GT

Super GT: Fukuzumi en Nojiri winnen op Motegi na bizarre laatste ronde


211107 FukuzumiNojiri
Een tweede opeenvolgende zege brengt Fukuzumi en Nojiri binnen vijf punten van kampioenschapsleider Yamamoto

Afgelopen zondag werd er voor de tweede maal in dit seizoen van de Autobacs Super GT Series, het Japanse GT-kampioenschap, gereden op de Twin Ring Motegi. Kazuki Hiramine en Nobuharu Matsushita (Team Impul Calsonic) leken af te stevenen op een tweede zege van 2021, maar het Nissan-duo had in de laatste ronde geen benzine meer. Nirei Fukuzumi en Tomoki Nojiri (ARTA) profiteerden hiervan en de Honda-coureurs wonnen voor de tweede keer op rij. Dit brengt ze volledig terug in het gevecht om de titel. De overwinning in de GT300-klasse ging naar de Audi van Shintaro Kawabata en Takura Shinohara (Team Hitotsuyama).


Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Yuji Kunimoto (TGR Team WedsSport Bandoh) ving de race aan vanaf pole positie. Hij deelde de eerste rij met Daiki Sasaki (Kondo Racing) voor Fukuzumi en Matsushita. De laatstgenoemde had een goede start en schoof op naar de tweede plaats achter Kunimoto, terwijl Sasaki terugviel naar P5. GT300-deelnemer Togo Suganami (K2 R&D LEON Racing) werd geraakt door Sacha Fenestraz (TGR Team KeePer TOM'S) in de haarspeldbocht en de Mercedes-AMG stond vast in de grindbak. Tegelijkertijd werd Yuji Tachikawa (TGR Team ZENT Cerumo) in de rondte getikt door Tadasuke Makino (Stanley Team Kunimitsu). Katsumasa Chiyo (Craftsports / NDDP with B-Max) kwam op een aantal ronden achterstand na contact met Heikki Kovalainen (TGR Team SARD). Dit alles zorgde voor een Full Course Yellow-periode.

Matsushita zette de druk er stevig op bij Kunimoto na de herstart. Na een lang gevecht wist hij voorbij de Toyota te komen door hem uit te remmen voor de tweede bocht. Hiramine nam de auto van Matsushita over na een vroege stop en kwam weer op de eerste positie terecht voor Nojiri en Kunimoto's teamgenoot Ritomo Miyata. Nojiri bleef in de tweede helft van de race constant binnen een seconde of anderhalf van Hiramine. De race werd uiteindelijk beslist in de laatste ronde. Hiramine had namelijk geen benzine meer!

Nojiri passeerde Hiramine in de laatste paar kilometers en won op de Twin Ring Motegi samen met Fukuzumi. Kunimoto en Miyata kwamen als tweede over de streep net voor Hiramine en Matsushita bij wie de snelheid er compleet uit was bij het opkomen van het rechte stuk. Kampioenschapsleider Naoki Yamamoto finishte samen met Makino buiten de punten. Hij heeft nog vijf punten voorsprong op Nojiri & Fukuzumi en acht punten op Bertrand Baguette & Koudai Tsukakoshi (Astemo Real Racing). Ook Yuhi Sekiguchi & Sho Tsuboi (TGR Team au TOM'S), Hiramine & Matsushita en Kazuya Oshima & Kenta Yamashita (TGR Team Eneos Rookie) zullen om de GT500-titel strijden met nog een race te gaan dit seizoen.

In de GT300-klasse verloor polesitter Takashi Kobayashi (Team UpGarage) de eerste positie aan Hideki Yamauchi (R&D Sport) bij de start van de race. Kobayashi viel na vijf ronden al uit met een opgeblazen motor. De andere Honda van Shinichi Takagi (ARTA) passeerde Yamauchi in de openingsstint. De Subaru-rijder vocht vervolgens met Yuya Motojima (JLOC) om de tweede positie.

211107 KawabataShinohara
Het was de eerste zege voor het Audi-team van Hitotsuyama sinds de race op Suzuka van oktober vorig jaar

Na de verplichte rijderswissels nam Shinohara de Audi van Kawabata over en door een goede pit stop kwamen ze aan de leiding. Ze wonnen in de GT300-klasse en het waren hun eerste punten van het seizoen. Yamauchi's teamgenoot Takuto Iguchi spinde in de slotfase en ze werden geklasseerd als zesde, maar ze blijven de leiders in het klassement met een voorsprong van zes punten op Kiyoto Fujinami en João Paulo de Oliveira (Kondo Racing) die derde werden op Motegi. Ren Sato en Takagi werden tweede en liggen tien punten achter op het Subaru-duo. Ook Atsushi Miyake & Yuui Tsutsumi (Takanoko-no-yu) en Katsuyuki Hiranaka & Hironobu Yasuda (GAINER) doen nog mee in het gevecht om het kampioenschap.

De laatste race van het seizoen, de titelbeslisser op Fuji Speedway, staat voor 28 november op de planning.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet