Esports: Nederlandse zege in tweede DLNS-wedstrijd
Het was de dag van de Nederlanders in de autosport. Terwijl Max Verstappen de eerste Formule 1-wereldkampioen was die zijn land in extase dompelde, won tegelijkertijd een van zijn landgenoten de NIMEX 3h-race op de legendarische Nordschleife.Ryan Barneveld zegevierde met de Amerikaan Phil Denes in de tweede race van het seizoen van de Digital Nürburgring Endurance Series gepresenteerd door Goodyear in de Porsche 911 GT3 R van het Mahle Racing Team. De tweede plaats ging naar Sami-Matti Trogen en Dominik Staib in de BMW M4 GT3 van Walkenhorst Motorsport, voor Norbert Kiss en Jake Sedgwick in de Mercedes AMG GT3 van het Mercedes-AMG GT3 E-Sports Team Winward.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN
Mooie Nederlands/Amerikaanse DLNS-zege op de virtuele Nordschleife.
Nederlandse zege in tweede DLNS-wedstrijd
In de eerste wedstrijdhelft had een ander team de gebeurtenissen in de koningsklasse SP9 Koningsklasse bepaald. In de 15 minuten durende kwalificatie, waarin doorgaans twee snelle ronden door de Groene Hel mogelijk zijn, zette de nieuwe Porsche fabrieksjunior Laurin Heinrich in de Porsche 911 R GT3 van Coanda Simsport een uitstekende tijd van 7: 46.241 min. neer. Sami-Matti Trogen volgde met 1.511 seconden achterstand in de Walkenhorst Motorsport BMW M4 GT3.
In plaats van gewichten te plaatsen zoals in het echte racen, voorziet het DNLS-reglement in langere standtijden voor de eerste drie van de eerste race voor de Balance of Performance. In detail is dat 30 seconden voor de winnaar, 20 seconden voor de tweede plaats en tien seconden voor de derde plaats. Dit had effect.

SP9 blijft natuurlijk de mooiste klasse.Ook virtueel natuurlijk.
Ijzersterk optreden CoAnda Simsport
Na de start wist Heinrich de leiding binnen een tijdsspanne van ongeveer 3 tot 5 seconden te behouden. De jonge Fin Trogen, die nog een stint afwerkte, ging nu aan de leiding, terwijl Heinrichs teamgenoot Joshua Rogers in zijn slipstream verscheen. Deze situatie veranderde echter een paar minuten later drastisch. Bij een inhaalmanoeuvre nam Rogers een hoog risico, het fatale gevolg was een spin die de Australiër ongeveer 13 seconden kostte. Hij viel met een beschadigde achtervleugel naar de vierde positie terug In het verdere wedstrijdverloop zakte het team van CoAnda Simsport zelfs even buiten de Top 10. Maar zou als nog op deze positie eindigen.
Een trio begon binnen negen seconden aan de laatste 20 minuten van de race. Ondertussen had de Amerikaanse jongen Phil Denes in de Porsche 911 GT3 R van het Mahle Racing Team de leiding genomen, op de voet gevolgd door Trogen, terwijl de Mercedes van het -AMG GT3 van het e-Sports Team Winward zich op de derde met de Europese Truckrace Kampioen Norbert Kiss op de derde plek bevond. Ondanks de beste inspanningen van Trogen gaf Denes geen krimp meer en verdedigde zijn overwinning met een voorsprong van 2.161 secs.

Ook mooie gevechten in de kleinere klasses.
Slechts 13e plek voor winnaars openingswedstrijd
Voor de ervaren fabriekscoureur Bruno Spengler en zijn partner Kay Kaschube, met wie hij in het eerste seizoen van het virtuele Nordschleife-kampioenschap in de SP9 kampioen werd, was een goede vierde plaats voldoende. Achter het duo Team BMW Bank in de M4 GT3 zat Elias Seppänen. Voor de Fin en de Est Rainer Talvar was het dit keer voor een podiumplaats in de BMW M4 GT3 van BS Competition onvoldoende. Het duel van de generaties vond intussen niet plaats. De winnaar van de eerste race, het Mercedes-AMG E-Sports Team HRT, waarin de pas 16-jarige Morris Schuring naast Florian Denzler en Danny Guisa plaatsnam, eindigde op een teleurstellende 13e plek algemeen.
In de SP10 klasse kregen de winnaar van de vorige wedstrijd, CoRe Simracing, kort voor het einde pech. Nils Carstensen en Nils Lorenz wonnen voor het RS0-team in de Porsche Cayman GT4. Nils Carstensen: " Uiteindelijk werd het krap voor ons. Kort voor de laatste pitstop besloten wij om nog een extra tankstop te gaan. In de laatste meters werden we nog door de GT3 winnaar ingehaald. Dus eigenlijk was het niet nodig geweest. Er was geen direct duel meer in de slotfase.
De tweede plek ging naar de Nederlands/Oostenrijkse combinatie Pascal Stix/Maxim Ramsteijn in een Porsche Cayman GT4 van het CoRe Simracing SP10 Team. De derde plek ging naar het Redfoxx team met Lucas Gabler/Kevin Krosney eveneens met een Porsche Cayman.
Op zondag 9 januari vindt de derde wedstrijd met de "Beim Schütz GmbH Messtechnik 3uursrace plaats. Traditoneel gaat het licht om 13u op groen.
Tekst Willem J. Staat
Foto's VLN

Nederlandse zege in tweede DLNS-wedstrijd
In de eerste wedstrijdhelft had een ander team de gebeurtenissen in de koningsklasse SP9 Koningsklasse bepaald. In de 15 minuten durende kwalificatie, waarin doorgaans twee snelle ronden door de Groene Hel mogelijk zijn, zette de nieuwe Porsche fabrieksjunior Laurin Heinrich in de Porsche 911 R GT3 van Coanda Simsport een uitstekende tijd van 7: 46.241 min. neer. Sami-Matti Trogen volgde met 1.511 seconden achterstand in de Walkenhorst Motorsport BMW M4 GT3.
In plaats van gewichten te plaatsen zoals in het echte racen, voorziet het DNLS-reglement in langere standtijden voor de eerste drie van de eerste race voor de Balance of Performance. In detail is dat 30 seconden voor de winnaar, 20 seconden voor de tweede plaats en tien seconden voor de derde plaats. Dit had effect.

SP9 blijft natuurlijk de mooiste klasse.Ook virtueel natuurlijk.
Ijzersterk optreden CoAnda Simsport
Na de start wist Heinrich de leiding binnen een tijdsspanne van ongeveer 3 tot 5 seconden te behouden. De jonge Fin Trogen, die nog een stint afwerkte, ging nu aan de leiding, terwijl Heinrichs teamgenoot Joshua Rogers in zijn slipstream verscheen. Deze situatie veranderde echter een paar minuten later drastisch. Bij een inhaalmanoeuvre nam Rogers een hoog risico, het fatale gevolg was een spin die de Australiër ongeveer 13 seconden kostte. Hij viel met een beschadigde achtervleugel naar de vierde positie terug In het verdere wedstrijdverloop zakte het team van CoAnda Simsport zelfs even buiten de Top 10. Maar zou als nog op deze positie eindigen.
Een trio begon binnen negen seconden aan de laatste 20 minuten van de race. Ondertussen had de Amerikaanse jongen Phil Denes in de Porsche 911 GT3 R van het Mahle Racing Team de leiding genomen, op de voet gevolgd door Trogen, terwijl de Mercedes van het -AMG GT3 van het e-Sports Team Winward zich op de derde met de Europese Truckrace Kampioen Norbert Kiss op de derde plek bevond. Ondanks de beste inspanningen van Trogen gaf Denes geen krimp meer en verdedigde zijn overwinning met een voorsprong van 2.161 secs.

Ook mooie gevechten in de kleinere klasses.
Slechts 13e plek voor winnaars openingswedstrijd
Voor de ervaren fabriekscoureur Bruno Spengler en zijn partner Kay Kaschube, met wie hij in het eerste seizoen van het virtuele Nordschleife-kampioenschap in de SP9 kampioen werd, was een goede vierde plaats voldoende. Achter het duo Team BMW Bank in de M4 GT3 zat Elias Seppänen. Voor de Fin en de Est Rainer Talvar was het dit keer voor een podiumplaats in de BMW M4 GT3 van BS Competition onvoldoende. Het duel van de generaties vond intussen niet plaats. De winnaar van de eerste race, het Mercedes-AMG E-Sports Team HRT, waarin de pas 16-jarige Morris Schuring naast Florian Denzler en Danny Guisa plaatsnam, eindigde op een teleurstellende 13e plek algemeen.
In de SP10 klasse kregen de winnaar van de vorige wedstrijd, CoRe Simracing, kort voor het einde pech. Nils Carstensen en Nils Lorenz wonnen voor het RS0-team in de Porsche Cayman GT4. Nils Carstensen: " Uiteindelijk werd het krap voor ons. Kort voor de laatste pitstop besloten wij om nog een extra tankstop te gaan. In de laatste meters werden we nog door de GT3 winnaar ingehaald. Dus eigenlijk was het niet nodig geweest. Er was geen direct duel meer in de slotfase.
De tweede plek ging naar de Nederlands/Oostenrijkse combinatie Pascal Stix/Maxim Ramsteijn in een Porsche Cayman GT4 van het CoRe Simracing SP10 Team. De derde plek ging naar het Redfoxx team met Lucas Gabler/Kevin Krosney eveneens met een Porsche Cayman.
Op zondag 9 januari vindt de derde wedstrijd met de "Beim Schütz GmbH Messtechnik 3uursrace plaats. Traditoneel gaat het licht om 13u op groen.