Sportscars: 42 auto's, vijf Nederlandse rijders voor ELMS-seizoen 2022

Ook dit jaar weer een goed gevuld veld voor de European Le Mans Series
Hoorden we twee jaar geleden nog overal opmerkingen dat corona voor kleinere startvelden zou zorgen, is daarvan in ieder geval in de lange-afstandsracerij niets te merken. Nadat eerder het FIA WEC al een vol veld presenteerde en de Noord-Amerikaanse IMSA-serie en de nu lopende Asian Le Mans Series prima bezet zijn, komt ook de European Le Mans Series met een inschrijflijst van niet minder dan 42 auto's voor het volledige seizoen. Daarvan rijden er 17 in de LMP2-klasse, 12 in LMP3 en 13 in de LMGTE-divisie. Met de al aangekondigde Job van Uitert en Kay van Berlo plus Tijmen van der Helm, Max Koebolt en Glenn van Berlo staan er in ieder geval vijf Nederlanders aan de start.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR
Het LMP2-veld bestaat wederom volledig uit Oreca's, iets wat de regelgevende instantie zich destijds toch een beetje anders had voorgesteld. Maar goed, het is nu eenmaal de realiteit en de variatie moeten we dus maar zoeken bij de teams, en daaraan is er bepaald geen gebrek. In vergelijking met het voorgaande seizoen zijn er enkele nieuwkomers, waaronder de Italiaanse renstallen Prema Racing en AF Corse, die hun bestaande activiteiten in respectievelijk de formulewagens en de GT-racerij uitbreiden naar de prototypes. Vanuit de LMP3-gelederen promoveren Mühlner Motorsport en Team Virage naar LMP2, terwijl ook TDS Racing nieuw in de LMP2-gelederen is. Kampioensteam WRT is er daarentegen niet bij en concentreert zich meer op het WEC.
Het Franse TDS Racing krijgt ondersteuning van de organisatie achter de stripboeken van Michel Vaillant, zodat de teamnaam officieel 'TDS Racing x Vaillante' luidt. Onze landgenoot Tijmen van der Helm is hier een van de drijders, hij deelt de auto met de Zwitserse routinier Mathias Beche, met wie hij ook in het WEC samen rijdt, en de Fransman Philippe Cimadomo. De deelname van Job van Uitert met Panis Racing kondigden we al eerder aan. De Duitse Sophia Flörsch, die in het WEC geen zitje meer vond en wier aanblijven in de DTM ook uiterst onzeker is, rijdt in de LMP2-klasse bij G-Drive, samen met Roman Rusinov. De Ecuadoriaan Juan Manuel Correa maakt de overstap van de eenzitters naar de sportwagens en is als eerste en tot nu toe enige rijder bevestigd bij Prema. Interessant is ook het vastleggen van het Franse talent Thomas Laurent door Mühlner Motorsport.
Domineert Oreca in LMP2, in LMP3 is het Ligier wat de klok slaat, met de fabrieks-Duqueine van het Luxemburgse DKR Engineering als enige uitzondering. Eerder vandaag maakten we al melding van de deelname van Kay van Berlo bij United Autosports, na publicatie van de officiële inschrijflijst blijkt dat diens jongere broer Glenn ook in dezelfde klasse aan de start verschijnt. Die rijdt bij G-Drive, samen met de Rus Evgeny Kireev. Max Koebolt komt opnieuw in de klasse in actie, maar stapte over van Nielsen Racing naar Eurointernational, waar hij een auto deelt met de Argentijn Marcos Siebert.
In de GTE-klasse starten acht Ferrari's, drie Porsches en twee Aston Martins, allemaal vooralsnog zonder Nederlandse inbreng van het rijdersfront. Absolute Racing uit Hongkong is nieuw en sloot voor de campagne met de Porsche 911 RSR een samenwerkingsverband met Proton Competition, dat ook de overige twee Porsches in de klasse inzet, ondermeer ook met fabrieksrijders Gianmaria Bruni en Richard Lietz. Ook Aston Martin heeft met Marco Sørensen en Johnny Adam twee fabrieskrijders in de gelederen.
Klik hier voor de volledige inschrijflijst.