GT

Italiaans GT: Agostini en Ferrari winnen Sprint-kampioenschap na spanning op Mugello

211009 Start
Het Italiaans GT-kampioenschap blijft groeien: 42 auto's raceten op Mugello

Op Autodromo del Mugello werden afgelopen weekend twee races van ieder vijftig minuten gehouden als seizoensafsluiter van het Sprint-gedeelte van het Campionato Italiano Gran Turismo. Maar liefst negentien GT3-, zestien GT Cup- en zeven GT4-auto's namen deel op het circuit dat vorig jaar nog de Grand Prix van Toscane organiseerde. Daniel Mancinelli en Vito Postiglione (Audi Sport Italia) wonnen Race 1 voor Alex Frassineti en Luca Ghiotto (Imperiale Racing). Dankzij dat podium kwam Frassineti heel dichtbij Riccardo Agostini en Lorenzo Ferrari (Audi Sport Italia) in de tussenstand. In Race 2 lag de Lamborghini-rijder op koers om de titel te pakken, maar een crash gooide roet in het eten. Pro-Am-deelnemers Bar Baruch en Luca Segù (AKM Motorsport) wonnen op de zondag.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Het evenement op zaterdag begon met een rode vlag in de openingsronde. Mateo Llarena (Imperiale Racing), Lorenzo Pegoraro (Best Lap), Murat Çuhadaroğlu (Kessel Racing) en Charlie Hollings (Kessel Racing) waren betrokken bij een zwaar ongeval, maar stapten allemaal ongedeerd uit. De race werd herstart met Frassineti op de eerste positie voor Mancinelli, Am-leider Niccolò Schirò (Kessel Racing), Ferrari en Pro-Am-leider Jonathan Cecotto (LP Racing). Ghiotto nam de leiding over na de verplichte rijderswissels voor Postiglione en Cecotto's teamgenoot Pietro Perolini. Stephen Earle nam de Ferrari van Schirò over op P4 algemeen. Agostini viel door een slechte stop terug naar de twaalfde plek.

211009 Cuhadaroglu
Çuhadaroğlu, uitkomend in de Pro-Am-klasse, werd de eerste Italiaans GT-kampioen uit Turkije

In de slotfase kwamen Peter Mann (AF Corse) en Segù met elkaar in aanraking, wat voor een sprint naar de finish van slechts een rondje zorgde. Ghiotto kwam als eerste over de streep, maar werd samen met Frassineti terug naar P2 gezet, omdat hij een regel had overtreden bij de herstart. Mancinelli en Postiglione kregen zo hun enige zege in handen. Matteo Cressoni (AF Corse) passeerde Perolini om het algemene podium af te maken en om de overwinning in de Pro-Am-klasse te pakken samen met Simon Mann. Hugo Delacour (AF Corse) raakte Earle in de laatste bocht, strijdend om de zege in de Am-klasse. Delacour spinde de grindbak in, dus daar was winst voor Earle en Schirò.

211009 GhiottoPostiglione
Ghiotto hield de gehele zaterdagrace Postiglione achter zich, maar door een straf zou dat uiteindelijk voor niets blijken

UITSLAG RACE 1

Diezelfde Delacour zorgde ook voor spektakel in de openingsronde op zondag, toen hij hard crashte in de snelle Biondetti-chicane, wat zorgde voor een lange Safety Car-periode. Frassineti moest zeven punten goedmaken op Agostini en Ferrari om kans te maken op de titel en zijn teamgenoot Ghiotto zette de Lamborghini op pole positie. De oud-Formule 2-coureur lag eerste bij de herstart voor Pro-Am-leider Jacopo Guidetto (Nova Race) en Am-leider David Fumanelli (Kessel Racing), terwijl Agostini was teruggevallen van de tweede naar de vierde plaats.

211010 AgostiniFerrari
Ondanks dat Agostini en Ferrari vooral in het middenveld reden op Mugello, won het Audi-duo toch het kampioenschap

Terwijl de pit window open was, werden de koplopers opgehouden in verkeer, wat Guidetti's teamgenoot Francesco De Luca de algemene leiding gaf voor Mancinelli, Stefano Comandini (Ceccato Racing), Frassineti en Baruch. Wederom was de stop van Audi Sport Italia niet goed en Ferrari viel terug naar P7. Frassineti wist dat hij Mancinelli en Comandini voorbij moest om het kampioenschap te winnen. Terwijl Comandini Mancinelli inhaalde in de Bucine-bocht, probeerde Frassineti mee te gaan. Het was echter een te ambitieuze actie. Hij schakelde de BMW uit en zelf spinde hij met een lekke band.

211010 Baruch
Drie maal wonnen Pro-Am-deelnemers races overall dit seizoen, twee keer dankzij Baruch en Segù

Baruch passeerde De Luca en won de laatste Sprint-race van het seizoen samen met Segù voor Cecotto & Perolini en Cressoni & Mann. De Luca viel terug en moest het met P4 doen samen met Guidetti. De volledige top vier bestond dus uit Pro-Am-klasse deelnemers. Mancinelli en Postiglione kregen een straf van een minuut door een fout bij de pit stop en werden geklasseerd als tiende. Agostini en Ferrari werden vijfde, finishten voor Frassineti en pakten de titel na een enerverend seizoen. Simon Mann werd kampioen in de Pro-Am-klasse. Hij behaalde evenveel punten als Cecotto en Perolini, maar scoorde twee overwinningen meer. Çuhadaroğlu mocht zichzelf titelwinnaar in de Am-klasse noemen, nadat hij samen met Fumanelli zegevierde in Race 2.

211010 SMann
Simon Mann op de limiet, wetende dat ieder puntje telde in de strijd om de Pro-Am-titel

UITSLAG RACE 2

Francesca Linossi en Daniel Vebster (Easy Race) maakten een prima weekend mee in de GT Cup-klasse. Het Ferrari-duo behaalde een eerste en tweede plaats op weg naar de titel. De zondagsrace werd gewonnen door Giammarco Levorato in een Porsche 911 GT3 Cup van Tsunami R.T.

211009 LinossiVebster
Linossi en Vebster zagen drie keer als eerste de zwart-wit geblokte vlag in de klasse voor GT Cup-auto's

Mattia Di Giusto en Riccardo Pera, uitkomend in een Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport van Ebimotors, wonnen alle evenementen in de GT4-Pro-Am-klasse dit seizoen en werden kampioen met een perfecte score. Mercedes-AMG-duo Diego Di Fabio en Luca Magnoni (Nova Race) versloegen Dario Cerati en Giuseppe Ghezzi (Autorlando Sport) om de titel te pakken in de GT4-Am-klasse.

211009 DiGiustoPera
Niemand kon Di Giusto en Pera verslaan in de klasse voor GT4-auto's dit seizoen

Het Campionato Italiano Gran Turismo zal afsluiten met een Endurance-race op Autodromo Nazionale Monza op 31 oktober.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet