DTM

Div: Eindejaarsgesprek Stéphane Kox: "Als er een trein voorbij komt, moet je erop springen"

211228 DTMT Kox Hockenheim
In de regen op Hockenheim, wat ze zelf als een van haar beste races beschouwde

Na een aantal jaren autosportpauze blikt Stéphane Kox terug op een prachtig jaar, waarin ze haar rechtenstudie aan de Universiteit Tilburg afrondde met de bachelortitel, waarin ze in de DTM Trophy met de Toyota van het Duitse Ring-Racing een succesvolle comeback in de autosport beleefde en waarin ze werd aangekondigd als pitreporter tijdens de Formule 1-uitzendingen van Viaplay in 2022. Reden genoeg dus voor een eindejaarsgesprek met Stéphane Kox, die op eerste Kerstdag 28 jaar oud werd.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: DTM Trophy, Jip Barth, PR

Hoe kijk je terug op het afgelopen seizoen in de DTM Trophy?

"Ik ben zonder al te hoge verwachtingen aan het seizoen begonnen, omdat ik me ervan bewust was dat het niet makkelijk zou worden. Het was een behoorlijk competitief veld en omdat het een sprintformat is, heb je relatief weinig rijtijd. Bovendien had ik vrij lang niet gereden, dus ik dacht: 'Ik ga gewoon kijken hoe het gaat'. En als ik dan zie hoe het zeker aan het einde ging, dan ben ik daar heel tevreden mee. Norisring was voor mij echt boven verwachting, hoe het daar op de tweede racedag ging. Daarmee was ik heel tevreden en dat gold voor iedereen om me heen: het team, mijn vader. In de loop van het jaar ging het steeds beter. Aan het begin van het jaar had ik best veel moeite, dat ga ik niet ontkennen, maar we hebben niet opgegeven en ik ben blijven geloven in het feit dat ik best hard met een auto kan rijden. Dat heeft zich uitbetaald door de resultaten in de laatste paar weekeinden, dus daar was ik blij mee."

211228 DTMT Kox Norisring paddock

Op welke prestatie ben je het meest trots?


"De kwalificatie op de Norisring (waar Kox op zondag de derde tijd reed, red.), en als wedstrijd denk ik Hockenheim, waar het op zondag tijdens de race begon te regenen. We stonden allemaal nog op slicks, ik lag zevende en kon er gewoon heel goed bij blijven, ondanks dat het heel nat was. Iedereen was aan het glijden, ikzelf ook wel, maar de voorhoede liep niet bij me weg en zo kwam ik dan ook als zevende aan de finish. Daar was ik heel tevreden mee!"

Welk weekeinde was het lastigst?

"De start van het seizoen op Monza, sowieso omdat het het eerste weekeinde was, en toen viel ik in de eerste race ook nog eens uit vanwege technische problemen. En ook Assen: daar ging het qua snelheid best goed, het was volgens mij de eerste keer dat ik in de top tien kwalificeerde, maar in de eerste race werd ik er af getikt en in de tweede race was ik betrokken bij een incident waarvoor ik een straf kreeg. Later kreeg ik van de sportcommissarissen te horen dat die straf niet helemaal in verhouding met de rest was, maar ja, daar had ik achteraf natuurlijk niks meer aan."

Hoe vond je de competitie in de serie?

"Het was dit jaar gewoon heel leuk racen. Kijk, in klassen waarin met een BoP ('balance of performance') gewerkt wordt, is het altijd moeilijk. Je hebt altijd momenten waarop je denkt: 'Dit is niet voor ons'. Zo'n weekeinde hadden wij bijvoorbeeld in Oostenrijk, waar we het echt heel lastig hadden. En andere weekeinden liep het weer wat beter. Als geheel vond ik dat de BoP over het hele seizoen genomen gewoon redelijk fair was. Op de Norisring had je vier of vijf merken in de top zes, dat laat wel zien dat het vrij gelijkwaardig was, al kun je het nooit iedereen naar de zin maken. Maar voor een klasse met BoP, dus niet een eenheidsklasse, was het racen gewoon goed."

211228 Kox Viaplay
Volgend jaar is Stéphane Kox voor Viaplay actief als pitreporter in de Formule 1

Dan was er ook het nieuws dat je voor Viaplay aan de slag gaat als pitreporter in de Formule 1. Houdt dat in dat je zelf niet meer kunt racen?


"Nee hoor. Viaplay weet dat ik race en daar krijg ik in beginsel ook de vrijheid voor, maar ik heb nog niets concreets voor het komende seizoen. Kijk, als er een trein voorbij rijdt, dan moet je erop springen. Ik kan wel thuis gaan zitten wachten op iets dat niet komt, maar daar ken ik de wereld inmiddels goed genoeg voor. Dit was een heel mooie kans, dus die heb ik aangegrepen."

211228 DTMT Kox Assen

En de DTM Trophy?


"Ik zou heel graag met Ring-Racing door willen, want ik heb daar een fantastische tijd gehad! Dat ik die ontwikkeling dit jaar heb gemaakt, is mede dankzij het team, want zelfs toen het in het begin niet zo liep als ik gehoopt had, hebben zij het vertrouwen gewoon gehouden en ze hebben me alle ruimte gegeven om de tijd te nemen. Daar ben ik ze super-dankbaar voor. Ik zou het liefst nog een jaar met Uwe Kleen en zijn team door willen, maar die zijn natuurlijk ook afhankelijk van budgetten en allerlei factoren, dus dat is nog niet zeker, maar ik denk dat de wil om door te gaan er ook aan beide kanten is."

En dan een spannend project in het Midden-Oosten, waar je samen met je vader Peter en met Nico Pronk lange-afstandsraces met een Porsche GT3 gaat rijden.

"Ja, zeker! Daar gaan we half januari naartoe en daar blijven we ook ruim een maand. Ik ben heel blij dat ik dat kan doen. Nico wilde graag dat ik meerijd en daar ben ik hem heel dankbaar voor! Het is natuurlijk een supergave auto om mee te rijden! Dat we de Asian Le Mans Series gaan doen is heel mooi, en daarnaast de 6 Uur van Abu Dhabi en de 1000 Kilometer van Bahrein. En dat met een geheel Nederlandse line-up. Daar kijk ik erg naar uit. We rijden in verhouding binnen korte tijd heel veel, dat is heel goed om de auto te leren kennen. Ik heb er heel veel zin in!"

210728 DTM Trophy Kox Poppel
Kox met partner Danny van Poppel op de Lausitzring

Over GT3 gesproken, je reed in de DTM Trophy in het voorprogramma van de 'grote' DTM. Zou dat een optie voor je zijn?


"Dat heb ik in het verleden al wel vaker aangegeven: als mensen mij vragen wat mijn doel is in de autosport, dan zeg ik altijd dat dat niet de Formule 1 is, maar dat ik wel heel graag in de DTM zou willen komen. Dus de DTM Trophy is wat dat betreft zeker niet slecht. Ik heb geprobeerd om te laten zien wat ik kan en meer kun je op zo'n moment ook niet doen. Het is altijd afhankelijk van heel veel factoren, maar wie weet wat er ooit uitkomt. DTM is echt een droom, maar er heeft nog niemand gebeld..."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet