GT

Gulf 12 Hours: Barnicoat, Al Khalifa en Kodrić domineren met 2 Seas Motorsport

220108 BarnicoatAlKhalifaKodric
Barnicoat, Al Khalifa en Kodrić bezorgden Mercedes hun eerste zege sinds de eerste editie van de Gulf 12 Hours in 2013

Een nieuw autosportseizoen is begonnen voor de GT-rijders met de tiende editie van de Gulf 12 Hours. Waar vorig jaar nog in Bahrein werd gereden, vanwege de COVID-19 pandemie, werd de race gisteren zoals gewoonlijk gehouden op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Ben Barnicoat, Isa Al Khalifa en Martin Kodrić waren onverslaanbaar in de Mercedes-AMG van 2 Seas Motorsport. Het Bahreinse team leek op weg te gaan naar een dubbele zege, totdat hun Pro-Am-auto van Ian Loggie, Casper Stevenson en Morgan Tillbrook problemen kreeg. De winst in die klasse ging naar Dominik Baumann, Christoph Lenz en Valentin Pierburg (SPS automotive performance).

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Met een veld van slechts vijftien auto's ging de race, die in twee delen van ieder zes uur was verdeeld, van start. Er waren meer dan dertig inschrijvingen, maar veel teams moesten de Gulf 12 Hours aan zich voorbij laten gaan, omdat de race niet op de traditionele datum in midden December kon worden gehouden door de Grand Prix van Abu Dhabi. Onder andere een door United Autosports-gerunde GT4-McLaren van Formule 1-teambaas Zak Brown, Richard Dean en IndyCar-sterren Felix Rosenqvist en Pato O'Ward trok zich terug. Ook Valentino Rossi kon niet meedoen, omdat hij in contact was gekomen met iemand die positief was getest op COVID-19. David Fumanelli verving de negenvoudig wereldkampioen in de Ferrari van VR46.

220108 Start
Barnicoat en Habul vooraan bij de start voor de vechtende Pro-Am-teams

Barnicoat begon vanaf pole positie met naast hem op de eerste rij Kenny Habul (SunEnergy1 by SPS automotive performance). De enige andere auto in de Pro-klasse was de Audi van Attempto Racing met achter het stuur Alex Aka, Murad Sultanov en Dries Vanthoor, maar die startte vanuit de pitstraat na een rampzalige kwalificatie voor de laatstgenoemde, nadat al zijn tijden werden afgepakt voor het overschrijden van de track limits. Barnicoat reed weg van het veld in de openingsfase. Problemen waren er voor Kessel Racing. Francesco Zollo kwam op meerdere ronden achterstand na contact met Pierburg. Roberto Pampanini schreef de andere Ferrari van het Zwitserse team af in een gevecht om P3 in de Pro-Am-klasse met Alessandro Cozzi (AF Corse). Een auto die verder ook geen rol meer zou spelen was die van het SunEnergy1-team. Maro Engel bracht de Mercedes-AMG naar binnen met een schokdemperprobleem en kwam ook meerdere ronden achter te liggen.

220108 BaumannLenzPierburg
Baumann, Lenz en Pierburg maakten gebruik van de problemen bij de tweede 2 Seas Motorsport-auto om in Pro-Am te winnen

In de slotfase van het eerste deel van de race viel Aka stil met een kapotte versnellingsbak. Mikkel Mac, rijdend op P3 algemeen in een Ferrari van Baron Motorsport, raakte de GT4-BMW van Alex Buhkhantsov (Century Motorsport) en viel terug naar P8. Na zes uur lagen alleen de twee auto's van 2 Seas Motorsport nog in de ronde van de leider. Stevenson, een winnaar in de Euroformula Open met Van Amersfoort Racing, maakte een goede indruk in zijn GT3-debuut met de snelste ronde en hij bezorgde zijn team de leiding in de Pro-Am-klasse.

220108 EstepGrunewaldKvammeSaada
Middenin de race leek AKKA ASP dominant in de Am-klasse, maar benzineproblemen gaf de overwinning aan de AF Corse-Ferrari

UITSLAG RACE DEEL 1

Bij de start van deel twee herhaalde Barnicoat wat hij eerder op de dag deed en hij bouwde weer een grote voorsprong op. Aka schakelde zichzelf wederom uit. Ditmaal niet met een bakprobleem, maar hij crashte tegen de achterkant van de Ferrari van Conrad Grunewald (AF Corse). Tillbrook bracht zijn auto naar binnen, omdat een titaniumblokje die de vloer beschermt, was losgekomen en daarmee verloor hij de leiding in de Pro-Am-klasse aan Baumann.

220108 FumanelliMariniSalucci
Fumanelli bleek een prima vervanger van Rossi achter het stuur van de VR46-Ferrari en werd tweede in Pro-Am met hulp van Marini en Salucci

Barnicoat, Al Khalifa en Kodrić reden uiteindelijk 352 van de 359 ronden aan de leiding op jacht naar een nieuw afstandsrecord en een tweede overwinning op rij in de Gulf 12 Hours. Baumann, Lenz en Pierburg werden tweede algemeen en pakten de zege in de Pro-Am-klasse voor Rossi's Ferrari van Fumanelli, Luca Marini en Alessio Salucci. Loggie, Stevenson en Tillbrook maakten het Pro-Am-podium compleet. Jérôme Policand, Benjamin Ricci en Mauro Ricci (AKKA ASP) leken eerste te worden in de Am-klasse, maar ze verloren een minuut met het opnieuw opstarten van hun Mercedes-AMG, nadat er vuil in de benzineleiding zat. Grunewald bracht de zege naar huis en won samen met Trenton Estep, Mark Kvamme en Jean-Claude Saada. Greystone GT versloeg Century Motorsport in de categorie voor GT4-auto's. Iain Campbell, Jamie Clarke en Oliver Webb waren onverslaanbaar in hun McLaren 570S.

220108 CampbellClarkeWebb
De Greystone GT-McLaren die op de hielen wordt gezeten door de Aston Martin en BMW van Century Motorsport

UITSLAG RACE DEEL 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet