Formula E

Formule E: FIA en Formule E introduceren derde generatie

Vandaag presenteerden de FIA en de Formule de nieuwe Generatie Formule E-auto waarmee men in het negende seizoen van het ABB Fia Wereldkampioenschap gaat racen. Fia President Jean Todt omschreef de nieuwe auto als een machine die op het snijhout van hoge prestaties, efficiëntie en duurzaamheid gemaakt is.

2 Gen3 top

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Formule E

FIA en Formule E introduceren derde generatie
De nieuwe Gen 3 auto werd vandaag onder strenge beveiliging, op het circuit van Valencia aan de teams, rijders en partners gepresenteerd. Daar vinden de pre-season tests voor het achtste seizoen plaats dat in januari 2022 begint. In het voorjaar van 2022 zullen de fabrikanten na intensieve ontwikkelingstests in het voorjaar de nieuwe generatie auto's in ontvangst kunnen nemen. De presentatie in Valencia onthulde een reeks aan innovaties op het gebied van duurzaamheid en ontwerp in de Gen3 auto.

- De meest efficiënte raceauto ter wereld. Tenminste 40 procent van de energie die tijdens het remmen wordt gebruikt wordt     geproduceerd door regenaratief remmen tijdens de wedstrijd.

- De eerste formuleauto die zowel over aandrijflijnen zowel voor als achter beschikt. Een nieuwe aandrijflijn vooraan voegt 250     KW toe, aan de achterkant zelfs 350 KW. Dit betekent dat het regenaratieve vermogen van de huidige Gen2 meer dan   verdubbelt. Tot een totaal van 600 KW

- De eerste formuleauto die niet over hydraulische remmen achter beschikt. Dit vanwege de toevoeging van de voorste aandrijflijn en het het regenaratieve vermogen

- De electromotor beschikt over een vermogen van 350 KW (470 pk) en over een topsnelheid van 320 km/u. De         PK/Gewichtsverhouding is tweemal zo efficiënt als die van een equivalente verbrandingsmotor van 470 pk(ICE)

- De auto is lichter en kleiner dan de Gen2 auto om nog meer close racing mogelijk te maken.

Het ABB FIA wereldkampioenschap creëert een omgeving waar hoge prestaties en duurzaamheid krachtig naast elkaar bestaan. Gedurende het gehele ontwikkelingsproces werkten de experts op het gebied van duurzaamheid bij de FIA en de Formule E nauw samen.De Gen3 auto is de eerste formule auto die eigenlijk gebaseerd is op het "Life Cycling Thinking" principe. Ofwel recycling.
Via een innovatief proces uit de lucht en ruimtevaartindustrie zulleen alle kapotte onderdelen gerecycled worden waardoor de vezels voor andere toepassingen gebruikt kunnen worden.

Een baanbrekend proces zal bij de samenstelling van de samenstelling van de baan 26 procent duurzame materialen opleveren.
De Gen3 wordt door elektromotoren aangedreven die aanzienlijk efficiënter dan de ICE's zijn omdat ze meer dan 90 procent van de elektrische energie mechanisch kunnen omzetten. In vergelijking met 40 procent in hoog renderende ICE's.


1-Gen3-Front

FIA President Jean Todt: "De nieuwe Generatie eenzitter is een auto die voor hogere prestaties, efficiëntie en duurzaamheid gemaakt is. Het werk van de FIA teams, samen met de Formule E, is sinds de lancering van deze autosportdiscipline acht jaar geleden, onvermoeibaar gericht op het stimuleren van innovatie, het bevorderen van duurzame mobiliteit. Ik twijfel er niet aan dat deze nieuwe eenzitter de Formule E naar een hoger niveau zal tillen."

Jamie Reigle, CEO FE: " Bij het ontwerp van de Gen3 auto wilden wij aantonen dat hoge prestaties en duurzaamheid zonder compromissen naast elkaar kunnen bestaan. Samen met de FIA hebben 's werelds meest efficiënte en duurzame high performance auto gebouwd. De Gen 3 auto is tot nu toe onze snelste, lichtste en krachtigste raceauto tot nu toe. In wezen is hij voor zijn leefomgeving ontworpen. Wiel-aan-wiel racen in de straten van de steden. Wij kijken nu al uit hoe dit de volgende generatie autosportfans in de steden gedurende het negende seizoen van het FIA ABB Kampioenschap enthousiast gaat maken..
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet