Formule 1

Formule 1: Sebastian Vettel, de eeuwige optimist

Sebastian Vettel

Sebastian Vettel werd vier keer tot wereldkampioen gekroond bij het team Red Bull Racing, maar kreeg het daarna bij Scuderia Ferrari en nu in zijn tweede jaar bij Aston Martin niet meer voor elkaar. Een aaneenschakeling van pijnlijke momenten door pech, eigen vaak domme fouten zijn inmiddels de kenmerken van de Duitse 34-jarige coureur. Hij leunt op een groot aantal vergevingsgezinde fans die hem als de aardigste Formule 1 rijder betitelen.

Tekst: Anjès Verhey
Foto's: PR Team

Sebastian Vettel in ActieSebastian Vettel in actie

Anjès: Sebastian... Pleite, Pech und Panne. Hoelang denk je nog overeind te blijven?

Sebastian: Zoals je weet heb ik bij Ferrari leren afzien. Dus hoewel het allemaal niet meezit heb ik geen moeite om de moed erin te houden. Optimisme begeleidt mij gelukkig en dat is belangrijk. Bovendien ben ik dit seizoen niet de enige pechvogel als ik zo naar jullie Max kijk. Gedeelde pech is halve pech, denk ik dan maar.

Anjès: De eerste twee races niet achter het stuur, en de derde (Australië) ging veel mis.

Sebastian: Ja eerst geveld door Corona en in Melbourne weer deelnemen. Mijn spontane scooterritje (na crash training) terug naar mijn box werd met een fikse boete beloond. Ik crashte vervolgens tijdens de race. De nieuwe Aston Martin AMR22 is moeilijk te besturen en voelt zwaar aan. Ik probeerde er zoveel mogelijk mee te bereiken maar dat ging mis. Het was de eerste keer voor mij dat ik de AMR22 in de racepraktijk kon ervaren. Het was helaas een tegenvallende maar wel leerzame eerste 2022 race voor mij.

Sebastian is blij weer terug te zijn
Sebastian is blij weer terug te zijn


Anjès: Aston Martin heeft in drie races nog geen punt kunnen behalen en de nieuwe auto wordt inside als niet competitief beoordeeld.

Sebastian: Het voltallige team moet uit deze teleurstellende periode zien te komen. Elkaar motiveren, positief denken en echt álle handen uit de mouwen steken. We zijn hecht en het vertrouwen is er bij ons allemaal. De auto is nog niet optimaal, daaraan werkt men alle uurtjes die een dag telt.
  debuut tijdens de GP van Amerika 2007: Debuut tijdens de Grand Prix van Amerika in een BMW

Anjès: Ik heb nog een foto van je eerste instap bij BMW. Inmiddels vier wereldtitels verder en met alle racewateren gewassen, wat is er nog over van die piepjonge krullenbol?

Sebastian: Dat was toen en dit is nu. Momenteel heb ik mijn juiste draai in deze auto nog niet gevonden. Ik wilde graag maar eiste er te veel van. Die hongerige racer van toen zit nog steeds diep in me! En 'time is still on my side.'

Anjès: Je maakt soms pijnlijke fouten en het team moet keihard aan de slag. Hoe reageert men als je de box binnenstapt? Verontschuldig je je?

Sebastian: Niet vrolijk natuurlijk. Maar ze weten dat de wagen behoorlijk uit de pas loopt. Mijn teamgenoot Lance (Stroll) en ik proberen er nog het beste van te maken. In dat geval ga je over je eigen limiet, die van de wagen ligt al ver achter je. Je probeert sneller te gaan dan de grenzen van het materiaal je willen toestaan. Ja, dan klap je in de bandenstapel en bent nergens meer. Dan ben je de domoor die beginnersfouten maakt en dan ga je met de staart tussen je benen af... Ja, dan verontschuldig ik me wel maar leg tegelijkertijd uit wat er aan de wagen hapert.

Anjès: Naast de zoon van de baas (Lawrence Stroll) rijden, een akelige constellatie?

Sebastian: Absoluut niet. Lance is een aardige invoelende man. Hij heeft het in zijn eerste jaren ook flink te verduren gehad. 'Rijkeluis joch', Paydriver de luxe'. Dat soort van opmerkingen begeleidde hem via bepaalde media vanwege zijn rijke vader. Hij legde dit alles naast zich neer en concentreerde zich volledig op zijn werk: rijden, presteren. We kunnen het uitstekend met elkaar vinden en worstelen met dezelfde problemen die beslist zijn op te lossen. Het zal wel tijd kosten.

Anjès: Na vier jaar Red Bull feest, dan de tortuur bij Ferrari. Je hield het voor gezien en werd bij Aston Martin binnengehaald. Dan zie je volgens mij met lede ogen, Ferrari doet het ineens wonderlijk goed! Wat gaat er door je heen?

Sebastian: Bittere pil, dat wel. Niemand zag hun succes aankomen. Ferrari na vele jaren terug van weg. Ik gun het ze, maar een steekje voel ik wel. Eerlijk is eerlijk.

Anjès: Formule 1 fans zijn hard. Win je ben je top, verlies kost je de kop! Hoe is het in Heppenheim je geboorteplaats (D.) gesteld?

Sebastian: Daar laat men mij nooit vallen. Ze feesten met me mee als het goed gaat en lijden met me als het tegenzit. Ook voor hen triest dat we geen Duitse Grand Prix meer hebben terwijl er mooie circuits liggen. Dan is het fantastisch dat de Belgische en Nederlandse Grand Prix voor de Duitse fans 'om de hoek' liggen.

In gesprek met Bernie Ecclestone
2013: In gesprek met Bernie Ecclestone.


Anjès: Bernie Ecclestone had een zwak voor je. Hoe komt dat?

Sebastian: Bernie beschermde me een beetje als de zoon die hij niet had. Nu heeft hij Ace, maar die band tussen ons is er nog steeds. Misschien ook omdat we qua formaat aardig overeenkomen?! Wie zal het zeggen?

Anjès: Beschouw je de Aston Martin AMR22 als een mislukking? Nog geen punt mee behaald in drie races.

Sebastian: Dat wil ik niet zo stellen. Er is bijvoorbeeld te weinig mee getest. De auto ziet er piekfijn en betrouwbaar uit maar is dus log en reageert soms onvoorspelbaar. Dit seizoen zie ik daarom als één lange testperiode waarin we stap voor stap moeten verbeteren en aanpassen. Ferrari daarentegen heeft een van die zeldzame gouden grepen gedaan. Hun SF-75 is allround en universeel voor vrijwel alle circuits.

Anjès: Over de nieuwe ingevoerde regels?

Sebastian: Sommige zijn een aanwinst, ander kunnen beter en heb ik kritiek op. Daarin ben ik niet de enige als rijder. Tot in detail kan ik er nog weinig over zeggen, het was pas mijn eerste race!

Anjès: Jouw laatste woord ter afsluiting?

Sebastian: Ik voel me goed, heb vertrouwen in mijn mooie team Aston Martin. Ben nog lang niet uitgeblust. Het tegenovergestelde is waar. Wat Aston Martin, Lance en mij betreft: alles wordt beter, veel beter!

480-vettel in Actie-2


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet