport
4. Hugh Barter, Campos Racing
5. Tasanapol Inthraphuvasak, MP Motorsport
6. Robert de Haan, Monlau Motorsport
7. Kirill Smal, MP Motorsport
8. Valerio Rinicella, MP Motorsport
9. Bruno del Pino, Drivex
10. Maksim Arkhangelskii, Drivex
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet