Algemeen

Dragracing: Zweden ziet eerste meters Pro Dutch Racing

tooren.311

Pro Dutch Racing heeft de eerste runs van het seizoen 2021 op de teller staan. Na wat testmeters op Sundsvall Raceway reisden Michel Tooren en zijn team half augustus opnieuw richting Zweden voor de eerste serieuze krachtmeting met de internationale concurrentie. De Summit Racing Scandinavian Nationals brachten voor Pro Dutch Racing niet direct klinkende resultaten, maar het was wel een leerzaam weekend waardoor problemen in de toekomst, als het weer om punten voor het FIA Europees Pro Modified Kampioenschap gaat, worden voorkomen. In de derde kwalificatierun zette Tooren met de Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda een tijd van 6,10 seconden op de klokken, een bemoedigend resultaat aangezien de Pro Dutch-piloot al ruim voor de finish van het gas af ging.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Na de door de coronapandemie en reisbeperkingen veroorzaakte lange pauze, trok Pro Dutch Racing eind juli richting Sundsvall Raceway. Op de ruim 390 kilometer ten noorden van Stockholm gelegen baan wilden Michel Tooren en zijn team tijdens de Mid Sweden Nationals na meer dan anderhalf jaar pauze de eerste runs van dit seizoen maken. Gezien de vele wijzigingen aan de auto was de deelname puur als test bedoeld, terwijl rijder en team in het hoge noorden in alle rust weer de noodzakelijke routine konden opdoen. Sundsvall had meteen de primeur van de in de nieuwe huiskleuren gestoken Pro Dutch Racing '71 Plymouth Barracuda. Vrijwel direct bleek dat de eerste aanpassingen goed werkten want de Cuda bleef nu keurig recht.

tooren.034

Na deze geslaagde test was het half augustus tijd voor de Summit Racing Scandinavian Nationals op het vermaarde Tierp Arena. Daar wachtte Pro Dutch Racing de eerste serieuze confrontatie met de internationale concurrentie. De voor de EDRS Pro Series, EDRS Bilsport Pro Mod Series en het Zweeds Pro Modified kampioenschap meetellende wedstrijd kende met 17 deelnemers uit vijf verschillende landen een sterke bezetting. Onder de inschrijvers veel vaste deelnemers aan het FIA Europees Kampioenschap. Daarmee was de wedstrijd meteen een goede graadmeter voor het FIA EK dat volgend jaar, na de door de coronapandemie veroorzaakte onderbreking van twee jaar, weer wordt hervat.

tooren.110

De eerste twee kwalificatieruns leverden voor Tooren door een probleem met de afstelling van de koppeling nog niet het gewenste resultaat op. "We hadden de afstelling van de koppeling in Sundsvall aangepast, maar dat bleek niet te werken want de auto rolde bij de start steeds door", aldus Tooren over het onverwacht opgedoken probleem. Na de koppeling aangepast te hebben, ging de derde run meteen een heel stuk beter en ondanks dat Tooren, zoals vooraf gepland, voortijdig van het gas ging, verscheen er een keurige 6,10 seconden op het scorebord. "De eerste 200 tot 300 meter gingen uitstekend. De auto voelde ook goed, maar omdat we nog geen volledige run hadden gemaakt, ging ik na vijf seconden van het gas. Dat er dan toch een 6,1 seconden uitkomt, is keurig", blikte de Pro Dutch-piloot op zijn beste run terug. De vierde run moest dan een 'full pass' worden en een tijd onder de zes seconden opleveren, goed voor een top vijf klassering in het ijzersterke veld. Bij het overschakelen naar de derde versnelling hoorde Tooren echter een vreemd geluid en ging wijselijk van het gas, waardoor de klok bleef stilstaan bij 6,35 seconden.

tooren.300

"Bij het opstarten voor de run viel het toerental plotseling terug, wat natuurlijk heel vreemd was. Toen ik in de run overschakelde naar de derde versnelling, leek het of de motor oversloeg. De auto versnelde ook niet meer waarop ik van het gas ben gegaan. We hebben daarna de motor opengehaald, maar vonden niets bijzonders, en dus dachten we klaar te zijn voor de op zondag te verrijden eliminaties", aldus Tooren.

tooren.090

Zover kwam het echter niet. Bij het op zondagochtend opwarmen van de motor deed deze opnieuw vreemd en omdat de tijd ontbrak om alles nog een keer te checken, besloot het team zich, om grotere schade te voorkomen, terug te trekken uit de eliminaties. Naar achteraf bleek een wijs besluit. "De nokkenaslagers bleken flink beschadigd te zijn en als we gewoon waren gaan rijden had dat ons waarschijnlijk een motor gekost. De ontsteking bleek losgetrild te zijn en waarschijnlijk is dat de oorzaak van die plotselinge dip in toeren. Het belangrijkste is echter dat de Cuda nu onder alle omstandigheden keurig recht in het spoor blijft, terwijl ook alle andere onderdelen en data er goed uitzien. Daarmee hebben we in ieder geval de zekerheid dat de vele aanpassingen die we de afgelopen maanden hebben gedaan, de juiste uitwerking hebben gehad. Natuurlijk scoor je liever een vijfseconden run en een mooi resultaat, maar dat komt straks wel weer als het om het kampioenschap gaat", keek Tooren positief op het Zweedse avontuur terug.

tooren.120

Pro Dutch Racing wordt gesteund door: Arton USA Cars & Parts, Burger Ferry Agencies, Damen Marine Components Netherlands BV, Dockmarks Signs BV, Duraship BV, DW Pumps, Electric Marine Support BV, F.E.M.M. Rotterdam BV, Flanto Shipping BV, Gebr. de Jonge BV, Heatmasters, Heftronics, Helmacab Belgie B.V.B.A., Hoogendoorn maritieme betimmering en interieurbouw, Marine Power Drechtsteden BV, Maritiem Media, MST Shipping, Noordtrans Scheepvaartbedrijf, Oonincx Scheepsonderhoud BV, Petrostar AG, RBC Nederland BV, Rotyle Dakbedekking, RTR Barging, Scheepsservice Beljaars, Shipping Factory BV, Sinttruije Marine Service BV, Tribute Space BV, Tristan Shipping BV, Verhaar Omega, VKV Service BV en Vrooam Powersports Lubricants International BV.

tooren.008

Voor meer informatie over Pro Dutch Racing, zie ook www.produtchracing.nl, Facebook en Instagram.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet