Formule 1

Formule 1, Carrièresprong in het duister?

George Russell

Op 15 februari 1998 werd George Russell in King's Lynn Engeland geboren. Na een moeilijke tijd bij het Williams Formule 1 team te hebben doorgemaakt maakt de coureur dit jaar naast Lewis Hamilton deel uit van Formule 1 team Mercedes-AMG.

Tekst: Anjès Verhey
Foto's: PR Team

Anjès: George, heb je bij je debuut in 2019 kunnen vermoeden dat je nauwelijks drie jaar later bij het droomteam Mercedes-AMG zou instappen.

George: Nee, ik was al blij genoeg dat ik het tot de instap bij Williams had gebracht. Maar in alle takken van onze sport geldt dat je altijd sneller, beter en dús verder kan. Dat is de kern van racen en daar doe je alles aan en voor. Rijden bij een kansrijk topteam bleef dan ook mijn doel.

Anjès: Na je eerste 'leerjaar' bij Williams-Mercedes waarin je tenslotte 0 punten scoorde, kreeg je het in je tweede jaar ook niet voor elkaar. Opnieuw 0 punten.

George: Dat was twee jaar doorbijten, volharden. Net als ons hele team overigens. Het geld om de zaak voldoende aan te pakken ontbrak. Op alleen goede wil kun je geen succesvolle racewagens bouwen. Ik heb leren afzien. Kreeg, wát ik ook deed, de wagen niet in vorm.

Anjès: Verloor je je zelfvertrouwen?

George: Dat scheelde niet veel. Wij waren het 'achterlicht' van het veld en je moest eens weten hoe graag ik al die hard werkende mannen op de baan en in de fabriek eindelijk een succesje gunde. Een elfde plek was beide jaren het maximale wat erin zat.

George in actie
George Russell in actie met de Mercedes


Anjès: Dan kun je dit jaar op Mercedes Power Unit-ervaring en opgemerkt talent bij Mercedes-AMG instappen...

George: Na de schok van de super professionele aanpak van het team (ik was een gemoedelijke hoogst plezierige Britse 'garagisten'-sfeer gewend) en die perfectie die uit elk detail sprak toen ik eenmalig Lewis verving (Sakhir, 2020, 2 punten behaald) overtuigde mij dat ik voor het behalen van een titel dáár moest zitten!

Anjès: Ben je nét op het verkeerde moment bij Mercedes-AMG aangetreden.

George: Ik beschouw mijn instap als waardevol en op het juiste moment. Dat er een deuk in de resultaten is ontstaan heeft niemand binnen ons team voorzien. Dat betekent zeker niet dat we ons door teleurstelling uit het veld laten slaan! Integendeel. Problemen zijn er om opgelost te worden en daar gaan we 100% voor.

Anjès: Op dit moment lijkt het wel alsof jij met de nieuwe wagen, regels en banden beter omspringt dan Lewis.

George: Hij is geen 'one track pony' die alleen racen en winnen in zijn hoofd heeft. Lewis kijkt breder om zich heen naar het wereldgebeuren en trekt zich dat aan. Tenslotte heeft hij wel 7 titels achter zijn naam. Over mijzelf kan ik alleen maar zeggen dat ik enorm veel moet opsteken. Niet alleen over de wagen en de techniek maar ook over de werkwijze van het team, de accuratesse van alle mannen en de ernstig voelbare interne druk om weer te willen winnen. Uitsluitend daarop focus ik mij in dit stadium.

Enorm gefocust
Enorm gefocust


Anjès: Heb je de comeback van Ferrari en de sterke opmars van Red Bull Racing eigenlijk voorzien?

George: Niet zo! Ferrari zat al in de lift, heeft twee sterke coureurs aan het stuur. Maar dat ze zo perfect inspelen op de nieuwe Formule 1 regels, nee. Red Bull Racing is een ander verhaal. Daar is de wereldkampioen Max Verstappen koning en hij heeft een sterke secondant, Sergio Pérez. Dat is een combinatie om rekening mee te houden. Beide teams zijn momenteel aan elkaar gewaagd.

Anjès: Had je meer verwacht van je nieuwe team? Carrièresprong in het duister?

George: Klink en klaar.... we zijn pas twee races ver! Mijn carrièresprong van Williams naar het droomteam Mercedes-AMG wordt zeker positief vervolgd. Er rust een uitdagende taak op onze schouders om de Silberpfeilen weer als vanouds te laten schitteren. Dat gaat ons lukken.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet