Sportscars

Sportscars: Managementfuncties Toyota Gazoo Racing voor Kobayashi en Nakajima, Kobayashi blijft ook als rijder actief

211206 Toyota WEC Kamui
Managementfuncties voor Kobayashi (l.) en Nakajima, waarbij eerstgenoemde ook als rijder actief blijft

Vannacht (Nederlandse tijd) maakte Toyota Gazoo Racing, de sportdivisie van de autogigant, tijdens een presentatie in Japan de plannen voor het raceseizoen 2022 bekend. Met name aan het FIA WEC-front is er sprake van de nodige veranderingen op management- en rijdersgebied.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Dat er een nieuwe rijder voor de Toyota-hypercar in het FIA WEC zou worden aangekondigd, was al bekend nadat Kazuki Nakajima had aangekondigd, aan het einde van het nu afgelopen seizoen niet meer als coureur in het WEC actief te zijn. Zijn plek in de nummer 8-Toyota wordt zoals verwacht ingenomen door de Japanner Ryo Hirakawa, Japans Super GT-kampioen in 2017 en tot dusver testrijder van het team. Hij komt in actie naast Sébastien Buemi en Brendon Hartley. In de nummer 7-Toyota verdedigen Kamui Kobayashi, Mike Conway en José María López hun WEC-titel en de Le Mans-overwinning.

Kobayashi krijgt daarbij een dubbelrol, want naast zijn taak als rijder zal hij ook de functie van teambaas van Toyota Gazoo Racing in het FIA WEC gaan vervullen, de taak die tot nu toe in handen was van Hisatake Murata. Onze landgenoot Rob Leupen blijft managing director van de Europese divisie van Toyota Gazoo Racing in Keulen.

Ook voor Kazuki Nakajima is er een managementfunctie gecreëerd. Hij krijgt de nieuwe rol van "vice chairman" van Toyota Gazoo Racing Europe (TGR-E) in Keulen. Het managementteam van Toyota in het WEC wordt gecompleteerd door Yuichiro Haruna, die de taak van "project director" heeft toebedeeld gekregen, naast dezelfde functie die hij ook a vervult in het Toyota Gazoo Racing World Rally Team.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet