DTM

DTM: Vier nieuwe BMW's, DTM-veld neemt vorm aan

220217 BMW DTM
Schubert Motorsport debuteert met twee nieuwe BMW M4 GT3's in de DTM

Het DTM-veld voor het komende seizoen neemt meer en meer vorm aan. BMW is dit jaar met twee teams en in totaal vier exemplaren van de gloednieuwe M4 GT3 vertegenwoordigd. Naast Walkenhorst, dat het aantal auto's verdubbelt van één naar twee, maakt Schubert Motorsport zijn debuut in de DTM. Eerder deze week al werden de DTM-rijders van Mercedes-AMG en het Lamborghini-team GRT bekendgemaakt. Tevens werd met Attempto Racing een nieuw Audi-klantenteam aangekondigd.

Tekst: René de Boer (vanuit München, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Rebocar/R. de Boer

Sinds vorig jaar zijn BMW M GmbH, de tak voor de sportieve straatauto's van het Beierse merk, en BMW Motorsport, dat de wedstrijdactiviteiten voor zijn rekening neemt, geïntegreerd. De Nederlander Frank van Meel (in Duitsland steevast formeel aangeduid als 'Franciscus') staat aan het hoofd van de divisie, die op 24 mei van dit jaar zijn 50-jarig bestaan viert. "Vooral tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring, die enkele dagen daarna van 26 tot en met 29 mei verreden wordt, willen wij als BMW M flink uitpakken", zo vertelde Van Meel gisteravond tijdens een bijeenkomst voor een select gezelschap van mediavertegenwoordigers in München.

220217 BMW Van Meel
De Nederlander Frank (Franciscus) van Meel (l.) staat aan het hoofd van de BMW M-divisie

Andreas Roos, voorheen actief bij Audi en sinds 1 februari verantwoordelijk voor de autosportactiviteiten van BMW na het onverwachte vertrek van de Luxemburger Mike Krack naar het Aston Martin-Formule 1-team, kondigde alvast de rijders voor de DTM aan, wat BMW vanmorgen in een persbericht officieel bevestigde. Schubert Motorsport, gevestigd in Oschersleben op een steenworp afstand van het circuit aldaar, zet in het eerste seizoen in de DTM twee BMW's in voor fabrieksrijders Sheldon van der Linde en Philipp Eng. Voor de Oostenrijker betekent dat de terugkeer in de DTM na een jaar afwezigheid. Walkenhorst Motorsport zet de bestaande samenwerking met tweevoudig kampioen Marco Wittmann voort, terwijl de tweede auto bij Walkenhorst wordt bestuurd door de Belg Esteban Muth. Laatstgenoemde komt via het team en is geen BMW-fabrieksrijder, maar liet vorig jaar in zijn eerste DTM-seizoen wel een aantal spectaculaire acties zien.

BMW maakt gebruik van de volle bandbreedte van het DTM-platform, want naast de vier GT3's in DTM zijn er ook de diverse teams die met de M4 GT4 uitkomen in de DTM Trophy en zijn er diverse rijders die met auto's uit de rijke racehistorie van het merk aan de start verschijnen in DTM Classic. Daarnaast heeft BMW met de M2 Cup, waarin onlangs al de deelname van onze landgenoot Maxime Oosten werd aangekondigd, een eigen merkencup, die tijdens zes van de acht DTM-evenementen van dit seizoen in actie komt.

220217 DTM Bortolotti
Mirko Bortolotti is kopman van het GRT-Lamborghini-team

Gisteren maakte het Oostenrijkse GRT Grasser Racing Team, dat met niet minder dan vier Lamborghini's aan de DTM deelneemt, zijn rijders bekend. De positie van Mirko Bortolotti als kopman is weinig verrassend, de Italiaanse Lamborghini-fabrieksrijder kwam vorig jaar tijdens een DTM-gastoptreden in Assen al sterk voor de dag door als tweede te eindigen. De Zwitser Rolf Ineichen rijdt al jarenlang voor Grasser en beleeft nu zijn DTM-première. Daarnaast rijden de Oostenrijker Clemens Schmid en de Italiaan Alessio Deledda, waarbij laatstgenoemde de overstap maakt vanuit de Formule 2 – waarin hij overigens, net als in eerdere raceklassen, geen potten kon breken.

220217 DTM Goetzu
Titelverdediger Maximilian Götz stapt bij Mercedes over van HRT naar Winward

Mercedes-AMG is er met zeven auto's bij: elk twee bij de teams HRT, Winward en GruppeM en één bij Mücke Motorsport. De Oostenrijker Lucas Auer bij Winward en de Duitser Maximilian Buhk bij Mücke – waar hij rijdt met een auto voorzien van de elektronische Space Drive-stuurinrichting – zijn de enige twee Mercedes-rijders die bij dezelfde teams blijven waarvoor ze ook vorig jaar al reden. Rijderskampioen Maximilian Götz stapt over van HRT naar Winward, terwijl HRT met Luca Stolz en Arjun Maini een geheel nieuwe rijdersbezetting heeft. Bij GruppeM rijden Maro Engel, die voor de tweede keer in zijn loopbaan een DTM-comeback maakt, en de Canadees Mikaël Grenier, die vorige week enigszins verrassend als nieuwe fabrieksrijder voor Mercedes-AMG gepresenteerd werd.

Ook redelijk onverwacht was de aankondiging van het Duitse team Attempto Racing, met een Audi R8 LMS aan de DTM deel te nemen. Rijder is de 20-jarige Marius Zug, die de afgelopen seizoenen met het BMW-team van Roberto Ravaglia voornamelijk in het Italiaans GT-kampioenschap actief was en daar duidelijk potentieel liet zien.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet