GT

Italiaans GT: Agostini, Drudi en Ferrari pakken Endurance-titel in stijl op Monza

211031 AgostiniDrudiFerrari
Kampioenen Agostini, Drudi en Ferrari op het beroemde podium van Monza met hun trofeeën

Het laatste evenement van 2021 van het Campionato Italiano Gran Turismo werd gehouden op Autodromo Nazionale Monza. Waar de 'Temple of Speed' nog gastheer was van de seizoensopener van het Sprint-kampioenschap in het eerste weekend van mei, was het afgelopen zondag de finale van het Endurance-kampioenschap. De drie-uurs race werd eerst gedomineerd door Andrea Amici, Alberto Di Folco en Stuart Middleton (Imperiale Racing). Een late regenbui gooide roet in het eten van het Lamborghini-trio. De keuze om op slicks te blijven bezorgde Riccardo Agostini, Mattia Drudi en Lorenzo Ferrari de derde overwinning van vier races. Uitkomend voor Audi Sport Italia, werden ze kampioen van het Endurance-gedeelte van het Italiaans GT.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Amici had een goede start vanaf pole positie. Agostini ving de race aan vanaf de tweede plaats, terwijl Vito Postiglione (Audi Sport Italia) van P6 naar P3 ging bij het aanremmen voor de eerste chicane. Beide Audi-coureurs gingen echter wijd in de Variante del Rettifilo en verloren posities aan Daniel Zampieri (Scuderia Baldini 27) en Sean Hudspeth (AF Corse). Nicolò Schirò (Kessel Racing) pakte de leiding in de Pro-Am-klasse af van Toni Vilander (AF Corse). De Fin spinde vervolgens in de Parabolica na een tik van de BMW van Marius Zug (Ceccato Racing). Schirò verloor niet veel later de eerste positie in de klasse aan Daniele Di Amato (RS Racing), nadat hij zelf een fout maakte en in de rondte ging.

211031 Start
Een veld van zestien auto's probeerde een weg te vinden door de eerste, krappe chicane

Toen het tijd was voor de eerste geplande pit stops, waren Agostini en Postiglione weer voorbijgegaan aan Hudspeth en Schirò had Di Amato terug ingehaald. Vooraan zaten Amici, Zampieri en Agostini dichtbij elkaar. In de tweede stint was Middleton verreweg het snelst. De Brit vergrootte zijn voorsprong op Zampieri's teamgenoot Stefano Gai tot over een halve minuut. Ferrari zat daar weer acht seconden achter. Vilanders teamgenoot Simon Mann was Stephen Earle, die de Ferrari van Schirò had overgenomen, gepasseerd en compleet weggereden van zijn landgenoot.

211031 Amici
Amici, op de hielen gezeten door Zampieri en Agostini

In de slotfase was het gat van Di Folco naar de rest van het veld bijna veertig seconden. Met nog twintig minuten op de klok pakte Drudi de tweede positie na een ontzettend mooie inhaalactie op Zampieri door Variante Ascari. Daarna begon het te regenen en elk team gokte er op dat het natte weer stevig zou doorzetten. Alleen Drudi bleef buiten op slicks. Al gleed hij wel door de bochten, het bleek de goede beslissing, terwijl alle andere teams fout zaten.

211031 Mann
Met hulp van Vilander werd de Amerikaan Mann kampioen in Pro-Am van de Sprint- én de Endurance-series

Agostini, Drudi en Ferrari werden kampioen in het Endurance-klassement, nadat ze de race wonnen met een voorsprong van zes seconden op Amici, Di Folco en Middleton. Gai en Zampieri maakten het podium af. Amici, Di Folco en Middleton hadden alleen het kampioenschap kunnen winnen, als Agostini, Drudi en Ferrari buiten de top drie finishten, dus uiteindelijk speelde de regenbui geen rol in de titelstrijd. Voor Agostini en Ferrari is het een ontzettend goed seizoen geweest, aangezien ze ook al het kampioenschap in het Sprint-klassement op hun naam hadden geschreven.

211031 MagnoniZanotti
Zanotti miste net het Sprint-kampioenschap in de Am-klasse, maar won wel samen met Magnoni de titel in de Endurance

Mann en Vilander zegevierden in de Pro-Am en versloegen daarmee Earle in het gevecht om de titel in die klasse. Luca Magnoni en Erwin Zanotti (Nova Race) werden kampioen in de Am-klasse in hun Honda NSX. Edoardo Barbolini, Luca Demarchi en Nicholas Risitano (SR&R) waren met twee overwinningen en twee uitvalbeurten dit seizoen niet constant, maar toch wonnen ze de titel in de klasse voor GT Cup-auto's achter het stuur van een Ferrari 488 Challenge. Giuseppe Fascicolo, Nicola Neri en Alfred Nilsson (Ceccato Racing) waren wederom de enige GT4-deelnemers en werden kampioen in een BMW M4.

211031 GTCupGT4Champions
GT4-kampioenen Fascicolo, Neri en Nilsson voor GT Cup-kampioenen Barbolini, Demarchi en Risitano

UITSLAG RACE

In 2022 zal de kalender van het Campionato Italiano Gran Turismo weinig verandering zien. Wederom wordt het seizoen geopend met een Sprint-ronde op Monza. Verder zal het Sprint-schema bestaan uit Misano, Imola en Mugello. Het Endurance-kampioenschap zal Pergusa, Mugello, Vallelunga en Monza bezoeken. Het enige verschil ten opzichte van dit seizoen is dat de finaleraces van de Sprint en de Endurance zijn omgedraaid.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet