GT

FIA GT: Thomas Biagi en Mika Salo winnen op Silverstone

480_podium_silverstone

Net als vorig jaar won Vitaphone Racing Team de Royal Automobile Club Tourist Trophy. Na Bartels en Bertolini in 2006 waren Thomas Biagi en Mika Salo in deze editie te sterk voor de concurrentie. In GT2 won AF Corse Motorola hun tweede race op een rij. Dirk Müller en zijn teamgenoot Toni Vilander reden naar de overwinning.


De nr. 5 Corvette C6 van Mike Hezemans en Jean-Denis Deletraz startten vanaf pole position en knokte met de Maserati van Biagi/Salo en de Jetalliance Aston Martin DBR9 van Wendlinger/Sharp. De Corvette met Deletraz aan het stuur verloor echter veel tijd door een spin veroorzaakt door oude banden. De Zwitser haalde tijd in en wisselde met Mike in derde positie. Hezemans probeerde tijdens de laatste stint nog alles uit de Corvette te halen maar zijn opmars bleef steken op een tweede plaats achter de Vitaphone Maserati. Hezemans steeg naar een tweede plaats in het algemeen klassement met evenveel punten als de andere Corvette van Longin en Kumpen die de derde plaats in deze wedstrijd behaalden.

480_hezemans

Mike Hezemans na afloop van de wedstrijd. “Jean-Denis reed op oude banden van de eerste wedstrijd in Zhuhai, misschien was die keuze achteraf te riskant. Maar we zijn blij met de tweede plaats in deze race en de tweede plaats in het kampioenschap. En er is nog een lange weg te gaan.”

Pech voor Menten en Kox
Jos Menten en Peter Kox vangen de tweede wedstrijd van het seizoen aan van op de zesde startrij, maar na amper één uur racen zit de race erop voor het Nederlandse duo. Halverwege de wedstrijd is het over en uit voor Menten met de Lamborghini Murciélago R-GT van All-Inkl.com. Bij het nemen van een kerbstone klapt de knop van de noodstop uit, aan de buitenkant van de auto. Het elektrische circuit valt uit en de brandblussers gaan af.

480_menten_silverstone

Voor Menten zit er niets anders op dan de Lambo naast de piste te parkeren: “Het hele weekend hadden we te kampen met kleine probleempjes. De race verliep goed en dankzij onze pitstopstrategie konden we voor punten vechten. We hadden geen bandenwissels gepland tijdens de race, dus een zesde of zevende plaats was zeker nog mogelijk geweest, maar het heeft niet mogen zijn. Nu moeten we ons volledig focussen op de race in Roemenië. In Boekarest start iedereen vanaf nul. Hopelijk kunnen we daar ons potentieel tonen. Better luck next time!”

Uitslag:
1. Salo/Biagi (Vitaphone Racing) Maserati MC12 66 ronden in 2u00:57.020secs GT1
2. Deletraz/Hezemans (Carsport Holland) Corvette C6R + 37.465 GT1
3. Kumpen/Longin (PK Carsport) Corvette C5R + 1:04.259 GT1
4. Wendlinger/Sharp (Jetalliance Racing) Aston Martin DBR9 + 1:14.268 GT1
5. Bertolini/Piccini (Scuderia Playteam Sarafree) Maserati MC12 + 1:18.710 GT1
6. Ramos/Montanari (Vitaphone Racing) Maserati MC12 + 1r GT1
7. Babini/Davies (Aston Martin BMS) Aston Martin DBR9 + 1r GT1
8. Giannoccaro/Guidi (Scuderia Playteam Sarafree) Maserati MC12 + 1r GT1
9. Mucke/Basseng (All-Inkl.com Racing) Lamborghini Murcielago + 1r GT1
10. Johnson/Cocker (Barwell Motorsport) Aston Martin DBR9 + 1r GT1 CC
14. Vilander/Muller (AF Corse) Ferrari 430 +3r Eerste GT2
16. Ruberti/Pasini (Racing Team Edil Cris) Ferrari 430 +4r tweede GT2
17. Cressoni/Rugolo (Racing Team Edil Cris) Ferrari 430 +4r derde GT2
DNF: Menten/Kox All-Inkl.com Racing Lamborghini Murcielago 26 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet