TCR Series

Div: Andrea Adamo stapt verrassend op als sportbaas Hyundai

211207 Catsburg Adamo
Nicky Catsburg (l.) met Andrea Adamo voorafgaand aan het WTCR-seizoen 2019

Hij is een van de kleurrijkste figuren die we de afgelopen jaren in de internationale autosport hebben leren kennen. Gepassioneerd is nog mild uitgedrukt: van zo'n persoonlijkheid zouden ze bij een serie als 'Drive to survive' smullen. En nu is hij opeens weg, van de ene op de andere dag. "Om persoonlijke redenen", zoals het persbericht vermeldt. Andrea Adamo, die de afgelopen jaren als 'team principal' bij Hyundai Motorsport GmbH aan de wieg stond van vele successen, van WK Rally en FIA WTCR tot klantensport, is niet langer in deze functie actief. In afwachting van de komst van een opvolger neemt Scott Noh, president van Hyundai Motorsport, de lopende zaken waar.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Van 1995 tot 2008 was Adamo bij de nauw aan Alfa Romeo gelieerde organisaties AutoDelta en N-Technology in technische functies actief, ondermeer in de DTM met de Alfa Romeo 155 en daarna met de tweeliter Super Touring- en Super Production-auto's. Na een kort intermezzo bij Lola was hij een aantal jaren hoofdengineer bij Honda in het FIA WTCC, waarna hij in 2015 bij Hyundai Motorsport in het Duitse Alzenau de klantensportafdeling op poten zette. Vervolgens werd hij ook verantwoordelijk voor alle WTCR-activiteiten. Na het vertrek van Michel Nandan werd Adamo in 2019 tevens hoofd van het WK rallyteam van Hyundai, zodat hij effectief leiding gaf aan alle vanuit Europa ondernomen sportactiviteiten van het Koreaanse merk.

Diplomatiek was hij niet: meer dan eens maakten we hem luid schreeuwend mee als er iets niet ging zoals hij dat in zijn hoofd had. Aan de andere kant was ook niemand anders zo uitbundig als er succes behaald werd. Nicky Catsburg, die in 2019 als rijder voor Hyundai in het WTCR uitkwam, bevestigt dat beeld in gesprek met AUTOSPORT.NL: "Ik heb echt mensen kapot zien gaan aan de manier waarop hij rijders behandelde, maar het was bij hem wel altijd meteen duidelijk waar je stond en hoe hij over je dacht. Als je het goed deed, dan was je de beste coureur ter wereld, maar als je iets fout deed, dan liet hij je dat ook wel duidelijk horen! Enorm emotioneel, maar volgens mij wel met het hart op de juiste plaats. Hij heeft mij in ieder geval altijd heel netjes behandeld, hoewel ik het hem ook niet altijd makkelijk heb gemaakt, met wedstrijden die samenvielen en mijn activiteiten voor andere merken."

Hyundai Tarquini
Het winnen van de WTCR-titel door Tarquini in 2018 behoorde tot Adamo's grote successen

De grootste successen voor Adamo met Hyundai zijn de opeenvolgende titels in de FIA WTCR met Gabriele Tarquini in 2018 en Norbert Michelisz in 2019 en de WK-rallytitels voor merken in 2019 en 2020. "Na zes jaar bij Hyundai Motorsport hebben we samen besloten dat het tijd voor mij is om terug te treden van mijn functie als 'team principal'. Het is tijd om terug te denken aan een intensieve en succesvolle periode in mijn carrière vol met hoogtepunten, mooie herinneringen en titels. Ik ben trots op wat we hebben bereikt, van het bouwen van een klantensportafdeling waarop anderen jaloers zijn, tot onze opeenvolgende titels in WTCR en WRC. Ik wens de organisatie succes voor de toekomst", aldus Adamo in een persbericht van Hyundai.

President Scott Noh dankt Adamo voor zijn inbreng in de afgelopen jaren en verzekert dat de activiteiten in de aanloop naar het nieuwe seizoen, dat eind januari begint met de WK-rally van Monte Carlo, doorgaan zoals gepland. Vorige week liep het testprogramma met de nieuwe hybride rallyauto van Hyundai de nodige vertraging op door een crash van Thierry Neuville met de enige WRC-testauto die Hyundai beschikbaar had.

211207 Hyundai WK Rally
Het WK-rallyteam van Hyundai voor het seizoen 2021, dat voor Adamo (voorste rij, derde van rechts) het laatste voor het merk zou zijn
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet