Esports: Felix Rosenqvist opent Indycar-seizoen met virtuele zege op IMS
Als de virtuele wereld een spiegel is van het echte werk dan is Felix Rosenqvist in het echte NTT Indycarseries-seizoen klaar voor een grote rebound. De Zweedse Ganassi-coureur had zich uitermate goed voorbereid.

Tekst: Willem J. Staat
Foto: Indycar
Felix Rosenqvist opent Indycar seizoen met virtuele zege op de IMS
In 2021 bleef de Zweedse Ganassi-coureur zonder punten in het echt NTT Indycarseries-seizoen maar op woensdagavond 9 februari won hij het inaugurele Indycar Motorsports Games Pro Challenge eSports event op de Indianapolis Motor Speedway. Hij versloeg Indycarseries-rookie David Malukas van Dale Coyne Racing with HMD Motorsports in de 20 minuten durende hoofdrace op de finish met een voorsprong van 3.010 seconden.
Saga Karam van Dreyer#Reinbold Racing eindigde als derde. De Top 3 mocht hun gewonnen prijzengeld aan een goed doel ter beschikking stellen. Rosenqvist stelde 10.000 U$ ter beschikking aan "Conquer Paralyses Now" (overwin de verlammingen nu). Malukas en Karam stelden resp. 8000 en 5000$ ter beschikking. Terwijl Marcus Ericsson van Chip Ganassi eveneens 2500 U$ voor een liefdadigheidsloterij doneerde.
Felix Rosenqvist: "Het is natuurlijk altijd de sfeer die er tussen de coureurs bij de virtuele wedstrijden heerst. Iedereen zegt natuurlijk dat ze het niet al te serieus nemen. Maar ik deed het zeker wel. Ik bracht maar liefst zes uur achter de simulator door. Je wilt het gewoon goed doen."
Dit was het eerste officiële eSports van Motorsport Games en Indycar waarbij op her rFactor 2pc platform geracet werd. In de hoofdwedstrijd startte Rosenqvist als tweede nadat de punten van de twee gecombineerde heats de startopstelling bepaalden. Karam, die de tweede heat gewonnen had, nam vanaf de start vanaf pole de leiding en wist een voorsprong van ruim twee seconden op te bouwen. Achter hem leverden Rosenqvist en Malukas met nog zestien minuten te gaan een fel duel om de tweede plek. Met nog 11 minuten te gaan dook Rosenqvist in de eerste bocht onder Malukas door en ging vervolgens in de aanval op Sage Karam die snel grip verloor.
Vervolgens wist de Zweed hem tot op drietienden te benaderen waarbij hij in de bochten tot op het randje reed. Het duurde vervolgens niet lang voordat de Ganassi-coureur zich van Karam wist te ontdoen en definitief de leiding nam. Aan de buitenkant van Turn 7 ging hij met nog 9 minuten en 17 seconden te gaan definitief aan de Dreyer#Reinbold-rijder voorbij.
Met nog ruim zes minuten te gaan wist Rosenqvist een voorsprong van ruim twee seconden op te bouwen. Andretti Autosport-rijder Romain Grosjean, die de eerste heat won, eindigde als vierde. Rookie Christian Lundgaard van Rahal Letterman Racing completeerde de Top 5.
Het evenement maakte deel uit van een exclusieve overeenkomst die 2021 tussen Indycar en Motorsport Games, een toonaangevende ontwikkelaar van racegames wereldwijd alsmede uitgever en leverancier van eSports-ecosystemen, werd gesloten. Naar aanleiding van deze samenwerking wordt een virtuele Indycar-game ontwikkeld die naar verwachting in 2023 op de Playstation, X-Box en PC op de markt zal verschijnen.

Tekst: Willem J. Staat
Foto: Indycar
Felix Rosenqvist opent Indycar seizoen met virtuele zege op de IMS
In 2021 bleef de Zweedse Ganassi-coureur zonder punten in het echt NTT Indycarseries-seizoen maar op woensdagavond 9 februari won hij het inaugurele Indycar Motorsports Games Pro Challenge eSports event op de Indianapolis Motor Speedway. Hij versloeg Indycarseries-rookie David Malukas van Dale Coyne Racing with HMD Motorsports in de 20 minuten durende hoofdrace op de finish met een voorsprong van 3.010 seconden.
Saga Karam van Dreyer#Reinbold Racing eindigde als derde. De Top 3 mocht hun gewonnen prijzengeld aan een goed doel ter beschikking stellen. Rosenqvist stelde 10.000 U$ ter beschikking aan "Conquer Paralyses Now" (overwin de verlammingen nu). Malukas en Karam stelden resp. 8000 en 5000$ ter beschikking. Terwijl Marcus Ericsson van Chip Ganassi eveneens 2500 U$ voor een liefdadigheidsloterij doneerde.
Felix Rosenqvist: "Het is natuurlijk altijd de sfeer die er tussen de coureurs bij de virtuele wedstrijden heerst. Iedereen zegt natuurlijk dat ze het niet al te serieus nemen. Maar ik deed het zeker wel. Ik bracht maar liefst zes uur achter de simulator door. Je wilt het gewoon goed doen."
Dit was het eerste officiële eSports van Motorsport Games en Indycar waarbij op her rFactor 2pc platform geracet werd. In de hoofdwedstrijd startte Rosenqvist als tweede nadat de punten van de twee gecombineerde heats de startopstelling bepaalden. Karam, die de tweede heat gewonnen had, nam vanaf de start vanaf pole de leiding en wist een voorsprong van ruim twee seconden op te bouwen. Achter hem leverden Rosenqvist en Malukas met nog zestien minuten te gaan een fel duel om de tweede plek. Met nog 11 minuten te gaan dook Rosenqvist in de eerste bocht onder Malukas door en ging vervolgens in de aanval op Sage Karam die snel grip verloor.
Vervolgens wist de Zweed hem tot op drietienden te benaderen waarbij hij in de bochten tot op het randje reed. Het duurde vervolgens niet lang voordat de Ganassi-coureur zich van Karam wist te ontdoen en definitief de leiding nam. Aan de buitenkant van Turn 7 ging hij met nog 9 minuten en 17 seconden te gaan definitief aan de Dreyer#Reinbold-rijder voorbij.
Met nog ruim zes minuten te gaan wist Rosenqvist een voorsprong van ruim twee seconden op te bouwen. Andretti Autosport-rijder Romain Grosjean, die de eerste heat won, eindigde als vierde. Rookie Christian Lundgaard van Rahal Letterman Racing completeerde de Top 5.
Het evenement maakte deel uit van een exclusieve overeenkomst die 2021 tussen Indycar en Motorsport Games, een toonaangevende ontwikkelaar van racegames wereldwijd alsmede uitgever en leverancier van eSports-ecosystemen, werd gesloten. Naar aanleiding van deze samenwerking wordt een virtuele Indycar-game ontwikkeld die naar verwachting in 2023 op de Playstation, X-Box en PC op de markt zal verschijnen.