WTCC

WTCC: Alain Menu magistraal op Zandvoort, Tom Coronel valt uit


Sluwe vos
Tom Coronel ligt vlak achter de sluwe vos Andy Priaulx, die zijn pijlen richt op plek acht, de positie die straks vanwege het reversed-grid-format recht geeft op de pole-position van race 2. Voorlopig is P8 voor Robert Huff, al heeft zijn Chevrolet wel inmiddels de voorbumper verloren.

480_tom_coronel
Tom Coronel knokt met Jörg Möller.


In de eerste drie ronden zijn er weinig positiewisselingen. Alleen Miguel Freitas uit Portugal zorgt voor wat ophef. Deze coureur die achterin zijn rondjes draait, krijgt de zwarte vlag. Einde wedstrijd voor de 33-wagen.

Verrassing
Na vijf lappen zijn Menu en Larini los van de rest van het veld. Menu heeft zijn stalgenoot op 1,4 seconden gezet, terwijl Larini op zijn beurt ook 1,4 los is op de zo verrassende privateer Luca Rangoni.

Exit Tom
In ronde zes is het ineens gedaan voor Tom Coronel. In zijn zoektocht naar voren en misschien wel de zo gewilde P8, wil de Huizenaar aan de binnenkant van de (voormalige) Renault-bocht voorbij aan James Thompson. De Brit stuurt echter naar binnen, terwijl het oranje monster van Coronel naast ‘m zit. Gevolg is dat beide rijders van de baan schuiven. Omdat de linker-achterwielophanging van de SEAT van Coronel is gebroken, is zijn race voorbij en hobbelt Coronel terug naar de pits.

Ondertussen is Tielemans naar P18 gegaan. Maar veel potten kan de Nederlandse Alfa Romeo-rijder niet breken.

480_tielemans
De rode Alfa Romeo van Olivier Tielemans in gevecht met Stefano D'Aste.

Safety car
In ronde negen is er spanning omdat Robert Huff bij uitkomen van de Audi S-bocht rechtdoor gaat en half op de baan blijft staan. Gevolg is dat de safety car de baan opkomt en het veld in elkaar schuift. Het is bizar dat de Chevrolet-coureurs Menu en Larini hun voorsprong kwijtraken door een ongeval van stalgenoot Huff.

Van 12 naar 13 ronden
Omdat rondjes achter de safety car niet meetellen in de WTCC, wordt de race verlengd van 12 naar 13 ronden. Tijdens de herstart, met nog drie toeren te gaan, is Menu wederom uitstekend weg. Larini is een uitstekende buffer voor de Zwitser. In de laatste drie lappen gebeurt er weinig meer. De positiewisselingen zijn minimaal. Alleen het slimme rijden van Priaulx, de regerend wereldkampioen, valt op. De Brit heeft de door hem zo gewilde P8 binnen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet