GT

GT: Ferrari kiest Oreca als technisch partner voor nieuwe GT3

211129 Ferrari Oreca
Antonio Coletta, hoofd GT bij Ferrari (l.) en Oreca-chef Hughues de Chaunac

Na een jarenlange samenwerking met Michelotto heeft Ferrari nu officieel bekendgemaakt, dat het voor de ontwikkeling en de bouw van de nieuwe GT3-auto, die vanaf 2023 de huidige 488 GT3 Evo opvolgt, de handen ineenslaat met het Franse Oreca. Het gerucht over de samenwerking tussen Ferrari en Oreca deed in de branche al een tijdlang de ronde en werd vandaag bevestigd. De nieuwe GT3-auto zal bij Oreca in het Zuid-Franse Signes naast het Circuit Paul Ricard worden gebouwd. Testwerk met de auto moet volgend jaar van start gaan.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Vanuit de klantenhoek viel de afgelopen maanden al te horen dat de serviceverlening door Michelotto niet altijd even optimaal verliep. Wellicht was de motivatie tot extra inspanning bij de Italiaanse onderneming, wetend dat het contract met Ferrari op een einde loopt, niet al te groot meer. Met Oreca heeft Ferrari nu een partner in huis die over ruime ervaring op het gebied van serviceverlening aan klantenteams beschikt en daarvoor ook qua capaciteit en logistiek alles wat nodig is beschikbaar heeft. Het ontwerp van de nieuwe GT3 vond geheel bij Ferrari plaats onder leiding van Ferdinando Cannizzo, hoofd ontwerp en ontwikkeling GT-raceauto's.

"De overeenkomst met Oreca is een belangrijk uitgangspunt voor het nieuwe GT3-project", zegt Antonello Coletta, hoofd van de GT-activiteiten bij Ferrari. "We hebben heel ambitueuze doelen. Tenslotte wordt deze auto de opvolger van de 488, het succesvolste model in de historie van het steigerende paard. Naast de kwaliteiten en kennis van onze eigen ingieueurs kunnen we rekenen op Oreca als eersteklas partner, die in de lange-afstandsracerij successen op topniveau behaald heeft. We kijken met vertrouwen naar de toekomst."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet