Formule 1

Formule 1: 'Blijdschap duurde kort'

480-Charles Leclerc


Charles Leclerc, geboren 16 oktober 1997 Monte Carlo/Monaco. Sinds 2019 rijdt hij voor het Formule 1 team Scuderia Ferrari, en won 3 Grand Prix'.

Tekst: Anjès Verhey
Foto's: PR Ferrari Team

Anjès:
Charles, hoe is het voor een Monegask om de eerste Grand Prix van een seizoen te winnen. Gaan we voortaan een rood-wit fanleger zien?

Charles: Hoewel de Formule 1 race jaarlijks het hoogtepunt in mijn geboorteland is zul je niet snel een rood-wit fanleger zien. Monegasken zijn niet zo van de uitbundigen en zijn wel het een en ander gewend. Eén grote fan heb ik in ieder geval en dat is onze Prins Albert. Een echte autosportfan en altijd aanwezig.

Anjès:
Heb je een bepaalde angst na je overwinning voor wat er verder gaat komen?

Charles:
Ja, het gevaar bestaat dat onze ingenieurs door de enorme druk van de andere deze race verslagen teams de vrijwel perfecte set-up van de wagen voorbij ontwikkelen. Die angst is heel reëel, dat heeft het verleden al vaak bewezen. Eigenaardig in dat geval is dat ze dan die oorspronkelijke perfectie soms niet meer terug kunnen vinden.

Anjès:
Na je overwinning heeft de FIA jullie nieuwe wagen onder het vergrootglas gelegd.


Charles:
Daarover zou ons team je meer kunnen vertellen.

480-Charles Voor Max Verstappen
Charles Leclerc in actie.


Anjès:
Je liet in Bahrein een staaltje ouderwets racen zien. Genoot je ervan?

Charles:
Reken maar! Vlak Max niet uit. Ondanks zijn problemen met de wagen had ik echt alle handen vol om hem erachter te krijgen en te houden. We waren volkomen aan elkaar gewaagd. Tenslotte kon ik het alleen op pure overmacht van mijn wagen redden. Van dat soort momenten moet je maximaal genieten want ze komen zeker niet elke race voor. Het was een belevenis.


Anjès:
Heb je de indruk dat er door de nieuwe regelgeving, o.a. nieuwe banden en de versimpelingen van de wagens, nu meer onderling kan worden gestreden?


Charles:
Beslist. Bij terugkijken van de race viel mij op dat er niet alleen voorin maar juist ook in het middenveld en achterin steeds boeiende gevechten plaats vonden. Je ziet rijders dan op dat éne foutje van hun tegenstander wachten om hun slag te kunnen slaan. Er bovenop, soms ronden lang. Voor de TV kijkers en de aanwezige fans langs de baan is dat een grote winst. Zo ook voor de mannen op de tweede, derde garnituur. Formule 1 is weer zo goed als waar het ooit begon: een strijd van man tegen man en beetje minder van ingenieur tegen ingenieur. De FIA verdient in dit verband een groot compliment.


Anjès:
Hoe schat je Red Bull Racing en Mercedes-AMG in nu je ze in de race-praktijk (GP Bahrein 2022) hebt leren kennen?

Charles:
Is nog moeilijk te zeggen. Beide teams zijn nu met man en macht in de workshops aan de gang. Ze weten wat en waar het haperde en ze hebben Ferrari uiteraard goed 'in de kijker'. Je mag een man als Adrian Newey (R.B.) niet onderschatten. Hij zal de onderste steen bovenhalen om de technische problemen van de wagen te analyseren en te verhelpen. Datzelfde geldt voor Mercedes-AMG. In kwalificatie én race zitten we overigens akelig dicht bij elkaar. Er is in feite weinig nodig om nog 'dichterbij' te komen. Maar Ferrari zit natuurlijk ook niet stil. In het verleden leidde zo'n dubbel-win vaak tot een 'Het is bereikt' stemming. Daar moeten we voor waken. We hebben gewonnen maar mijn blijdschap duurde kort. We moeten namelijk extra alert en geconcentreerd blijven om die koppositie vast te houden. Dat geldt voor het hele Ferrari team en dat realiseerde ik me meteen na mijn winst.

Anjès:
Wie vrees je het meest?

Charles: Mijn mooie rode team heeft het na 15 jaar (Kimi Räikkönen 2007) verdiend om de titel te behalen. En ik ook, vind ik!. Tja, Max is een onberekenbare factor met een uitzonderlijk talent en reserves die hij op elk moment uit de mouw kan schudden. Hij wint zelfs als zijn wagen dat probeert te verhinderen. Lewis is ook een supertalent maar zonder verborgen extra's. Vergeet echter onze Carlos niet! Als je wilt winnen moet je tenslotte eerst je teammaat controleren!  
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet