GT

Italiaans GT: Agostini, Drudi en Ferrari leiders in Endurance-kampioenschap na zege op Vallelunga

210919 Start
Zeventien auto's namen deel aan de drieuurs race op Vallelunga

Autodromo Piero Taruffi, vernoemd naar de Formule 1-Grand Prix-winnaar voor Ferrari, speelde gastheer van de een na laatste Endurance-race van het Campionato Italiano Gran Turismo. Riccardo Agostini, Mattia Drudi en Lorenzo Ferrari, uitkomend voor Audi Sport Italia, wonnen op het circuit dat beter bekend staat als Vallelunga. Twee Ferrari's in de Pro-Am-klasse kwamen knap op het algemene podium terecht. De titelstrijd blijft ontzettend spannend met nog een Endurance-race te gaan.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Daniel Zampieri (Scuderia Baldini 27) ving de race aan vanaf pole positie in zijn Ferrari. In het middenveld crashte Filip Salaquarda (Audi Sport Italia) hard tussen de Curva Grande en Cimini 1, dus de Tsjech en zijn teamgenoten Karol Basz en Vito Postiglione waren al meteen uitvallers. Bij de herstart behield Zampieri de leiding, maar na twintig minuten werd hij ingehaald door de BMW van Marius Zug (Ceccato Racing). Ook Stuart Middleton (Imperiale Racing) probeerde aan de Zwitser voorbij te gaan, maar door een nogal ambitieuze actie spinde de Lamborghini-rijder in de Campagnano-bocht. Zug, Zampieri en Agostini streden hard om de eerste positie door de gehele openingsstint.

210919 ZugZampieriAgostini
Zug, Zampieri en Agostini (rechts naar links) vochten het eerste uur om de leiding

Na de eerste pit stops kwam Ferrari aan de leiding voor Zugs teamgenoot Stefano Comandini, terwijl Zampieri's teamgenoot Stefano Gai was teruggevallen naar de vierde plek achter Matteo Greco (Easy Race). Na de tweede en laatste verplichte rijderswissels had Drudi de Audi van Ferrari overgenomen. De BMW van Cecatto Racing, nu met Bruno Spengler achter het stuur, bleef tweede voor Greco's teamgenoot Daniel Mancinelli. Giancarlo Fisichella nam de auto van Gai over en wederom viel de Ferrari van Scuderia Baldini 27 terug, ditmaal zelfs naar P7 algemeen.

210919 DrudiFinish
Na winst op Pergusa zegevierden Agostini, Drudi en Ferrari ook op Vallelunga

Niemand kon de pace van Drudi bijhouden en hij won samen met Agostini en Ferrari voor de tweede keer een Endurance-race dit seizoen. Antonio Fuoco (AF Corse) kwam in de slotfase naar voren om als tweede algemeen en winnaar in de Pro-Am-klasse over de finish te komen samen met Giorgio Roda en Carrie Schreiner. Daniele Di Amato en Alessandro Vezzoni (RS Racing) maakten het podium af. Fisichella wist nog terug te komen naar P4 voor Simon Mann en Toni Vilander (AF Corse), terwijl Spengler zakte naar de zesde plek.

210919 FuocoSchreiner
Fuoco had een paar extra ronden nodig gehad om de strijd met Drudi aan te kunnen gaan

Mancinelli moest het doen met een tiende positie. Hij kreeg laat in de race nog een tik van Alberto Di Folco, die de Huracán GT3 met Andrea Amici en Middleton deelde, en moest een extra stop maken met een lekke band. Di Folco zelf moest het doen met P8.

210919 GuidettiMagnoniZanotti
Magnoni en Zanotti hebben nu een voorsprong van vijftien punten in de Am-klasse

Jacopo Guidetti, Luca Magnoni en Erwin Zanotti (Nova Race) versloegen Paul August, Antoine Bottiroli en Jaromír Jiřík (Imperiale Racing) in de Am-klasse. Michael Fischbaum, Miloš Pavlović en Fabio Vairani (Bonaldi Motorsport) wonnen de GT Cup-klasse in hun Lamborghini Huracán Super Trofeo, terwijl Giuseppe Fascicolo, Nicola Neri en Alfred Nilsson (Ceccato Racing) als enige GT4-deelnemers als dertiende algemeen werden geklasseerd.

210919 FischbaumPavlovicVairini
Fischbaum, Pavlović en Vairani versloegen een Ferrari 488 en een Ferrari 458 in de klasse voor GT Cup-auto's

UITSLAG RACE

Op 31 oktober zal de laatste Endurance-race van het Campionato Italiano Gran Turismo worden verreden. Agostini, Drudi en Ferrari gaan als kampioenschapsleiders naar Monza met een voorsprong van drie punten op Fisichella, Gai en Zampieri. Amici, Di Folco en Middleton liggen daar weer twee punten achter. Pro-Am-deelnemers Fuoco en Schreiner maken mathematisch gezien ook nog kans op de algemene titel.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet