Formule 1

Formule 1: 1974 - met een gelijk aantal punten de laatste race in

Poster Watkins Glen 1974

Dit weekend gaat het Formule 1 kampioenschap haar laatste ronde in waarbij Lewis Hamilton en Max Verstappen exact gelijk staan in punten. We nemen u zevenenveertig jaar mee terug in de tijd, waarbij zich exact dezelfde situatie voordeed.

Tekst: Eric van den Heuvel
Foto's: archief


1974 Regazzoni



De 250e Grand Prix in haar geschiedenis vond op 6 oktober 1974 plaats op het Amerikaanse circuit van Watkins Glen en was tevens de laatste race van het seizoen. Door zijn overwinning in de race ervoor in Mosport was Emerson Fittipaldi op gelijke hoogte gekomen met Clay Regazzoni, terwijl Jody Scheckter door zijn uitvalbeurt in Canada zijn zicht op het kampioenschap flink kleiner zag worden met een achterstand van zeven punten op beide koplopers. Alleen een overwinning waarbij zijn concurrenten maximaal een vijfde plaats mochten scoren zou de jonge Zuid-Afrikaan aan de titel kunnen helpen. En doordat Fittipaldi een overwinning meer had dan Regazzoni moest de Zwitser voor de Braziliaan eindigen.

De eerste training op vrijdag was Jody Scheckter met zijn Tyrrell 007 ruim viertiende seconde sneller dan de Ferrari 312 van Clay Regazzoni waar Emerson Fittipaldi met de McLaren M23 nog eens drietiende moest toegeven. In die tijd telden alle vier sessies mee in de strijd om de startposities en wisselde het drietal elkaar af in deze strijd. De polepositie was uiteindelijk de prooi voor Carlos Reutemann die zijn Brabham voor James Hunt en Mario Andretti wist te zetten. De strijders om het kampioenschap plaatsten zich wat verder naar achteren. Jody Scheckter mocht van de zesde plaats vertrekken, met Fittipaldi en Regazzoni er respectievelijk twee en drie plekken daar weer achter.

Bij de start was het pole sitter Reutemann die de kop nam gevolgd door James Hunt en teamgenoot Carlos Pace. Scheckter en Fittipaldi konden de kop goed volgen maar Regazzoni was minder gelukkig. Zijn Ferrari had met volle tanks duidelijk meer moeite om bij te blijven en viel langzaam maar zeker terug.

In ronde tien vertrok zich een drama in bocht zeven, genaamd The Toe. Tijdens het aanremmen brak de ophanging van de Surtees van Helmuth Koinigg waardoor het jonge Zwitserse talent rechtdoor schoot en ongelukkig onder de te hoog geplaatste vangrails door schoot en hierbij het leven liet. Gedurende de race werd het wrak afgedekt met een zeil, pas na de race werd het lichaam van Koinigg geborgen.

McLaren 1974


Onwetend wat er zich in bocht zeven had afgespeeld ging de strijd om de dagoverwinning en de wereldtitel gewoon door. De beide Ferrari's van Lauda en Regazzoni kampten met wegliggingsproblemen waardoor Regazzoni in de vijftiende ronde de pits op moest te zoeken voor een nieuw setje Goodyears. Zijn titelaspiraties gingen gelijk in rook op doordat hij met een ronde achterstand weer de baan op reed. Enkele ronden later moest hij wederom naar binnen waarna zijn kansen definitief verkeken waren toen hij als laatst geklasseerde nog een poging deed de race uit te rijden met de hevig onder sturende Ferrari.

Aan de kop van het veld ging de strijd tussen Reutemann en Hunt onverminderd voort totdat Carlos Pace zich er ook mee ging bemoeien en de langzaam terugvallende Engelsman in wist te halen. De beide overgebleven titelkandidaten reden op respectievelijk de vierde en vijfde plaats, wat niet genoeg was voor Scheckter. Zijn achterstand op de drie koplopers leken de kansen voor de Zuid-Afrikaan verkeken. In de vierenveertigste ronde was het definitief over voor Scheckter, die zijn Tyrrell aan de kant moest zetten met een motorisch probleem. Voor Fittipaldi, die hierdoor op een vierde plaats kwam te liggen, was het slechts een kwestie van rustig uitrijden wetende dat Clay Regazzoni door zijn wegliggingproblemen en pitstops vier ronden achter lag. Zowel Niki Lauda als Clay Regazzoni behaalden geen punten voor Ferrari waardoor McLaren ook de titel bij de constructeurs naar zich toe trok.

1974 Fittipaldi


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet