GT

Italiaans GT: Agostini/Ferrari en Guidetti/De Luca winnen op Imola na strijd met Di Amato

210905 StartThumbnail
Een groot veld van meer dan dertig GT's zorgden wederom voor spannende races in Italië

Afgelopen weekend werden twee races van ieder vijftig minuten gehouden op Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari voor het een na laatste Sprint-evenement van het Campionato Italiano Gran Turismo. GT3-, GT Cup- en GT4-auto's zorgden voor een mooi veld van 34 auto's op Imola. Daniele Di Amato (RS Racing) was oppermachtig in de kwalificaties, maar de Ferrari-coureur had het geluk niet aan zijn zijde. In Race 1 werd hij verslagen door Riccardo Agostini en Lorenzo Ferrari (Audi Sport Italia). In Race 2 wist hij wel de leider voorbij te gaan in het gevecht om de eerste plaats, maar hij kwam een achterblijver op het verkeerde moment tegen. Jacopo Guidetti en Francesco De Luca (Nova Race) gingen er daardoor met de zege vandoor op zondag.

Tekst: Vincent Bruins (Twitter: @VincentJBruins)
Foto's: PR

Di Amato ving de eerste race op zaterdagavond aan vanaf pole positie en behield de leiding bij de start, terwijl hij op de hielen werd gezeten door Agostini. Achter hen streden Am-klasse rijders Simone Iacone (Vincenzo Sospiri Racing) en Niccolò Schirò (Kessel Racing) met Pro-Am-klasse leider Daniel Zampieri (AF Corse) om de derde plaats algemeen. Di Amato bouwde een voorsprong op van meer dan twee seconden, maar door een betere pit stop van het Audi-team kwam Agostini's teamgenoot Ferrari recht voor de neus van Di Amato. Dit resulteerde in een geweldig gevecht om de leiding. Deze werd echter onderbroken door een korte Safety Car-periode voor Carlo Curti (Tsunami R.T.) die vaststond in de grindbak.

210904 AgostiniFerrari
Agostini en Ferrari hebben na zege in Race 1 een voorsprong van zeventien punten op Frassineti

Na de herstart gaf Di Amato niet op, maar hij kwam niet voorbij Ferrari. De race zou ook eindigen achter de Safety Car, omdat de leiders in de Pro-Am-klasse, Mateo Llarena (Imperiale Racing) en Guidetti, crashten in de Tosa-bocht. Dat gaf de klassezege aan Matteo Cressoni en Simon Mann (AF Corse), terwijl Agostini en Ferrari dus in de Pro-klasse wonnen. David Fumanelli (Kessel Racing) passeerde Iacones teamgenoot Sascha Tempesta in de laatste ronde voor de overwinning in de Am-klasse.

UITSLAG RACE 1

210904 Cuhadaroglu
Dankzij Fumanelli ligt Murat Cuhadaroglu nu vijf punten voor op Zanotti in de Am-klasse

Race 2 op zondag had dezelfde voorste rij op de grid als de avond ervoor met Ferrari naast polesitter Di Amato. De laatstgenoemde had een goede start, maar Ferrari verloor een positie aan Alberto Di Folco (Imperiale Racing). Luca Segù (AKM Motorsport) spinde vanaf de tweede plek in de Pro-Am-klasse de grindbak in. Op zaterdag hadden hij en Bar Baruch ook al weinig kans op een goed resultaat door een vergelijkbare fout van de Israëliër.

Na de pit stops kwam De Luca, die samen met Guidetti in de Pro-Am-klasse uitkwam, voor Di Folco's teamgenoot Alex Frassineti en Di Amato terecht. De Luca maakte een foutje in de Tamburello-bocht en verloor die twee posities. Wederom streed Di Amato om de overwinning vanaf P2, maar dit keer kwam hij er wel voorbij. Frassineti had niet de tractie uit de Tosa-bocht en dat gaf Di Amato de kans om de leiding te pakken in de Piratella-bocht.

210905 Frassineti
Ondanks de schade, bracht Frassineti zijn Lamborghini als vierde over de streep op zondag

Echter bij het op een ronde zetten van de GT4-Porsche van Emanuele Romani (Ebimotors) verloor Di Amato de controle in de Variante Villeneuve. Hij spinde en Frassineti kon nergens meer heen en beiden liepen flinke schade op. Guidetti en De Luca, die al afstevenden op de Pro-Am-zege, kregen zo ook de algemene overwinning in hun schoot geworpen. Agostini en Ferrari waren de beste Pro-deelnemers op P2 en Stefano Comandini en Marius Zug (Ceccato Racing) maakten het podium af in hun BMW. De andere Honda van Nova Race won ook in de Am-klasse, dankzij Jorge Cabezas en Erwin Zanotti.

210905 GuidettiDeLuca
Guidetti en De Luca bezorgden Honda hun eerste algemene overwinning in het GT3-tijdperk van Italiaans GT

In de GT Cup-klasse domineerden de Ferrari's met 1-2 resultaten in beide races. Alessandro Cozzi en Giorgio Sernagiotto (Formula Racing) pakten de zege op zaterdag, terwijl Francesca Linossi en Daniel Vebster (Easy Race) de zondagsrace wonnen. Mattia Di Giusto en Riccardo Pera (Ebimotors) waren het gehele weekend onverslaanbaar in de Pro-Am-klasse van de GT4-categorie. In de GT4-Am-klasse wonnen Diego Di Fabio en Luca Magnoni (Nova Race) Race 1 met hun Mercedes-AMG en de zege in Race 2 ging naar de Porsche van Dario Cerati en Giuseppe Ghezzi (Autorlando Sport).

UITSLAG RACE 2

210905 DiGiustoPera
Di Giusto en Pera hebben alle zes Sprint-races op hun naam geschreven in de GT4-categorie

Het Campionato Italiano Gran Turismo gaat op 19 september verder met een Endurance-wedstrijd op Autodromo Piero Taruffi, beter bekend als Vallelunga.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet