V8 Supercars

V8 Supercars: SVG en De Pasquale winnen R21 en R22 op Sydney Motorsports Park

In het kader van de Bunnings Trade Sydney Supernight schreven Shane van Gisbergen en Anton de Pasquale beide wedstrijden op hun naam. Voor De Pasquale werd het dag met diepte- en hoogtepunten. In R21 eindigde hij als vijfde maar werd  gediskwalificeerd vanwege het gebruik van banden die aan zijn teamgenoot Will Davison waren toegewezen. In R22 versloeg De Pasquale  William Brown van Erebus Racing.


2021 SVG winnaar
Een 12e seizoensoverwinning voor SVG in Sydney dit weekend.

Tekst: Willem Staat
Foto's: Shell V Power Racing, Red Bull, Tickford/PR/Walkinshaw Andretti United

SVG en De Pasquale winnen R21 en R22 op Sydney Motorsports Park
Op een zonnig Sydney Motorsports Park reed Will Davison gedurende de eerste wedstrijdfase van R22 op kop maar de DJR Shell V Power Racing Mustang-rijder moest gedurende pitstopcyclus de leiding aan SVG afstaan. In de slotfase van de wedstrijd wist Davison de #97 Holden Commodore van SVG onder druk te zetten maar kleine mechanische problemen speelden hem uiteindelijk toch parten. Davison eindigde als tweede gevolgd door de BJR Holden Commodore van Nick Percat. Polesitter Anton de Pasquale kwam na een slechte start als vijfde over de streep maar werd gediskwalificeerd.

Shane van Gisbergen: "We hadden een beetje geluk met allerlei drama's die de concurrentie had, maar een perfecte pitstop van de Red Bull Ampol Racing-crew bracht ons vooraan. Moest wat mensen inhalen, had een behoorlijk leuke wedstrijd in de eerste ronde en dit bracht voor mij de wedstrijd op gang. In de titelstrijd beschikken we over een grote voorsprong maar het is nog niet gedaan. Wij moeten ervoor zorgen dat iedereen weet dat we hier zijn om races te winnen en niet om punten te verzamelen. Wij beschikken over een grote voorsprong maar het is nog niet gedaan. Voordat we aan de titel gaan denken is er nog een lange weg te gaan."

In alle zeven sessies tot aan R21 had De Pasquale gedomineerd maar bij de start van de wedstrijd moest Anton direct de leiding aan zijn teamgenoot Will Davison afstaan. Daarachter volgden Brodie Kostecki, de beide Triple Eight Holdens en De Pasquale die inmiddels al naar de zevende plek was teruggevallen. Contact met de #7 Mustang van André Heimgartner zette de deur open voor de #25 Mobil 1 Appliances Online ZB Commodore van Chaz Mostert om hiervan te profiteren.

2021 Fullwood Zoals altijd mooie gevechten in de Supercars. Bryce Fullwood zit bij WAU zeker nog niet op het niveau van de Red Bull-rijders.

De #99 Erebus Holden Commodore van Brodie Kostecki ging direct bij Davison in de aanval terwijl daarachter SVG en zijn teamgenoot Jamie Whincup om P3 streden. Will Davison wist in de zevende ronde wat afstand van SVG te nemen terwijl De Pasquale besloot om in de achtste ronde voor vers rubber naar binnen te gaan. Davison beschikte inmiddels over een voorsprong van meer dan drie seconden. Helaas werd het al snel duidelijk dat de Mustang met een elektronisch probleem te kampen had waardoor hij niet meer of dashboard informatie beschikte.

Het beslissende moment kwam in de 15e ronde toen zowel SVG als Davison beiden voor hun reguliere stop naar binnen kwamen. Davison beschikte niet meer over een snelheidsbegrenzer waardoor het DJR Team besloot om vanwege de verloren tijd vier banden te wisselen. SVG wisselde er drie. Na deze pitstopcyclus bedroeg de volgorde De Pasquale, Slade, SVG, Davison, Kostecki, Brown, Percat, Whincup. SVG, Davison en Kostecki maakten snelle korte metten met de #3 Dayco Mustang van Tim Slade die snel terugviel.

2021 Davison

In de 23e ronde ging De Pasquale in Turn 2 iets te wijd en maakte daarbij contact met SVG. Vervolgens ging De Pasquale flink van het gas af zodat Davison het contact met SVG kon behouden. Daarna bedroeg het verschil tussen SVG en Davison slechts tienden van seconden maar in de allerlaatste ronde beschikte SVG over een voorsprong van iets meer dan een seconde en behaalde zijn twaalfde seizoensoverwinning.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet