Diversen

Karting - Chrono - Informatie Algemeen

chrono_alg

Historie

In 1998 werd een nieuwe ‘stille’ 125cc FR Max twee-takt motor geïntroduceerd. Het gebruiksgemak, ingebouwde startmotor, waterpomp en veel vermogen werden combineert met een lange levensduur en betrouwbaarheid. Alle motoren zijn verzegeld zodat niemand het vermogen kan veranderen. Dit bevordert de eerlijkheid tijdens de wedstrijden en men hoeft geen rekening te houden met kostbare tunings programma’s. Nog nooit werd een specifieke kartmotor in zo’n korte tijd zo populair.

2-takt

De Chrono speelde slim in op deze marktontwikkeling en startte in 2000 met de Chrono Rotax Max Challenge. Dit begon met 12 deelnemers, dat aantal is nu opgelopen tot 170 rijders die zo’n acht weekenden aan de start staan op nationale- en internationale circuits. De Chrono biedt kampioenschappen voor alle Rotax klassen. Sinds 2006 heeft de Chrono ook een Shifter en Shifter-Plus (125cc geschakeld) klasse opgenomen in haar kampioenschap. Deze eveneens populaire klasse bleek al gauw een succes.

Officiële status (29 januari 2008)
Begin 2008 heeft Chrono Karting BV de aansluiting gevonden bij de Internationale Autosport Federatie FIA/CIK, in Nederland vertegenwoordigt door de KNAC Nationale Autosport Federatie.

Door zich aan te sluiten bij de KNAC zet Chrono Karting BV hiermee een belangrijke stap naar verdere professionalisering van haar organisatie. De pioniersrol die Chrono Karting met o.a deze Rotax Max klassen met geluidsarme long-life motoren de afgelopen jaren vertolkte. Alsmede de sinds enkele jaren opgerichte afdeling met o.a 4-takt motoren zoals World formula, Honda, RK1, VT250 enz, wordt nu ingeruild voor een rol als professionele CIK/KNAF partner die wil doorgroeien naar een wedstrijdorganisatie met NK’s en mogelijk internationale ambities. Meer informatie alhier



logo
Website Chrono
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet