Retro

Retro: Succes voor Cantillon, Werner en d’Ansembourg op Jerez Historic Festival

Senten-Images211023 JBS4194

Masters Historic Racing en de Historic Grand Prix Car Association waren het afgelopen weekend de belangrijkste smaakmakers van het Jerez Historic Festival op – het laat zich raden – het circuit van Jérez in Zuid-Spanje. In Masters Historic Formula One verdeelden Mike Cantillon (Williams FW07C) en Marco Werner (Lotus 81) de prijzen, terwijl Christophe d'Ansembourg met zijn Lola-Aston Martin DBR1-2 een dubbelslag boekte in de Masters Endurance Legends. Rüdi Friedrichs (Cooper T53) en Michael Gans (Cooper T79) waren de winnaars in de HGPCA-races voor GP-auto's tot 1966.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Carlo Senten

Tegen de 20 auto's verschenen er aan de start in beide historische F1-races voor auto's van 1966 tot 1985, een bemoedigend aantal in vergelijking met de eerdere weekenden in een opnieuw door reisbeperkingen geplaagd seizoen. Mike Cantillon liet er op zaterdag echter geen twijfel over bestaan wie de beste was. De Ier zette een sterke pole-tijd in zijn Williams FW07C en domineerde de eerste race vervolgens van start tot finish.
  Senten-Images211023 JBS4628

Op zondag viel Cantillon aan pech ten prooi, terwijl zijn teamgenoot Christophe d'Ansembourg (eveneens in een FW07C) de leiding verspeelde met een spin. Daardoor kreeg Jamie Constable (Tyrrell 011) de kop in handen en die moest vrijwel de hele race de druk weerstaan van Lotus-teamgenoten Nick Padmore en Marco Werner. Toen Padmore in de oudere Lotus 77 wegviel, kreeg Werner in zijn Lotus 81 vrij baan om Constable aan het slot te verschalken.

Padmore had een dag eerder met oppermacht de pre-78-klasse gewonnen, maar deze keer moest hij de zege gunnen aan klassedebutant Miles Griffiths. Die heeft al vele overwinningen op zijn naam staan in de GP-auto's van vóór 1966, maar dit was nieuw voor hem. In de Fittipaldi F5A reed hij op zondag sterk naar de derde plaats algemeen.
  Senten-Images211023 JBS2775

D'Ansembourg maakte zijn fout in de F1-race goed door beide Masters Endurance Legends-races op zijn naam te schrijven. In een mager veld van acht auto's was zijn Lola-Aston Martin DBR1-2 heer en meester, licht geholpen door het feit dat de Lola-Lotus B12/80 van Marco Werner en Nick Padmore tot een langere pitstop halverwege verplicht waren, wegens het feit dat beiden professionals zijn. D'Ansembourg hield Werner in de eerste race lang achter zich, wat op zondag niet lukte, maar toch redde de Belg het ook toen. Keith Frieser kwam goed uit de voeten in zijn Zytek 09S en bleef beide keren prima in de buurt van de eerste twee.

In de F1-races voor auto's tot 1966 leek Rüdi Friedrichs op zaterdag van pole naar de zege te rijden, maar in de laatste ronde werd zijn Cooper T53 alsnog verschalkt door de Lotus 24 van Andrew Beaumont. Michael Gans stormde aanvankelijk naar voren in zijn Cooper T79, maar viel uit vanaf de derde plaats. Zijn inhaalrace op zondag had wél succes: er bleek geen kruid gewassen tegen de Amerikaan met Luxemburgse licentie.
  Senten-Images211023 26R5560

Max Smith-Hilliard reed met zijn Lotus 16 intussen naar twee overwinningen in de klasse voor oudere auto's met de motor voorin. Dik twee seizoenen was MSH buiten beeld geweest, de F1-kampioen in de pre-78-categorie van 2017 had het te druk met zijn bedrijf. In die klasse bleek hij nog roestig in de Shadow DN5 waarmee hij destijds de titel greep, maar in de HGPCA-races had hij zijn vorm al snel terug.

In de Masters Historic Sports Cars – evenmin ruim bezet – reden Steve Brooks en Martin O'Connell naar een dominante zege. Brooks had in hun Lola T70 Mk3B feitelijk al het werk al gedaan door Michael Gans in de Lola T290 los te rijden. Die kwam aan het eind nog onder druk te staan van de Chevron B19 van Smith-Hilliard en Griffiths, maar de laatstgenoemde kwam net een ronde tekort.
  Senten-Images211023 26R5707

De meeste spanning zat duidelijk in de Masters Gentlemen Drivers-wedstrijd van 90 minuten. Lange tijd Michael Gans aan de leiding in de Shelby Cobra Daytona Coupé, op de voet gevolgd door Andrew Haddon in de Lotus Elan, totdat Haddon een weg langs Gans vond en Gans terugviel en vervolgens uitviel.

Haddon reed solo, maar na de rijderswissels kwam David Pittard opzetten in de Elan die was gestart door Graham Wilson. Hetzelfde gold voor de TVR Griffith van John Spiers, waarin nu Nigel Greensall zat. Wilson en Spiers konden in de buurt blijven door twee safetycarperiodes waarin Haddon zijn voorsprong steeds verloor. Aan het slot had Pittard Haddon bijgehaald, maar Greensall ging nóg harder en passeerde beide Elans in diezelfde ronde!
  Senten-Images211023 JBS4005

De Formula Junior Association was ook met 15 auto's naar Jérez gekomen voor twee races. In de eerste race reed Alex Ames in de Brabham BT6 vijf seconden weg van Patrick d'Aubréby in een Lotus 22, maar de Fransman draaide op zondag de rollen om door na vijf ronden Ames te verschalken en de Brit daarna vier seconden los te rijden.

De Portugese Porsche GT3 Cup was het laatste onderdeel op het programma. Carlos Vieira leidde in de eerste race op zondagochtend van start tot finish, maar kwam aan het eind van de dag niet verder dan de derde plaats. De winst daarin ging naar Francisco Carvalho, die 's ochtends zijn tweede plaats op het laatst nog verloor aan José Rodrigues. Vasco Barros werd in de tweede race tweede.
  Senten-Images211023 26R5903

De tweede etappe van deze historische toernee op het Iberische schiereiland vindt komend weekend plaats op het Autodromo do Algarve ten noorden van Portimão in Portugal. AUTOSPORT.NL zal bij terugkeer in Nederland de groeten doen vanuit Jérez en Portimão tegelijk.

Alle uitslagen

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet