GT

Mullan/Stephens domineren GT4 America op Indianapolis en Luck kampioen in GT America

211014 Start
26 auto's namen deel op de 'Brickyard' in Pirelli GT4 America

De Pirelli GT4 America sloot het seizoen af op Indianapolis Motor Speedway in het voorprogramma van de Indianapolis 8 Hour, een race van de Intercontinental GT Challenge. Alle rijderskampioenschappen waren al beslist op Sebring. Colin Mullan en Michai Stephens (Conquest Racing West) wonnen op de donderdag en op de vrijdag in Mercedes-AMG 1-2-resultaten. Ook in de GT America powered by AWS werden de laatste races verreden. Beiden werden gewonnen door Brendan Iribe (Inception Racing). Charlie Luck (Wright Motorsports) pakte het kampioenschap in de GT3-klasse, terwijl Jason Bell (GMG Racing) er met de titel vandoor ging in de GT4-klasse.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

GT4 America
Stevan McAleer (Classic BMW) ving Race 1 aan vanaf pole positie naast Stephens. Kris Wilson (Capstone Motorsports) had zich als beste gekwalificeerd in de Am-klasse en zou vanaf de tweede rij beginnen, maar ondervond in de formatierondes al problemen met zijn pedalen. In de openingsronde kwamen Paul Sparta (Random Vandals Racing), Christopher Gumprecht (RENNtech Motorsports) en Sam Owen (NolaSport) elkaar tegen, wat meteen de Safety Car op de baan bracht.

211014 MullanStephens
Mullan en Stephens kussen de 'bricks' na vier overwinningen op rij om het seizoen in stijl te eindigen

McAleer leidde de herstart voor Pro-Am-klasse leider James Clay (BimmerWorld Racing), Kenny Murillo (Murillo Racing), Stephens, Tim Barber (CCR Racing/Team TFB), Warren Dexter (Dexter Racing) en Am-klasse leider Kevin Conway (Smooge Racing). McAleer bouwde een voorsprong op van elf seconden. Na de pit stops werd zijn auto overgenomen door Toby Grahovec die voor Mullan en Murillo's teamgenoot Christian Szymczak terechtkwam. Jason Hart (NolaSport) kwam aan de leiding in de Pro-Am-klasse, ondanks contact met Todd Hetherington (TRG – The Racers Group).

211014 HartTravis
Na in 2019 en 2020 net naast de titel te hebben gegrepen, domineerden Hart en Travis de Pro-Am-klasse in 2021 met negen zeges

Met nog tien minuten op de klok zat Mullan op de staart van Grahovec en hij ging hem voorbij. Mullan en Stephens wonnen dus de race. Ook Szymczak passeerde Grahovec en werd samen met Murillo tweede. Pro-Am-winnaars Hart en Matt Travis werden vierde algemeen voor Kenton Koch en Bryan Putt (BSPort Racing), nadat Koch in de laatste ronde voorbijging aan Valentin Hasse-Clot (WR Racing). Conway en John Geesbreght haalden hun voordeel uit de problemen voor Capstone Motorsports om in de Am-klasse te zegevieren.

211014 ConwayGeesbreght
Conway en Geesbreght waren wederom onverslaanbaar in de klasse voor amateurrijders

UITSLAG RACE 1

Hasse-Clot begon Race 2 vanaf de voorste rij die hij deelde met John Capestro-Dubets (Auto Technic Racing). De Fransman behield de leiding, terwijl Capestro-Dubets een plek verloor aan Tom Dyer (Stephen Cameron Racing). Bill Auberlen (BimmerWorld Racing) en Andrew Davis (GMG Racing) lagen op posities vier en vijf, respectievelijk. Capestro-Dubets vond weer een weg voorbij aan Dyer die op zijn beurt vervolgens een flinke tik kreeg van Auberlen, waardoor Davis kon opschoven naar P3. Net voordat het tijd was voor de rijderswissels werd Davis nog gepasseerd door Koch die van de laatste rij op de grid helemaal naar voren was gereden in de top drie. Hasse-Clot lag bijna twaalf seconden voor op Capestro-Dubets, toen Paul Terry achter het stuur van zijn Aston Martin kroop.

211015 HasseClot
Hasse-Clots uitstekende prestatie in zijn debuut in de VS zou voor niks zijn, vanwege een diskwalificatie

Mullan was als best gekwalificeerde Silver Cup-rijder vanaf P10 algemeen begonnen. Na de rijderswissels ging Stephens voorbij alle amateurrijders in de Pro-Am-auto's. Hij passeerde Terry met nog anderhalve ronde te gaan en won wederom. Hasse-Clot en Terry leken de winnaars te zijn in de Pro-Am-klasse, maar zij werden gediskwalificeerd, wat de zege gaf aan Hart en Travis die achter Murillo en Szymczak werden geklasseerd in de algemene resultaten. Conway en Geesbreght behaalden hun negende overwinning in de Am-klasse.

UITSLAG RACE 2

GT America
In de sprintklasse voor amateurrijders in GT2-, GT3- en GT4-auto's ging de titelstrijd tussen Luck en Jeff Burton (Rearden Racing) die de race op vrijdag ingingen met een verschil van achttien punten. Iribe won in zijn McLaren. Luck finishte tweede en dat was genoeg om het kampioenschap in de GT3-klasse te pakken. Ook won de oud-NASCAR Busch Grand National Series-coureur de titel in de Masters-klasse voor oudere rijders. Kyle Washington (GMG Racing) maakte het podium af. Burton had problemen in de formatierondes en vond ook nog een keer de grindbak en kwam niet verder dan een zesde plek. Memo Gidley (TKO with Flying Lizard Motorsports) begon als tweede, maar speelde geen rol door problemen met de motorkap.

211015 Luck
Luck, met nummer 45 waar hij ook onder reed in NASCAR in de 80'er-jaren, werd de allereerste GT America-kampioen

Sean Quinlan (Stephen Cameron Racing) had een voorsprong van vijftien punten op Bell in de GT4-klasse. De BMW-rijder begon vanaf pole positie, maar verloor al gauw de eerste plek aan Bell die dankzij zijn zege, het gat kon dichten naar slechts vijf punten.

211016 Iribe
Iribe won twee derde van de races waarin hij deelnam dit seizoen

UITSLAG RACE 1

Iribe pakte zijn vierde zege in zes races op de zaterdag voor Gidley en Luck. Iribe, die overigens de mede-eigenaar is van het bedrijf dat Oculus VR-brillen maakt, had net als in Race 1 een voorsprong van een halve minuut, toen de zwart-wit geblokte vlag werd gezwaaid. Washington finishte net buiten het podium voor Burton en Andy Wilzoch (Flying Lizard Motorsports). Newell (Heart of Racing Team) won voor het eerst in de GT4-klasse voor Bell. Quinlan haalde de start niet door mechanische problemen. Wanhopig probeerde zijn team het probleem te diagnosticeren, maar hij verloor de titel in de GT4-klasse uiteindelijk aan Bell die pas in het zesde weekend van het seizoen zijn eerste overwinning pakte.

211015 Bell
Bell kwam laat dit jaar pas op stoom en hij wist Quinlan te verslaan op weg naar de titel in de GT4-klasse

UITSLAG RACE 2

Volgend jaar zullen de Pirelli GT4 America en de GT America powered by AWS wederom in het voorprogramma van de GT World Challenge America racen. Sonoma, Virginia, Watkins Glen, de straten van Nashville (alleen voor GT America), Road America, Sebring en Indianapolis zullen weer bezocht worden. Nieuw op de kalender voor 2022 is Ozarks International Raceway. De in Gravois Mills, Missouri gelegen, heuvelachtige baan neemt de plek in van Circuit of the Americas.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet