Sportscars

ELMS: WRT voortijdig kampioen na zege Kubica, Delétraz en Ye in Spa

210920 ELMS Kampioenen
Winst en titel voor WRT-rijders Ye, Kubica en Delétraz (vlnr)

De overwinning in de 4 Uur van Spa-Francorchamps, de voorlaatste race van het seizoen, was voor Robert Kubica, Louis Delétraz en Yfei Ye, uitkomend met de WRT-Oreca, genoeg om voortijdig de kampioenstitel in de European Le Mans Series veilig te stellen. Na de LMP2-klassezege in Le Mans was dit het tweede grote succes voor het Belgische team onder leiding van Vincent Vosse, bezig aan het eerste volledige seizoen in de prototypes. De zege in de LMP3-klasse ging, voor de derde race op rij, naar het Luxemburgse DKR Engineering, waar stamcoureur Laurents Hörr ditmaal samen reed met Mathieu de Barbuat. In GTE zegevierde AF Corse met François Perodo, Emmanuel Collard en Alessio Rovera in de Ferrari. Voor de Nederlanders was er in de Ardennen geen podiumsucces weggelegd.


Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Het WRT-trio kon de titel voortijdig binnenhalen, nadat de G-Drive Racing-Aurus van Nyck de Vries, Roman Rusinov en Franco Colapinto met Rusinov aan het stuur al in de beginfase op het rechte stuk van Kemmel tot stilstand kwam met een defect in de aandrijflijn en de uitval een feit was. Eerder al was Rusinov na de start in La Source in de rondte getikt door Salih Yoluc in de Racing Team Turkey-Oreca, die vervolgens zelf ook na 13 ronden uitviel. Na het stilvallen van de G-Drive-Aurus kwam de safety-car in actie. Na 45 minuten kon Kubica, die als derde gestart was, de leiding overnemen en afgezien van een kort intermezzo aan kop van het veld voor de nummer 32-United Autosports-Oreca van Job van Uitert, Nicolas Jamin en Manuel Maldonado – voorzien van een nieuw chassis na een zware crash van Jamin op de Raidillon in de kwalificatie – had WRT voor de rest van de race de eerste plaats in handen. Daarmee was de derde overwinning uit vijf races een feit en was ook de titel voortijdig binnen. De tweede plaats was voor de Duqueine-Oreca van Tristan Gommendy, René Binder en Memo Rojas, terwijl Panis Racing met Julien Canal, Will Stevens en James Allen het podium completeerde.

Job van Uitert werd samen met zijn teamgenoten Jamin en Maldonado in de United-Oreca als vijfde geklasseerd. "Met die crash van Nico in de kwalificatie begon het al niet goed", vertelde Van Uitert. "We hadden een nieuwe tub nodig, een nieuwe motor, een nieuwe versnellingsbak, noem maar op. Het was al een prestatie dat we konden rijden! Een van de bandensets die we mochten gebruiken, lag boven op de Raidillon, dus we moesten het doen met 2,5 set in plaats van 3,5. En dat is met drie rijders weinig. Tijdens de race hebben we een paar keer een foute keuze gemaakt, maar op het einde waren de banden gewoon op, daar kon ik niets meer mee doen. Op zich is de vijfde plaats geen verkeerd resultaat als je bedenkt dat we van achteraan startten. Het team heeft het super goed gedaan en met goede banden was de snelheid sterk, maar aan het eind kwamen we één setje tekort en daarmee konden we niet meer voor het podium strijden. We komen om te winnen en niet om vijfde te worden, dus dat winnen, dat moeten we dan maar in Portimão doen!"

210920 ELMS LMP3
Het Luxemburgse DKR-team won de LMP3-klasse

In LMP3 ging voor de derde maal op rij de overwinning naar DKR Engineering. Laurents Hörr, die ditmaal samen met Mathieu de Barbuat reed, passeerde halverwege de race de Duitser Niklas Krütten in de Cool Racing-Ligier en besliste daarmee de strijd om de zege in de klasse. De Cool Racing-Oreca van Krütten, Matt Bell en Nicolas Maulini eindigde als tweede, voor de United-auto van Boyd, Wheldon en Cauhaupé. De Nielsen-Ligier met ondermeer Max Koebolt sloot de race als negende in de klasse af. De Eurointernational-Ligier met Joey Alders werd elfde. "Ondanks de tegenvallende uitslag heb i voor mezelf wel een ster weekeinde gehad", aldus Alders. "We stonden in alle trainingen in de top drie. Helaas liep mijn teamgenoot bij de start wat schade op, waardoor we vijf ronden verloren voor reparatie. In mijn stint was ik de snelste LMP3-rijder op de baan en kon ik twee ronden voor het einde ook de leidende LMP3 nog inhalen, waardoor onze achterstand iets werd verkleind."

De GTE-winst was voor de AF Corse-Ferrari van Alessio Rovera, François Perrodo en Emmanuel Collard, die daarmee voor de vijfde keer in evenzovele races op het podium eindigde. Ook de overige podiumplaatsen waren voor Ferrari-teams: de 488 van Iron Lynx met Cressoni, Mastronardi en Milina eindigde als tweede, de Iron Lynx-damesauto van Rahel Frey, Sarah Bovy en Michele Gatting werd derde.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet