Retro

Retro: Groeten van de Spa Six Hours van 2021

spasixhours21-sat-76

Na een gedwongen pauze van een jaar was de Spa Six Hours terug op zijn plek op de najaarskalender – tegenwoordig begin oktober, nu de ELMS het derde weekend van september voor zich heeft opgeëist. Het was zoals dat in Nederland heet een 'testen voor toegang'-evenement, wat betekende dat eenmaal binnen iedereen zich zoals vanouds kon gedragen. Omdat velen in de historische autosport elkaar al maanden en soms zelfs jaren niet hadden gezien, werden er royaal handen gegeven en knuffels uitgewisseld. AUTOSPORT.NL was er drie dagen bij en kwam terug met de volgende lading aan sfeerbeelden.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

spasixhours21-thu-2

Het uitladen is begonnen. Hier de Aston Martin DBR4 van onze zuiderbuur Marc Valvekens.

spasixhours21-thu-1

Het begin van de pitstraat is altijd voor de Historic Grand Prix Car Association, de vereniging die de races voor GP-auto's tot 1966 organiseert. Hier de Brabham BT4 van de enige Nederlandse deelnemer, Michel Kuiper. Een relatief nieuw gezicht, maar Kuiper liet zich dit voorjaar op Paul Ricard al van zijn goede kant zien met een sterke race. Hij kocht de auto eind 2019, maar moest vervolgens een tijd wachten om in actie te komen.

spasixhours21-thu-33

Kuiper ging al jaren mee met zijn vrienden Rod Jolley en Brian Joliffe, totdat het bloed kroop waar het niet gaan kon: hij moest zelf ook rijden, ook al had hij geen enkele eerdere ervaring in de historische autosport. De mooie BT4 en een goed woordje van Jolley en Joliffe zorgden voor lidmaatschap van de HGPCA, waarna het feest kon beginnen. Dit Spa-weekend begon echter niet als een feest voor Kuiper: een keurmeester activeerde pardoes de brandblusser in de auto, waardoor de hele donderdag werd verspeeld aan het opruimen van al het schuim.

spasixhours21-fri-45

Met een haastig opgetrommelde (niet goedgekeurde) miniblusser mocht hij alsnog de baan op, maar het gebrek aan testtijd speelde Kuiper parten, zeker toen op zondag de baan ook nog kletsnat was.

spasixhours21-thu-3

Ook tussen de HGPCA-renpaarden: deze GN met Curtiss-vliegtuigmotor, waarin Ben Maeers zou deelnemen aan de Pre-War Sportscars. Een logische plek in de garage omdat Justin Maeers van start zou gaan in een Cooper-Climax T53.

spasixhours21-thu-4

Goedemorgen, Alex Brundle! De WEC- en ELMS-coureur is tegenwoordig niet alleen een vaste stem in het commentaarteam van Sky Sports – waarbij het grote moeite kost om zijn stemgeluid van dat van vader Martin te onderscheiden! – maar ook een terugkerende verschijning in de historische autosport. Deze keer was hij niet mee met Pearsons Engineering, waarvoor hij eerder in het jaar in een Lola T70 Mk3B en een Jaguar E-type reed, maar voor een klein Brits team dat met een Lotus Elan de strijd zou aanbinden in de Six Hours.

spasixhours21-thu-5

De Shelby Cobra Daytona Coupé van de vriendenclub rondom David Smithies en Chris Clarkson: gewoon twee liefhebbers die inmiddels in de zeventig zijn, maar blijven racen, gewoon omdat het kan.

spasixhours21-thu-7

Hier zijn ze in gesprek met teamgenoot Mark Pangborn, met wie ze ook al jaren in Big Healeys rijden – David links, Chris rechts.

spasixhours21-thu-6

Miles Griffiths springt in de Ford GT40 van Martin Stretton Racing. Stretton reed zelf niet. Die was nog herstellende van ziekte en zou wellicht in Portimão weer rijden.

spasixhours21-thu-8

Het blijft een mooi kontje.

spasixhours21-thu-9

In sommige kontjes vind je ook een motor terug.

spasixhours21-thu-10

Breedbekkikker, dit prachtige Bigazzi-apparaat.
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet