Diversen

Div: Terugblik 2021 René de Boer

210706 Peugeot RdB
In juli bij Peugeot in Satory, eindelijk weer eens een fysieke presentatie

Tradities zijn er om in ere gehouden te worden, dus ook ditmaal weer een terugblik op het achter ons liggende jaar van mijn hand. Een jaar dat opnieuw grotendeels in het teken stond van het c-woord, en dan niet in de betekenis van 'circuit' of 'Citroën'. Maar goed, dat gold voor iedereen, dus het heeft geen enkele zin om te kijken naar wat er niet kon en derhalve blikken we tevreden en dankbaar terug op wat er in ieder geval nog wel mogelijk was.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar/R. de Boer, Tim Upietz, Peugeot Deutschland/Uli Sonntag e.a.

Zoals altijd vormde de DTM de hoofdmoot van mijn programma. Wederom was ik actief voor de ITR, de organisatie van de serie en de bijbehorende klassen DTM Trophy en DTM Classic. Er was in de winter best wat onzekerheid over het voortbestaan van de DTM, nadat het vertrek van Audi en BMW met eigen fabrieksteams het einde van de spectaculaire 'Class 1'-auto's betekende. Er werd echter een goed alternatief gevonden in de vorm van het GT3-reglement, waarmee er meteen sprake was van een variëteit aan merken die er in die omvang sinds de jaren tachtig niet meer geweest was. Op de Nürburgring, waar het Porsche-team SSR Performance een gastoptreden had, stonden er zelfs zeven merken op de grid: Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren, Mercedes-AMG en Porsche.

211231 Terugblik DTM Persco Nbr
Geconcentreerd bij de voorbereiding van een van de vele DTM-persconferenties die ik leidde

"Weer een GT3-serie, daarvan hebben we er al zoveel", was een veel gehoord kritiekpunt, maar de DTM kent wel een aantal specifieke kenmerken die die andere series niet hebben: één rijder per auto, dus geen rijderswissels, en pitstops op tijd zonder minimale standtijd. De competitie bleef spannend tot het einde en de meeste betrokkenen waren het er uiteindelijk toch wel over eens dat de DTM al in het eerste jaar in de huidige vorm tot de beste GT-series van de wereld behoort. Natuurlijk waren er wat vraagtekens rondom de stalorders binnen het Mercedes-kamp, die Maximilian Götz uiteindelijk aan de titel hielpen, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat dat bij Audi of Ferrari niet anders zou zijn gelopen als die in de breedte sterker geweest zouden zijn. Inderdaad, in sportief opzicht wellicht niet helemaal zuiver, maar zo werkt dat in de autosport nu eenmaal.

211231 Terugblik DS Tirol
Reis naar Italië met de nieuwe DS 9 inclusief ontmoeting met zijn automobiele voorvaders in Tirol

Leuke 'road trips'
Rondom de DTM waren er ook een paar leuke 'road trips' met collega's. Voor de reis naar de seizoensstart in Monza had ik de beschikking over de nieuwe DS 9, de grote sedan uit het portfolio van de nieuwe Stellantis-groep die als opvolger van de Franse 'grandes routières' van weleer als de Citroën CX, XM of C6 wordt beschouwd. Inderdaad is de DS 9 een plezierige reisauto voor lange ritten, al misten we wel de heerlijke drieliter V6-motor uit de C6. Daar kan geen 'gedownsizede' viercilinder met hybride tegenop! Op de terugweg vanuit Monza had ik in het kader van een grote reportage over de DS 9 vor het blad CitroExpert een ontmoeting in Tirol met een aantal Citroënliefhebbers georganiseerd. Op een doodgewone maandagmiddag kregen we zo vier (echte) DS'sen, twee CX'en en een bijzondere GS uit Joegoslavische Cimos-productie bijeen, terwijl de nieuwe DS 9 in het middelpunt van de belangstelling stond.

211231 Terugblik Peugeot RBR
Per Peugeot 508 naar de Red Bull Ring

In september reed de DTM op de Red Bull Ring in Oostenrijk, waar de reis per Peugeot 508 PSE gemaakt werd. De afkorting staat voor 'Peugeot Sport Engineered' en met 360 pk systeemvermogen uit een 1,6-liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren is het de krachtigste Peugeot-productieauto ooit gebouwd. Ook met deze auto verliep de reis zeer prettig. Een stationwagon voelt toch wat dynamischer aan dan een SUV, maar dit autotype is helaas een uitstervend ras.

210706 Peugeot opening 480
Door dit soort auto's krijg ik een onmetelijke zin in Le Mans 2023!

Enige vliegreis van het jaar
Met Peugeot maakte ik ook mijn enige vliegreis van het hele jaar, een eendaags retourtje naar Parijs met Silke Rossköthen, de PR-dame van Peugeot Duitsland, voor de presentatie van de Peugeot 9X8, de hypercar waarmee het Franse merk ergens in de loop van 2022 zijn terugkeer op het hoogste niveau van de lange-afstandsracerij beleeft. De focus is daarbij vooral gericht op Le Mans 2023, het honderdjarig jubileum van de Franse race. De presentatie in het hoofdkwartier van Stellantis Motorsport in Versailles-Satory was een zeer exclusieve aangelegenheid met slechts een tiental journalisten, de dag voor de officiële online-presentatie. Het was heerlijk om gewoon weer eens fysiek bij de onthulling van een raceauto te zijn, van aangezicht tot aangezicht (zij het met mondkapje) met mensen te kunnen spreken en ook weer eens lekker met collega's koffie te kunnen drinken of te lunchen. Daar kan geen Zoom-sessie tegenop!

211231 Terugblik Traction
Een van de leukste rij-ervaringen van het jaar: Citroën Traction Avant 11BL uit 1951, dankzij Ronald van der Zande...

211231 Terugblik Traction rijden
...die het een schande vond dat ik als Citroënliefhebber nog nooit in een Traction gereden had. Dat is in een lang weekeinde ruimschoots goedgemaakt!
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet