Sportscars

Sportscars: Mazda neemt in stijl afscheid met winst Petit Le Mans, podium Jeroen Bleekemolen (lang)

211114 IMSA Race Mazda podium
Winst voor Oliver Jarvis, Jonathan Bomarito en Harry Tincknell in Motul Petit Le Mans

Mazda heeft het prototype-project in het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship in stijl afgesloten met de overwinning voor Harry Tincknell, Oliver Jarvis en Jonathan Bomarito in de tien-uursrace Motul Petit Le Mans, de laatste race van het seizoen. De tweede paats was voor Felipe Nasr en Pipo Derani, die samen reden met Mike Conway, genoeg om met de Whelen-Action Express-Cadillac de kampioenstitel binnen te halen. Renger van der Zande werd samen met Earl Bamber en Scott Dixon in de Ganassi-Cadillac als vijfde geklasseerd. De LMP2-winst ging naar Tower Motorsport met John Farano, Gabriel Aubry en John French, nadat de aanvankelijk winnende PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca met Ben Keating, Mikkel Jensen en Scott Huffaker een plaats werd teruggezet vanwege een aanrijding. De LMP3-zege ging naar de Riley-Motorsports-Ligier van Gar Robinson, Scott Andrews en Felipe Fraga. Jeroen Bleekemolen eindigde met de andere Riley-Ligier samen met zijn teamgenoten Jim Cox en Dylan Murry als derde. In GTLM eindigden de beide WeaterTech-Porsches op de eerste twee plaatsen, met winst voor Cooper MacNeil, Matt Campbell en Mathieu Jaminet, die na Sebring hun tweede grote klassieker van dit jaar wonnen. De nummer 3-Corvette met Nicky Catsburg, António García en Jordan Taylor viel voortijdig uit, maar García en Taylor zijn wel kampioen. De zege in de GTD-klasse ging naar de The Heart of Racing-Aston Martin van Ross Gunn, Roman De Angelis en Ian James, terwijl het Pfaff Motorsports-duo Zach Robichon en Laurens Vanthoor, samen met Lars Kern in de Porsche 911, aan de tweede plaats genoeg had voor de kampioenstitel.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA, Porsche AG/Jürgen Tap


211114 IMSA race Mazda actie
Zege in de laatste race voor de Mazda DPi

Succes leek ver weg voor het Mazda-team, nadat in de beginfase vanwege een motorprobleem drie ronden werden verspeeld. Niettemin kwamen de beide Britten Jarvis en Tincknell en de Amerikaan Bomarito sterk terug. De beslissing in de prototype-klasse viel iets meer dan 20 minuten voor het einde, toen Tincknell Nasr in de Action Express-Cadillac passeerde en vervolgens de overwinning naar huis reed. Nasr moest vervolgens zelf alle zeilen bijzetten om Ricky Taylor in de WTR-Acura achter zich te houden. Tussen de twee ging het rechtstreeks om de titel, want Taylor en Albuquerque hadden namens Wayne Taylor Racing voorafgaand aan de race nog acht punten voorsprong. De tweede plaats voor Nasr en Derani, samen met Conway, was voor de beide Brazilianen genoeg om de kampioenstitel binnen te halen. Taylor en Albuquerque, die samen met Alexander Rossi reden, moesten genoegen nemen met de derde plaats in de race en de tweede plaats in het kampioenschap.

211114 IMSA Race Zande
Renger van der Zande en zijn teamgenoten hadden de snelheid, maar niet het geluk

De Ally-Cadillac van Jimmie Johnson, Simon Pagenaud en Kamui Kobayashi eindigde als vierde, voor de Ganassi-Cadillac van Renger van der Zande, Earl Bamber en Scott Dixon. Een losgeraakte remschijf rechts achter in de slotfase zorgde voor wat terreinverlies. In het zesde uur was er al tijd verloren toen de een deel van de afdekking van de achterkant losraakte na een duel van Bamber met Loïc Duval in de JDC-Miller Motorsports-Cadillac. "Jammer hoe het is gelopen", zei Van der Zande. "Heel veel 'yellows' en toen we het nodig hadden met twee uur te gaan hadden we dat probleem met die remschijf en verloren we een ronde. Toen hadden we een 'yellow' nodig gehad om terug te komen in de wedstrijd, maar die kwam niet meer. De snelheid zat er absoluut in, zeker in de eerste stint: in het begin zat ik twee uur in de auto. Ik was veel benzine aan het sparen en kon rustig naar de leiding rijden en van voren meedoen zonder echt hard te pushen. Daarmee dacht ik dat we goede kansen hadden, maar met een ronde achterstand wordt het lastig. Nu snel 2021 afsluiten: we hadden Daytona en Sebring kunnen winnen, we hadden deze kunnen winnen, maar allemaal niet. Dus het is zaak om te analyseren en gauw naar 2022 te kijken! Aan de snelheid lag het niet, aan het team ook niet, ik ben ontzettend blij dat ik bij Ganassi rijd! Ik kijk positief naar de toekomst!"

211114 IMSA Keating race
LMP2-titel voor Ben Keating en Mikkel Jensen in de PR1/Mathiasen Motorsport-Oreca

In LMP2 hoefden Mikkel Jensen en Ben Keating met de PR1/Mathiasen Motorsports-Oreca alleen maar de race te starten om de kampioenstitel definitief binnen te halen, maar dat was voor het team niet genoeg. Bijgestaan door Scott Huffaker in de Oreca in Wynns-kleuren verloren ze in het tweede uur weliswaar een ronde nadat de frontpartij moest worden vervangen als gevolg van een aanrijding, maar het trio kwam sterk terug en zo kwam Jensen uiteindelijk als eerste over de finish. Naderhand werd er echter een tijdstraf van 37 seconden opgelegd omdat het team niet was binnengekomen voor een 'drive-through' die was opgelegd voor het veroorzaken van een aanrijding met Gabriel Aubry in de slotronde. Daardoor werden Jensen, Keating en Huffaker als tweede geklasseerd, terwij Tower Motorsport met rijders Aubry, James French en John Farano de overwinnig in de schoot geworpen kreeg. De WIN Autosport-Oreca van Tristan Nuñez, Stephen Thomas en Thomas Merrill eindigde op de derde plaats.

211114 IMSA race Bleekemolen
Ook in Wynn's-kleuren eindigde Jeroen Bleekemolen als derde in LMP3

De LMP3-overwinning en de kampioenstitel ging naar Gar Robinson in de nummer 74-Riley-Ligier, die ditmaal samen reed met Scott Andrews en Felipe Fraga. Slotrijder Fraga had aan de finisg een ronde voorsprong op de JR III Racing-Ligier van Spencer Pigot, Ari Balogh en Garett Grist. De nummer 91-Riley-Ligier met Jeroen Bleekemolen, Jim Cox en Dylan Murry eindigde als derde, waarmee Bleekemolen de enige van de drie Nederlandse deelnemers aan de race was die op het podium eindigde. Zijn relaas: "Een heftig dagje hebben we weer achter de rug! Op zich ging het heel goed, alleen had de amateurrijder in onze auto, Jim Cox, een spin waar hij niks aan kon doen, want voor hem gingen er drie, vier auto's af. Hij moest uitwijken. Daarmee hebben we vijf ronden verloren en ik dacht al een beetje dat het over was, maar aan de andere kant gebeurde er zóveel, dat we dachten: 'Niet opgeven!'. Dat ging ook goed, want ik ben de auto in gegaan en heb vier stints gereden, zo'n drieënhalf uur, en daarin heb ik al die vijf ronden goed kunnen maken. Veel auto's ingehaald, mooie gevechten gehad, en uiteindelijk op plek drie, en ik zat nog maar vijf seconden van Fraga af, die op kop lag, maar toen gingen de achterlichten stuk en moesten we naar binnen voor reparatie. Toen we weer reden, gingen de remlichten stuk, dus er zat ergens een storing, waarmee we nog twee of drie ronden verloren en zo werden we uiteindelijk derde. Wel balen, want de snelheid was er. Best teleurgesteld dus, hoewel een podiumplek altijd leuk is, maar we reden mee voor de winst. We hebben veel pech gehad: alle vier de lange races waarin ik dit jaar heb meegedaan, hadden we qua snelheid moeten winnen, maar elke keer ging er wel wat mis. Niet helemaal ons jaar, maar wel lekker gereden. Een bijzonder gaaf evenement, waar ik zeker van heb genoten!"

211114 Porsches GTLM race
De beide WeatherTech-Porsches werden eerste en tweede bij het laatste GTLM-optreden

De zwanenzang van de GTLM-klasse liep uit op een dubbel succes voor Porsche met de beide, door het Duitse Proton Competition gerunde, WeatherTech-911's op de eerste en de tweede plaats. De overwinning was voor Mathieu Jaminet, Matt Campbell en Cooper MacNeil, die aan de finish 0,318 seconden voorsprong hadden op Kévin Estre, Fred Makowiecki en Michael Christensen. In de slotronde passeerde Jaminet land- en teamgenoot Estre in de andere Porsche van het team en behaalde zo de tweede grote lange-afstandszege voor het drietal na hget eerdere succes in Sebring. In het voorlaatste uur was er een felle strijd tussen Estre en Tandy in de nummer 4-Corvette. Tandy verloor in de laatste tien minuten nog de tweede plaats na een aanrijding met de Madza DPi met Harry Tincknell. Zo eindigde de Corvette van Tandy, Tommy Milner en Alexander Sims uiteindelijk zelfs als vierde, achter de RLL-BMW van Augusto Farfus, John Edwards en Jesse Krohn, die de allerlaatste wedstrijd voor de M8 GTE afsloten met een podiumplek. De Corvette sloot de race in de pits af en deelde daarmee het lot van de zusterauto met het startnummer 3 van Jordan Taylor, António García en Nicky Catsburg, die voortijdig uitviel nadat Taylor bij een herstart achterin de Inception Racing-McLaren gereden was. Taylor en García waren door te starten al wel zeker van de titel in de klasse.

211114 IMSA Race Pfaff Porsche
GTD-titel voor Laurens Vanthoor en Zach Robichon in de Pfaff-Porsche, bijgestaan door Lars Kern

De tweede plaats voor Laurens Vanthoor en Zach Robichon in de Pfaff Motorsport-Porsche 911 in "plaid"-kleuren in de race was voldoende voor het binnenhalen van de kampioenstitel in de IMSA-GTD-klasse. Het Belgisch/Canadese duo werd tijdens Motul Petit Le Mans bijgestaan door Porsche-testrijder Lars Kern. In de slotfase van de race streden Vanthoor in de Porsche en Ross Gunn in de The Heart of Racing-Aston Martin lange tijd om de eerste plaats in de klasse in de wedstrijd. Uiteindelijk was het Gunn die daarbij aan het langste eind trok en de klassezege op zijn naam schreef, samen met Roman De Angelis en Ian James. Voor Vanthoor en Robichon, die als leiders in het kampioenschap naar Road Atlanta kwamen, kwam de titel al een stuk dichterbij na technische problemen in de beginfase voor hun naaste rivalen, Madison Snow en Bryan Sellers in de Paul Miller Racing-Lamborghini. Het laatstgenoemde team maakte toch weer diverse plaatsen goed toen na vier uur meerdere GTD-teams werden uitgeschakeld in de kettingbotsing waarbij ook de nummer 3-Covette uit de GTLM-klasse betrokken was. De Lamborghini werd uiteindelijk als zevende geklasseerd. De laatste podiumplaats van het seizoen in de klasse was voor Zach Veach, Frankie Montecalco en Robert Megennis in de Vasser Sullivan-Lexus.






Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet