Sportscars

Div: Eindejaarsgesprek Robin Frijns: "Formule E in Berlijn was het dieptepunt, maar Le Mans maakte veel goed"

IMG 8471
In gesprek met Robin Frijns in diens nieuwe bedrijf Frijns Unlimited in Lanaken

Na drie jaar DTM stond voor Robin Frijns dit jaar het racen met LMP2-prototypes centraal. Met het Belgische WRT reed hij in de LMP2-klasse van het FIA World Endurance Championship, inclusief de 24 Uur van Le Mans. Aan de Sarthe won hij samen met zijn teamgenoten in een dramatische finale de klasse en ook in het WEC schreven Frijns, Habsburg en Milesi met WRT de titel op hun naam. Daarnaast kwam Frijns opnieuw uit met Envision Virgin Racing in de Formule E, waar hij een lastig seizoen kende. Bovendien opende hij samen met zijn partner Maike Frick een eigen bedrijf onder de naam Frijns Unlimited in het Belgische Lanaken. Reden genoeg dus om daar eens de koffie te gaan uitproberen tijdens een eindejaarsgesprek.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Maike Frick, Rebocar/R. de Boer, PR

Als je terugkijkt op jouw raceseizoen, wat zijn voor jou de hoogte- en dieptepunten?

"Het hoogtepunt is natuurlijk Le Mans, het dieptepunt de laatste wedstrijd in de Formule E. In de Formule E heb ik het hele jaar meegestreden om de titel, ik stond de hele tijd voorin. Weliswaar geen wedstrijd gewonnen, maar wel het hele jaar snel geweest. De auto was redelijk: we konden nooit echt de Mercedes of de Jaguar partij bieden, maar voor de rest liep het best goed. Alleen in Berlijn was het helemaal niks: we zetten de auto op de grond en het hele weekeinde werkte het totaal niet, dus dan heb je het moeilijk. We kwamen naar Berlijn als leider in het teamkampioenschap en ik stond tweede in het rijderskampioenschap, maar we gingen naar huis met nul punten en twee keer P5 in de kampioenschappen. Dat was wel een domper voor me."

210825 WRT Podium
LMP2-winst in Le Mans voor Frijns, Ferdinand Habsburg, Charles Milesi en WRT-teambaas Vincent Vosse (vlnr)

Maar Le Mans maakte dus veel goed.

"Ja, zeker! Dat was meteen het weekeinde erna. De race ging heel goed, tot de laatste drie uur. Toen ging er van alles fout en dacht ik: 'Daar gaan we weer!' (lees hier het volledige relaas van Frijns' ervaringen in Le Mans in ons uitgebreide interview na de race). Maar met het geluk aan onze zijde zijn we toch teruggekeerd. Het was een bizar einde: vooral in de auto was het raar. Veel mensen zeggen ook dat we geluk gehad hebben, maar dan vergeten ze wel dat we ook 15 uur aan de leiding hebben gelegen. Je moet er wel zijn om van het geluk te profiteren."

En dan de WEC-titel in LMP2.

"De laatste twee wedstrijden in Bahrein gingen, ik wil niet zeggen makkelijk, maar wel veel beter dan verwacht. Vooral in de races zelf; in de kwalificatie hebben we nooit echt een goede auto gehad om gelijk bij de start voorin te staan, maar in de wedstrijd waren we heel erg snel. We hadden een heel goede 'line-up' met Charles (Milesi, red.) en 'Ferdi' (Habsburg, red.), dus dat werkte heel goed, en zo hebben we in allebei de wedstrijden de klasse met een minuut voorsprong gewonnen."

211106 WEC WRT
WRT als LMP2-kampioensteam in FIA WEC: Charles Milesi, Ferdinand Habsburg en Robin Frijns

Je weet natuurlijk al jaren wat WRT kan, maar in het eerste volledige seizoen met prototypes gelijk de klasse in Le Mans en de WEC-titel winnen, had je dat verwacht?

"Ik had wel verwacht dat we competitief zouden zijn, maar ik had niet verwacht dat we zouden winnen. Vooral na de eerste wedstrijd, waar we het toch wel heel erg moeilijk hadden vanwege een motorisch probleem, waardoor we veel tekort kwamen op het rechte stuk. De auto was niet slecht, dus we wisten dat het potentieel er was als we een goede motor zouden hebben. Die hadden we bij de volgende wedstrijd in Portimão en toen ging het veel beter. Toen hebben we gelijk het hele weekeinde voor de overwinning gereden. Helaas hadden we wel twee keer een 'drive-through', waardoor we vierde werden, maar we wisten toen dat we de snelheid hadden en iets konden doen. En sinds Le Mans ging het bijna vanzelf..."

Veel reacties gehad na Le Mans?

"Ja, heel veel. Le Mans is wel iets speciaals, dat leeft wel! Vooral omdat ik bijna die 'vlag-man' ondersteboven had gereden. Dat ging de hele wereld over! Maar ook omdat het weekeinde daarvoor met de Formule E zo slecht voor mij was, deed Le Mans mij zeker goed."

IMG 8486 2
Robin Frijns realiseerde samen met vriendin Maike Frick een eigen bedrijf

En dan ook een nieuw eigen bedrijf in tuning, detailing, wrapping en van alles wat je met auto's kunt doen. Hoeveel tijd kun je aan het bedrijf besteden?

"Het is Maike, mijn vriendin slash baas die eigenlijk het hele bedrijf draaiende houdt als ik er niet ben. En ik ben natuurlijk heel vaak weg. Maar goed, als ik thuis ben, dan ben ik hier. Ik probeer zoveel mogelijk mee te draaien, maar het is lastig als je drie of vier weken weg bent en dan in te stappen en direct te weten wat er gaande is. Daar heb je even voor nodig. Maar ik probeer zoveel mogelijk te helpen. Klanten binnenhalen, mijn naam een beetje te gebruiken hier en daar, dat is mijn voornaamste taak."

Welke activiteiten zijn het belangrijkst?

"Eigenlijk van alles: detailing, wrapping, de PPF, de 'paint protection film' die we hebben, kleurwraps in honderdduizend mogelijkheden, we kunnen auto's bestickeren met namen of wat mensen ook maar willen. En dan hebben we het tuninggedeelte in een aparte hal. We werken samen met Abt en Brabus, we kunnen volledige auto's ombouwen, alles wat we willen. Als hier iemand komt die een blauw interieur wil, dan krijgt die een blauw interieur. Zoals de naam van het bedrijf al zegt: niks is onmogelijk!"

IMG 8496
Robin Frijns: "Zoals de naam al zegt: niks is onmogelijk"

Zijn klassieke auto's ook iets waar je naar kijkt?

"Ik vind oldtimers en klassiekers iets waar je niet aan moet zitten qua tuning of zo, maar iets als restauratie en onderhoud zouden we zeker kunnen, of bijvoorbeeld race- of rallyservice. De faciliteiten zijn er. Een F40, dat is nog wel een van mijn droomauto's om hier te hebben!"

Welke ambities heb je met het bedrijf?

"We zijn pas een goed half jaar bezig, dus we hebben nog wel wat aanloopdingetjes, maar ik denk dat het begin komend jaar wel flink drukker wordt. We krijgen twee nieuwe medewerkers erbij en dan gestaag uitbouwen. Ik kan er geen datum op zetten, maar ik wil wel zo'n 25, 30 mensen aan het werk hebben hier. Iets fatsoenlijk groots, maar ook weer niet te groot: bij 50 mensen ga je kwaliteit verliezen en dat wil ik niet."

IMG 8494 2
Frijns' raceoveralls hangen aan de muur

Qua klandizie zit je natuurlijk op een perfecte locatie.

"Ja, we hebben klanten uit Nederland, België, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk... En als iemand een auto in Spanje heeft staan en wil hem hier laten doen, dan kan dat ook, of Amerika, of Japan. We hebben een gesloten transporter, kunnen overal auto's ophalen, waar ze ook staan."

IMG 8492
Bij de Formule E-simulator

Over raceplannen voor het komende seizoen al iets te melden?


"Formule E gaat door: zelfde auto, zelfde team. Bij de test in Valencia zag ik wel dat Mercedes een sprong gemaakt heeft, dat vond ik wel verrassend. Mercedes ziet er heel sterk uit voor komend jaar. Wat ik daarnaast ga doen, is nog niet zeker. Ik ben de laatste vijf, zes jaar Audi-rijder geweest, dus ik heb sowieso contact met Audi over wat er gaat gebeuren, maar hoe en wat weet ik nog niet echt. LMDh komt natuurlijk binnenkort op de stoep, daarover zijn de gesprekken gaande, maar nog niks zeker. Als de kans er is om met WRT verder te gaan, dan wil ik dat natuurlijk graag, dat is toch het team waarmee ik een beetje ben opgegroeid."

210814 FE Frijns
In de Formule E gaat Frijns door met het Virgin-team


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet