Sportscars

Sportscars: United Autosport-trio wint laatste ELMS-race, Hörr LMP3-kampioen, GTE-titel voor Iron Lynx

211025 ELMS winnaars
Winnen op Portimao betekent het zwembad in: vlnr Hanson, Aberdein en Gamble

De titelstrijd was in de vorige race in Spa al beslist ten gunste van het WRT-trio Robert Kubica, Louis Delétraz en Yfei Ye. De laatste race van het seizoen in de European Le Mans Series op Portimão moest nog wel de beslissing brengen in de LMP3- en GTE-klassen. De zege ging naar het team United Autosports met Tom Gamble, Phil Hanson en Jonathan Aberdein, die daarmee de tweede plaats in de eindstand en een automatische uitnodiging voor de 24 Uur van Le Mans veiligstelden. De Duitser Laurents Hörr, die het hele seizoen met wisselende teamgenoten reed, had in Portugal aan de vijfde plaats in de LMP3-klasse, ditmaal samen met Mathieu de Barbuat in de DKR-Duqueine, genoeg om de titel in deze categorie op zijn naam te schrijven. De laatste LMP3-overwinning van het jaar was voor Inter Europol Competition met rijders Martin Hippe, Ugo de Wilde en Adam Eteki. Het Iron Lynx-Ferrari-trio Miguel Molina, Matteo Cressoni en Rino Mastronardi behaalde voor de derde keer dit seizoen de hoogste eer in de GTE-klasse en won daarmee ook de titel. Nederlandse podiumsuccessen waren er niet te vermelden: het beste resultaat was de vijfde plaats voor Nyck de Vries in de G-Drive-Aurus.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ELMS/JEP, Inter Europol

211025 ELMS start
Laatste start van het ELMS-seizoen 2021

De vier-uursrace op het Autodromo Internacional do Algarve moest na een half uur met de rode vlag worden onderbroken, nadat de Griekse rijder Andreas Laskaratos met zijn AIM-Vilorba Corse-Ligier LMP3 hard in de bandenstapels aan het begin van de pitmuur was beland. Laskaratos moest uitwijken, nadat er van de Duqueine-Oreca van Memo Rojas een weil afgebroken was en de Mexicaan in de rondte ging. De crash van Laskaratos in de pitmuur was fors, maar hij kon ongedeerd uitstappen. Om de ravage op te kunnen ruimen, werd de race voor ruim 20 minuten stilgelegd. Op dat moment reed Charles Milesi, vanaf pole gestart met de Cool Racing-Oreca, aan de leiding, die hij ook bij de herstart wist vast te houden. Vanwege een andere bandenstrategie en problemen met de linker deur viel Cool Racing in het verdere verloop van de race echter terug. Lange tijd reed de WRT-Oreca vervolgens aan de leiding, maar een snellere laatste pitstop bracht het voordeel voor Tom Gamble in de United Autosports-Oreca, die vervolgens zijn marge vergrootte en met een voorsprong van bijna 22 seconden op Ye als winnaar over de eindstreep kwam. Ye eindigde samen met zijn WRT-teamgenoten Delétraz en Kubica op de tweede plaats, voor het Algarve Pro-trio Sophia Flörsch, Ferdinand Habsburg en Richard Bradley. De G-Drive-Aurus met Nyck de Vries, Roman Rusinov en Franco Colapinto werd als vijfde geklasseerd. De tweede United-Oreca met Job van Uitert, Manuel Maldonado en Nico Jamin eindigde op twee ronden van de winnaar als tiende.

211025 ELMS LMP3 podium
Het LMP3-podium reflecteerde niet de uiteindelijke uitslag: Inter Europol (links) won de klasse

De strijd om de overwinning in de LMP3-klasse werd na afloop van de race bij de wedstrijdleiding beslist. Laurents Hörr, die ditmaal samen met Mathieu de Barbuat in de DKR Engineering-Duqueine reed, kwam aanvankelijk als klassewinnaar over de streep en had daarmee de titel binnengehaald. Dat laatste ten koste van het Cool Racing-trio Niklas Krütten, Matt Bell en Nicolas Maulini, die met een voorsprong van vijf punten aan de laatste race begonnen, maar na een lekke linker achterband geen rol meer speelden in de strijd om de overwinning en daarmee hun titelkansen in rook zagen opgaan. Na afloop van de race protesteerde Cool Racing tegen DKR omdat het linker achterlicht van de DKR-Duqueine tijdens de race niet meer functioneerde. De wedstrijdleiding stemde in met het protest en legde een 'stop and go' van 30 seconden op, die werd omgezet in een tijdstraf van 1 minuut en 5 seconden. Daarmee werden DKR-rijders Hörr en De Barbuat teruggezet naar de vierde plaats en kregen Inter Europol-coureurs Martin Hippe, Ugo de Wilde en Adam Eteki alsnog de overwinning in de schoot geworpen. Daarmee was het echter nog niet gedaan, want bij Cool Racing functioneerde het rechter achterlicht niet meer, zodat ook dit team naderhand een tijdstraf van 1 minuut en 5 seconden kreeg. Zo werd Laurents Hörr, die in de loop van het seizoen naast De Barbuat ook samen reed met Leo Weiss, Jean-Philippe Dayraut en Alain Berg, uiteindelijk toch nog LMP3-kampioen. De tweede plaats in de race in de klasse was voor United Autosports-rijders Wayne Boyd, Rob Wheldon en Edouard Cauhaupé, gevolgd door het Graff-duo Kaiser/Penttinen. Max Koebolt, bij afwezigheid van Joey Alders de enige Nederlander in de LMP3-klasse, eindigde samen met zijn teamgenoten McCusker en Adcock in de Nielsen Racing-Ligier als twaalfde in de klasse.

211025 ELMS Iron Lynx
Derde seizoenszege en de GTE-titel voor het Iron Lynx-Ferrari-trio Molina, Cressoni en Mastronardi

In GTE domineerden Iron Lynx-Ferrari-rijders Miguel Molina, Matteo Cressoni en Rino Mastronardi, zoals dit seizoen al vaker het geval was. In de slotfase wist een sterk rijdende Molina de aanvallende Felipe Fernandez Laser in de Proton Competition-Porsche achter zich te houden en bekroonde zo het binnenhalen van de kampioenstitel met de derde overwinning van het seizoen. Ongeacht de strijd aan kop was de titel toch al vrijwel zeker, nadat de voornaaste concurrenten, François Perrodo, Emmanuel Collard en Alessio Rovera, met de nummer 88-AF-Corse-Ferrari na twee 'drive-through penalties' geen rol van betekenis meer speelden. Achter het winnende Iron Lynx-Ferrari-trio eindigden Fernandez Laser, Richard Lietz en Michael Fassbender met de Proton-Porsche als tweede, de Iron Lynx-Ferrari met het damesteam Rahel Frey, Michelle Gatting en Sarah Bovy werd in de laatste race van het seizoen als derde geklasseerd.


Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet