GT

Super GT: Calsonic-Nissan wint voor het eerst in vijf jaar na vier drive-throughs voor ARTA-Honda op SUGO

210912 Hiramine
De beroemde, blauwe Calsonic-Nissan won voor het eerst sinds 2016

De Autobacs Super GT Series, het Japanse GT-kampioenschap, begon afgelopen zondag de tweede helft van het seizoen met een race van driehonderd kilometer op het krappe circuit van Sportsland SUGO. Nirei Fukuzumi en Tomoki Nojiri, uitkomend voor Autobacs Racing Team Aguri (ARTA), leken af te stevenen op een gemakkelijke zege, totdat een neutralisatie roet in het eten gooide. In een dramatische twist kregen de Honda-coureurs vier straffen aan hun broek. Kazuki Hiramine en Nobuharu Matsushita profiteerden in hun door Team Impul-gerunde Nissan. De Subaru van Takuto Iguchi en Hideki Yamauchi (R&D Sport) was dominant in de GT300-klasse.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Nojiri was het snelst in de kwalificatie en mocht de race aanvangen vanaf pole positie. Hij had een goede start en de door Red Bull-gesponsorde NSX-GT van Toshiki Oyu sloot achter hem aan. Matsushita begon vanaf plek drie voor Bertrand Baguette (Astemo Real Racing). Beiden haalde Oyu in na twintig ronden strijd. Katsumasa Chiyo (Craftsports / NDDP with B-Max) en Yuji Tachikawa (TGR Team ZENT Cerumo) vochten om de vijfde positie, totdat de laatstgenoemde de controle verloor over zijn Toyota. Hij zakte naar beneden in de rangorde, maar hield de Supra wel netjes uit de muur. Chiyo zou uiteindelijk samen met Kohei Hirate uitvallen met mechanische problemen.

Nojiri had een mooie voorsprong opgebouwd en overhandigde zijn auto aan Fukuzumi. Tijdens de pit stop werd de Honda door een teamlid teveel aangeraakt en daar werden de leiders voor bestraft met een drive-through. ARTA kreeg de penalty door tijdens de Safety Car-periode die werd veroorzaakt door regerend Super Formula Lights-kampioen Ritomo Miyata (TGR Team WedsSport Bandoh). Zijn Toyota vloog in brand in de laatste bocht. Fukuzumi deed zijn drive-through penalty voor de herstart. Dat telde niet én hij reed door het rode licht aan het einde van de pitstraat, wat hem een extra drive-through penalty opleverde.

Matsushita's teamgenoot Hiramine leidde de herstart. Achterin het veld kwam Fukuzumi tweemaal binnen voor zijn straffen, maar in de verwarring reed hij nog een keer de pitstraat in, terwijl dat eigenlijk niet hoefde. Hij was dus vier keer binnengekomen! Hij kwam uiteindelijk als tiende over de streep om samen met Nojiri toch nog een puntje te verdienen. Hiramine en Matsushita zegevierden voor het eerst in de Super GT, nadat ze Tadasuke Makino en kampioenschapsleider Naoki Yamamoto (Stanley Team Kunimitsu) achter zich hielden in de slotfase. De laatste overwinning voor Calsonic Team Impul was de tweede race op Fuji Speedway van 2016. Baguette en Koudai Tsukakoshi maakten het podium af.

210912 Iguchi
Iguchi en Yamauchi waren niet te kloppen in de GT300-klasse

In de GT300-klasse leidden Iguchi en Yamauchi, die nu de eerste positie hebben overgenomen in de tussenstand, van start tot finish om het nieuwe BRZ-model van Subaru de eerste winst te geven. ARTA had in de GT300 wel een goede race. Ze kwamen als tweede over de streep met Ren Sato en Shinichi Takagi voor de Nissan van en Kiyoto Fujinami en João Paulo de Oliveira (Kondo Racing). Elf duo's liggen binnen twintig punten. Het is extreem spannend daar met nog drie races te gaan.

UITSLAG RACE GT500 UITSLAG RACE GT300

De volgende race van de Autobacs Super GT Series vindt plaats op Autopolis op 24 oktober.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet