Retro

Retro: Jo Siffert de volksjongen die een nationale Zwitserse held werd.

Afgelopen zondag was het exact vijftig jaar geleden dat de Zwitser Jo Siffert tijdens de niet voor het wereldkampioenschap meetellende Word Championship Victory Race op Brands Hatch om het leven kwam. Wat een feest had moeten worden ter gelegenheid van Sir Jackie Stewart's tweede wereldkampioenschap eindigde in een afschuwelijk drama.



2021 908 Cockpit
Jo Siffert een virtuoos achter het stuur van de Porsche 917 schreef samen met Pedro Rodiguez voor eeuwig geschiedenis. Hier Jo achter het stuur van de 908 spyder.

Tekst: Willem J. Staat
Foto's: Archief Willem J. Staat. Porsche

Jo Siffert de volksjongen die een nationale Zwitserse held werd
Exact 50 jaar geleden op een mooie herfstachtige najaarsmiddag met mijn ouders op familiebezoek geweest. Bij thuiskomst wilde ik wel even weten wie de World Championship Victory Race op Brands Hatch had gewonnen. Gewoontegetrouw schakelde ik de Franstalige RTBF in want die deden in tegenstelling tot de Nederlands- en Duitstalige zenders al heel veel aan autosport. "Le Pilote Suisse Jo Siffert se tué a Brands Hatch c'est apres midi" was het eerste wat ik op de beeldbuis zag. Voor mij hoefde deze sport even niet meer....

Weer een jeugdidool dat uit het leven van vele autosportliefhebbers verdween. Jo reed in totaal 96 Grand Prix wedstrijden en won er twee. Maar in het toenmalige wereldmerkenkampioenschap (nu het FIA WEC) was Jo tussen 1968 en 1971 een fenomeen. Met de introductie van de Porsche 917 kwam zijn talent volledig tot ontplooiing. Met de moeilijk hanteerbare Porsche 917 bezorgde Jo samen met de Duitser Kurt Ahrens dit type in 1969 de allereerste overwinning op de Österreichring. In totaal reed Siffert maar liefst 298 autoraces.

2021 Herdenking Afgelopen zondag werd Jo in het Zwitserse Fribourg (Freiburg) door velen herdacht.

Met de sterk verbeterde Wyer 917K won brak een uniek tijdperk aan. Heroïsche duels met zijn teamgenoot Pedro Rodriguez daar wordt 51 jaar later nog steeds over gesproken. Vooral de beelden van de beide 917's die elkaar onderaan de Raidillon op Spa elkaar even toucheren.

Daar zijn vele kunstwerken van gemaakt. Tussen 1968 en 1971 won Jo maar liefst 14 wedstrijden in het toenmalige FIA wereldmerkenkampioenschap. Jo Siffert was een enorm veelzijdig coureur die niet alleen in de F1 actief was, maar ook in de F2 en CanAm

2021Handtek
Uit het persoonlijke archief van de auteur. Een foto met handtekening van de Formule 1 underdog wilde ik wel in mijn archief hebben. Kreeg binnen drie dagen antwoord vanuit Zwitserland in 1969


Arme afkomst
In tegenstelling tot bijv. Ayrton Senna was Siffert afkomstig uit een straatarm Zwitsers gezin in Fribourg (Freibourg) Een zeer arme buurt waar de bevolking een mengelmoes van Duits en Frans Zwitsers Duits sprak. De in 1936 geboren Siffert maakte in 1948 als 12-jarige kennis met de autosport toen zijn vader hem naar de GP van Bern meenam. Vanaf dat moment besloot de kleine Jo om autocoureur te worden. Gezien zijn afkomst had Jo slechts een kans van één op de honderdduizend om te slagen. Aanvankelijk dachten zijn ouders dat de droom nog wel over zou gaan. Hij ging nooit meer over.

2021 Hawkins Herrmann Ahrens
Een historische foto na de GP van Oostenrijk voor sportscars 1968. Siffert met lauwerkrans samen met de legendarische Paul Hawkins, Hans Herrmann, en Kurt Ahrens.

De kleine Jo bleek al snel een klein handelaartje te zijn. Met het verzamelen van patroonhulzen die het leger bij schietoefeningen had achtergelaten schraapte hij zijn eerste Franken bij elkaar. Na twaalf ambachten en dertien ongelukken behaalde Jo op zijn 16e jaar het diploma van carrosseriebouwer. In 1957 maakte hij zijn eerste stappen in de motorsport met een Gilera 125 die al snel door een AJS 350 vervangen werd. Twee jaar later eindigde Siffert met zijn landgenoot Edgar Strub als derde in het WK zijspannen.

2021 Siffert Redman
Jo in gesprek met Brian Redman met wie diverse lange-afstandswedstrijden won.

Vervolgens kwam in 1960 de overstap naar de auto's. Met een aftandse Stanguellini Junior worden wat matige resultaten in circuitwedstrijden en heuvelklims gescoord. Al snel volgde de overstap naar een Lotus 18/20 Formule Junior. Daarmee eindigde Jo in de eindstand van de Internationale Formule Junior Trophy als ex-aequo als eerste met Tony Maggs. Het resultaat bleef bij de Zwitserse Scuderia Filipinetti niet onopgemerkt. In 1962 wist hij zich met een Lotus Climax niet voor zijn eerste Grand Prix in Monaco te kwalificeren. In de GP van België eindigde hij als tiende. In 1963 formeerde hij zijn eigen team maar bleef onder vlag van de Scuderia Filipinetti rijden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet