Diversen

Div: Cor Euser en Henk van Zoest zorgen voor het Wilhelmus in Portimão

220502 Euser Zoest na afloop
Nederlandse connectie: Cor Euser en Henk van Zoest, getekend na de hete eerste race

Helaas moeten we alweer voor het tweede jaar op rij een Nederlander in het DTM-veld ontberen – de beide Belgen Laurens Vanthoor en Esteban Muth houden de Benelux-eer hoog – maar toch klonk op het Autódromo Internacional do Algarve in Portimão afgelopen weekeinde het Wilhelmus. In het voorprogramma van de DTM reed ondermeer het Campeonato de España Resistencia, het Spaans lange-afstandskampioenschap, en daarin stonden met Cor Euser en Henk van Zoest twee Nederlanders aan de start. En dat met succes: Euser won met de MARC V8 de eerste race en eindigde in de tweede wedstrijd als tweede, Van Zoest behaalde met een Renault Clio de winst in de toerwagenklasse. Voor beide successen werd het volkslied gespeeld.

Tekst: René de Boer (vanuit Portimão, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, CER

220502 CER Start Veld met van alles wat in het Campeonato de España Resistencia 

Nederlandse rijders in Spaanse lange-afstandsraces zijn geen nieuw fenomeen, want in de jaren van het roemruchte Marcos-team kwam niet alleen Cor Euser, maar ook Fred van Putten en Peter van der Kolk regelmatig met Marcossen in actie. "Ze kennen me hier zeker nog wel", zegt Cor Euser lachend als we in de trailer van zijn team aan de koffie zitten.

220502 CER Euser auto

Onder het tentdak staan zijn dikke MARC V8 silhouet-auto in lichtblauw en oranje, bekend van olieconcern Gulf, en een BMW, die het team runt voor de Britse Fiona James. Eerder dit jaar nam Euser al deel aan de openingsrace van het Spaans lange-afstandskampioenschap in Valencia en in de loop van het seizoen wil hij er nog een aantal keren bij zijn. "Het is een leuke serie, de sfeer is goed, het is lekker weer en ik heb het er altijd erg naar mijn zin", zegt hij.

220502 Euser podium
Solorijder Cor Euser als winnaar op het podium

Dat ook de snelheid er bij Euser nog meer dan voldoende in zit, liet hij het weekeinde in Portimão wel weer zien. "Ik rijd in de GTX-klasse, maar het is natuurlijk de uitdaging om ook de GT3's voor te blijven", aldus de rijder uit Herpen. Dat lukte hem in de eerste race: Na een rondenlang duel wist hij de Cup-Porsche van Abreu/Mora te passeren en werd zo na 50 minuten als winnaar afgevlagd.

220502 CER Eurser actie
Euser liet in zijn MARC V8 de Cup-Porsches achter zich 

In de zomerse warmte reed Euser de race volledig solo, terwijl vrijwel alle andere teams uit twee rijders bestonden. "Het was wel verschrikkelijk warm, maar mooi om weer bovenaan te staan", zei Euser. Op zondag moest hij zijn meerdere erkennen in het Ferrari-duo Mayola/Carol, maar ook de tweede plaats was weer een mooi resultaat.

220502 CER Zoest autp
Henk van Zoest kwam met een Renault Clio in actie

En dan was er nog een Nederlander actief, Henk van Zoest. "Ja, jullie hebben op AUTOSPORT.NL al wel eens over me geschreven, toen ik in Spanje Formule 2000-kampioen was geworden", lacht Van Zoest, verwijzend naar zijn titel van 15 jaar geleden. "Na mijn kampioenstitels in de Formule 2000 in 2007 en 2008 ben ik in de autosport actief gebleven, heb ondermeer GT Open gereden met een Ferrari en nu rijd ik nog steeds, vooral lange-afstandsraces. Het zijn meestal twee races van elk 50 minuten en een ronde, maar er zijn ook twee weekeinden waar we races van twee uur rijden", vertelt hij.

220502 CER Van Zoest actie

Op Portimão reed Van Zoest met een Renault Clio 5. "Die heb ik gehuurd, zodat er wat meer auto's in de klasse aan de start staan, want dan scoor je ook meer punten. Normaal rijd ik met een Clio 4, maar het aantal deelnemers in de kleine klassen loopt helaas een beetje terug, door corona en door de crisis. Dikke auto's zijn er wel, maar de kleinere auto's worden wat minder." Hoe is het voor Van Zoest om met de compacte Clio tussen de Porsche Cup-auto's, Ferrari's en ander sterk materiaal te rijden? Hij lacht: "Heb je gezien waar Cor mee rijdt? Je schrikt je echt helemaal kapot, haha! Die komt eraan, niet normaal! Er zit heel veel tijdsverschil tussen: wij rijden hier in Portimão met de Clio 2:08 en zij rijden 1:54. Maar de afspraak is dat de langzamere auto op zijn lijn blijft en de snellere eromheen moet, dat is de veiligste manier en dat werkt in de praktijk best goed." Van Zoest, die jarenlang in Barcelona woonde, is sinds vijf jaar gehuisvest in Marbella. "Ik heb nog wat ondernemingen, maar ook genieten en een beetje racen. Ook leuk om Cor hier weer tegen te komen, altijd gezellig op de paddock", sluit hij af.

220502 CER Zoest podiujm
Ook Henk van Zoest mocht als winnaar van de toerwagenklasse op het podium plaatsnemen
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet