VRM BMW M2 Cup

Div: Nederlands trio strijdt voorin mee in Duitse BMW M2 Cup

210922 BMW R2 actie Top 3
De drie Nederlandse rijders Hoogenboom (27), Caresani (47) en Oosten (54) voorin het veld

Natuurlijk kwam de Nederlandse VRM BMW M2 Cup als subklasse van de Supercar Challenge in actie op het TT-Circuit Assen, maar ook de Duitse BMW M2 Cup was er, als een van de vaste klassen in het voorprogramma van de DTM. Met Colin Caressani, die eerder al op de Red Bull Ring reed, en Maxime Oosten, die vorige maand op de Nürburgring in actie kwam, waren er twee Nederlandse rijders voor de tweede maal als gastrijders bij. Leonard Hoogenboom bracht het aantal Nederlanders in het veld van de Duitse cup naar drie. Van hen scoorde Caresani met de winst op zaterdag en de tweede plaats op zondag het beste. Voor Oosten was de vijfde positie op zondag het beste resultaat, bij Hoogenboom stond de wedstrijdleiding betere klasseringen in de weg.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: BMW M2 Cup/Gruppe C

"Een heel goed concept: met het verloten van de auto's aan het begin van het weekeinde absoluut eerlijk en voor de rest goed georganiseerd. Het is natuurlijk gaaf om op een mooi evenement als de DTM te rijden." Leonard Hoogenboom was zeer positief over zijn eerste ervaring in de Duitse BMW M2 Cup, nadat de andere beide Nederlandse deelnemers van het afgelopen weekeinde in Assen respectievelijk op de Nürburgring en op de Red Bull Ring al aan de dit jaar nieuwe Duitse merkencup hadden kunnen proeven. In totaal maakten de drie Nederlandse rijders in Assen 20 procent van het deelnemersveld uit. Hoogenboom en Caresani trokken elk de sleutel van een witte auto uit de doos, respectievelijk met Hazet- en CATL-sponsoring, Oosten startte met een antracietgrijze BMW met opschrift van Randstad.

210922 BMW Hoogenboom pitbord
Oranje boven: Leonard Hoogenboom was het snelst in de kwalificatie

Al in de vrije training werd duidelijk dat de drie Nederlandse coureurs in de voorste gelederen van het veld konden meestrijden en de kwalificatie bevestigde dat beeld, met Leonard Hoogenboom op pole-position, Maxime Oosten op de tweede startplaats en Colin Caresani als vierde. Alleen de Duitser Louis Henkefend, leider in de tussenstand van het kampioenschap, verstoorde het Nederlandse feestje vooraan.

210922 BMW Start R1
Start van de eerste race met Henkefend (blauwe auto) aan de buitenkant naast Hoogenboom en Oosten

Bij de start van de eerste race verloor Hoogenboom een positie. "Het starten was met deze auto net even anders dan ik gewend ben, je kunt geen gas bijgeven", vertelde hij. "Daardoor verloor ik een plek aan een Duitse rijder, (Henkefend, red.). Ik zat lekker in de slipstream, we reden op het rechte stuk aan de achterkant vier, vijf meter van elkaar met een snelheid van 230, 240, en opeens remde hij 15 meter eerder dan in de ronden daarvoor. Daardoor raakte ik hem, wat mij uiteindelijk op een 'drive-through' kwam te staan. Daarmee was mijn race natuurlijk klaar: ik kon daarna nog wel wat goedmaken, maar meer dan de negende plaats zat er niet in."

210922 BMW Oosten actie
Voor Maxime Oosten duurde de eerste race nog geen halve ronde

Zo kwam Hoogenboom echter nog wel verder dan Maxime Oosten, voor wie de race al in de eerste ronde vroegtijdig ten einde was. "Jammer, want natuurlij wilde ik juist in Assen op mijn thuiscircuit laten zien wat ik kan", zei Oosten. "Ik kwam bij de start goed weg, maar al in de Strubben reed er iemand vol bij mij achterin, waardoor een wiel er scheef onder stond en de race afgelopen was." Zo was het aan Caresani om de Nederlandse eer hoog te houden, en die deed dat met verve. Na het incident tussen Henkefend en Hoogenboom nam hij in de vierde ronde de leiding over en reed vervolgens keurig de overwinning naar huis.

210922 BMW R1 CAR win
Colin Caresani schreef de eerste race op zijn naam

"Na de start kon ik gelijk al opklimmen naar P3 en natuurlijk had ik een beetje geluk toen Leonard Hoogenboom en Louis Henkefend iets te hard aan het vechten waren, eraf gingen en ik de leiding kon overnemen", aldus Caresani. "Ik moest het laatste kwartier wel hard verdedigen om Michael Schrey achter me te houden, maar dat lukte goed en zo heb ik mijn eerste overwinning in de DTM M2 Cup binnen!"

210922 BMW R2 finish
Finish van de tweede race met Caresani ondanks motorproblemen nog als tweede achter Oeverhaus

Ook in de tweede race reed Caresani een aantal ronden aan de leiding, maar uiteindelijk moest hij zijn meerdere erkennen in de Duitser Theo Oeverhaus en eindigde zo als tweede. Dat had echter een technische oorzaak, zo verklaarde de Aerdenhoutse rijder: "Ik kon vanaf P3 snel naar P1 en kon de leiding goed vasthouden, maar in de laatste twaalf minuten begon mijn motor in te houden. In het stuk van bocht 11 naar Ramshoek verloor ik iedere ronde al tweeënhalve tiende. Dat heeft me uiteindelijk de overwinning gekost en zo werd ik tweede." Ook Maxime Oosten kon ditmaal een tastbaar resultaat laten noteren: hij eindigde als vijfde. "Ik had een heel goede start, klom gelijk op van de zesde naar de vierde plaats en won nog een plek toen de leider een 'drive-through' kreeg. Het was allemaal super-close, ik moest echt rondom goed opletten, want ook van achteren stond ik flink onder druk. Ik heb een aantal leuke gevechten gehad, heel veel strijd, en werd uiteindelijk vijfde", gaf hij naderhand te kennen.

210922 BMW Hoogenboom actie
Bij Leonard Hoogenboom zat de snelheid er goed in, maar twee 'drive-throughs' verhinderden een beter resultaat

De rijder die als leider een 'drive-trough' kreeg, was Leonard Hoogenboom, die dus voor de tweede keer dit weekeinde in de race onvrijwillig door de pitstraat moest. "Mijn start was goed, maar volgens de wedstrijdleiding was het een 'jump start'", vertelde Hoogenboom. "Ik heb alle beelden bekeken en de auto zet zich, als het ware, waardoor de neus iets omhoog komt, maar een 'jump start' was het zeker niet. Maar ja, die beslissing kwam er, wel overigens pas heel laat. Daarna kon ik wel weer naar voren rijden, wat aantoont dat de snelheid er duidelijk in zat, en dat was ook in de kwalificatie al duidelijk, maar helaas dus geen beter resultaat."

210922 BMW Caresani actie
Colin Caresani blikt tevreden terug op de twee races in de Duitse BMW M2 Cup

Caresani kijkt tevreden terug op het weekeinde: "Zeker vanaf de kwalificatie heb ik gemaximaliseerd, alles eruit gehaald wat erin zat." Ook bij BMW zijn zijn prestaties, eerst al op de Red Bull Ring en nu ook weer in Assen, niet onopgemerkt gebleven. Voor Hoogenboom kwam de mogelijkheid om in Assen te rijden pas in een heel laat stadium, maar ook hij liet zijn snelheid zien. Voor volgend jaar oriënteert hij zich weer in de richting van de LMP3's, nadat zijn eigen activiteiten dit seizoen vanwege corona op een laag pitje staan. Oosten genoot met name van de strijd in de tweede race en sluit niet uit dat hij tijdens de finale van het seizoen op de Norisring nog een keer in actie komt. "Dan moet het financiële plaatje wel kloppen, want goedkoop is het allemaal niet. Maar de Norisring wil ik graag een keer meemaken!"

210922 BMW Oosten portret
Maxime Oosten, voor wie Assen een thuisrace was
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet