ESports

Esports: BMW SIM Racing bekroont zijn nieuwe kampioenen en toont technische innovaties

Vanuit München werd afgelopen weekend de derde editie van BMW SIM Live vanuit BMW Welt in München live uitgezonden. Dit was het einde van de Grand Sim finale waarmee men eind 2019 debuteerde. Voor het eerst werden de laatste drie wedstrijden van de BMW SIM Cups op drie verschillende platforms gehouden, nl. iRacing, rFactor 2 en Assetto Corsa Competizione. De titels gingen naar Joshua Rogers (AUS/ BMW SIM GT Cup iRacing), Erhan Jajovski (Maced./BMW SIM M2 CS Racing Cup rFactor 2) en Nils Najouks (D/ BMW SIM Time Attack Assetto Corse Competizione).

2021 BMW Sim Live 1
Het gehele weekend live presentaties vanuit München.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: BMW Motorsport


2021 BMW SIM Live 2

In BMW Welt in München vonden de finales plaats.

BMW SIM Racing bekroont zijn nieuwe kampioenen en toont technische innovaties
Pia Schörner, BMW Group en hoofd van de afdeling Gaming en Sponsoring: " Twee keer is een herhaling en driemaal is een traditie. Dit is precies wat wij wilden bereiken toen we bij simracing en de Esports-gemeenschap betrokken raakten. Wij willen een langdurige en betrouwbare partner zijn en dit zijn wij ook. Evenementen als BMW SIM Live spelen hierin een belangrijke rol. Proficiat aan alle winnaars van de BMW Sim Cup Finale!"

2021  BMW SIM Live BGR De BMW M4 GT4 van Ben Green stond nog eens extra in de spotlights.

BMW SIM Cup Finale
Zaterdag stond de openingsavond in het teken van de BMW Sim Time Attack Finale op het Assetto Corsa Platform en de BMW SIM M2 CS Racing Cup op rFactor2. Voor de beide krachtmetingen hadden zich 12 simracers gekwalificeerd. Zondagavond kroonde de simracing elite haar kampioen in de BMW SIM GT Cup op het iRacing platform. In twee wedstrijden streden 23 simracers om de overwinning, eerst in de virtuele BMW M8 GTE en daarna in de BMW M4 GT3. De kampioensbekers hiervoor werden ontworpen door BMW Designworks. In lijn met de "circular design" aanpak vervaardigd uit duurzame materialen. Gebaseerd op de vier principes: Rethink, Reduce, ReUse en Recycle.

BMW SIM Time Attack
Nils Jajoks was met de BMWM4 GT4 na 20 minuten de winnaar op het digitale circuit van Silverstone en werd met 8000 Euro prijzengeld beloond. De tweede plek met 4000 Euro ging naar de Italiaan Daniel Savini en de Duitser Tobias Pfeffer mocht op P3 2000 Euro in ontvangst nemen.

2021 M2 CS Finale
Heftige strijd op het virtuele Spa Francorchamps.

BMW M2 CS Racing Cup
Op het virtuele circuit van Spa Francorchamps streden dertien rivalen tegen elkaar. Na een dramatische strijd die tot de laatste bocht duurde was Erhan Jajovski de winnaar. Met succes wist hij zijn titel van vorig jaar te verdedigen en stelde een prijs van 6000 Euro veilig. De Hongaar Marcell Cszincszik eindigde als tweede en ging met 3000 Euro naar huis. De Tsjech Jiri Toman werd voor zijn derde plek met 1500 Euro beloond.Erhan Jajovski: "Het is dit seizoen tussen Marcell en mij altijd heel close geweest. En dit was ook in de laatste wedstrijden het geval. Ik was verrast dat hij mij niet eerder aanviel omdat we ook in de wedstrijd dicht bij elkaar zaten. Ik heb uiteindelijk geluk gehad dat ik de binnenwaartse lijn in de allerlaatste bocht zo goed wist te verdedigen. Erg blij met de overwinning."

2021 BMW SIM GT Cup
De SIM GT Cup was natuurlijk het hoogtepunt van de BMW SIM Live finale.

BMW SIM GT Cup
Op het virtuele Sebring werd de startgrid voor de finale op de Red Bull Ring bepaald. Vanaf P5 komend stormde Joshua Rogers met zijn virtuele BMW M4 GT3 naar de overwinning en pakte 25.000 US  Dollars aan prijzengeld. De tweede plek ging naar zijn Coanda-teamgenoot Charlie Collins(GB) die voor zijn prestatie 15.000 US Dollars in ontvangst mocht nemen. De Portugees Diogo Pinto (Team Redline) werd voor zijn derde plek met 7500 US Dollars beloond.

2021 BMW Sim GT Cup wedstrijd
En weer een SIM titel voor Joshua Rogers.

Joshua Rogers: "Voor de wedstrijd was ik erg nerveus omdat de startpositie niet ideaal was. Voor mij was het vrij logisch om een vroege pitstop te maken om zodoende uit de problemen te blijven om daarna in "clean air" terecht te komen. Die undercut werkte uiteindelijk. Ik pushte behoorlijk hard totdat ik kon zien dat mijn strategie werkte en de anderen binnenkwamen. Toen kreeg ik veel meer vertrouwen."

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet