Formule 1

Formule 1: Regen verandert GP van België in totale farce, Verstappen ‘wint’ met halve punten

SI202108290183 news

De Formule 1 is té ver doorontwikkeld om nog normaal te kunnen omgaan met natte weersomstandigheden. Dat is de conclusie na de complete farce waarin de GP van België veranderde toen de weergoden een zondag in augustus transformeerden in een grauwe en miserabele herfstdag. Het resultaat: de kortste GP in de geschiedenis van de autosport. Ver na zes uur ging het veld nog twee keer achter de safety car rond over een kletsnat circuit van Spa-Francorchamps, waarna de rode vlag definitief werd gezwaaid voor een veld dat rondreed in de volgorde van de startopstelling. Dat betekende dat Max Verstappen zonder bijzonder veel werk tot winnaar werd uitgeroepen en daar 12½ punt voor kreeg. Zo liep de Nederlander vijf punten in op Lewis Hamilton en bereikte George Russell voor het eerst het podium.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing, Mercedes AMG F1

Op een dag waarop de regen maar niet wilde ophouden, vertrok het veld met 25 minuten vertraging van achter de safety car, met Lando Norris op een 15e plaats na een grid penalty voor het wisselen van de versnellingsbak na de kwalificatiecrash van gisteren. Niet Norris startte vanuit de pits, waarvoor de vrees aanvankelijk was, maar Kimi Räikkönen, vanwege een achtervleugelwissel.

Wie helemaal niet startte: Sergio Pérez gleed op weg naar de startopstelling van de baan in Les Combes en lag uit de wedstrijd voordat die was begonnen. Maar na de opwarmronde en de openingsronde kwam de rode vlag toch weer uit – een rode vlag voor de derde achtereenvolgende race. De enorme uitloop gaf Pérez echter nog een kans, want zijn ongeluk vond plaats vóór de race – wat het volgens de stewards mogelijk maakte om de auto te repareren en vanuit de pitstraat te starten, weliswaar met een ronde achterstand. Of niet? Want de startprocedure was 'afgebroken', zodat die tweede ronde achter de safety car geen openingsronde kon zijn...
  SI202108290214 news

Terwijl de klok liep – drie uur vanaf het moment dat de start had moeten plaatsvinden – werden opties overwogen zoals racen op maandag of een sterk ingekorte race, een race die al van 44 naar 39 ronden was ingekort. Tenminste, als alle uitgestelde starts als uitgestelde starts golden, want een uitgestelde start betekent een ronde minder, tenzij de regels daarmee alleen de situatie bedoelen dat een daadwerkelijke start wordt afgebroken. Terwijl het maar bleef regenen en het zicht tussen de baanposten niet verbeterde, was er al anderhalf uur voorbijgegaan. Dat betekende dat er überhaupt minder dan anderhalf uur over was om 39 of 43 kletsnatte ronden af te leggen – sowieso een onhaalbare kaart in beide gevallen.

Na twee uur was er nog steeds geen teken van iets dat op een race kon lijken, maar er was wel ander nieuws: de tijdslimiet van drie uur was op pauze gezet. Ofwel: de stewards hadden op grond van force majeure de F1-reglementen naast zich neergelegd, met verwijzing naar de International Sporting Code van de FIA, die weer bóven het sportieve F1-reglement gaat. En ook met andere woorden: de eindtijd van de race stond nu weer open, wel met nog maar een uur op de klok.
  M278504

De situatie maakte pijnlijk duidelijk dat de huidige F1-auto's te extreem zijn ontworpen om nog te kunnen omgaan met een hoeveelheid regen waarin de auto's uit de vorige eeuw nog prima mee overweg konden: het risico op aquaplaning is groter dan de grip van de full wets kunnen bieden. Ook de toegenomen omvang van de auto's en de huidige aerodynamica dragen bij aan een flink toegenomen hoeveelheid spray. Het valt te bezien of de reglementaanpassing voor 2022 – let wel, met de 18"-velgen – voldoende veranderingen tot stand brengt die racen in de regen wél mogelijk maakt.

Terwijl Unimogs over het circuit bezig waren om water te verplaatsen, kwam de FIA om 17.45 uur met het nieuws dat er meer nieuws om 17.55 uur zou volgen – om vervolgens te melden dat er meer nieuws om 18.00 uur zou zijn. En daarna om 18.05 uur. Er kwam geen nieuws, maar safety-car-bestuurder Bernd Mayländer deed zijn helm op. En daarna toch het verlossende woord: de race zou worden hervat om 18.17 uur!
  SI202108290268 news

Om exact dat tijdstip gingen de auto's inderdaad achter de safety car naar buiten en daarmee was de race ook meteen begonnen. Na twee ronden was het – zoals was te verwachten – alweer afgelopen: de safety car kon niet voldoende tempo maken om de auto's en de banden warm genoeg te krijgen en te houden. Daar stond tegenover dat er nu tenminste wel een resultaat stond: twee ronden zijn genoeg voor een officiële uitslag, met halve punten.

Zo werd de GP van België van 2021 de kortste Grand Prix uit de geschiedenis van de Formule 1 en zelfs de hele autosport – en daarmee een totale blamage voor (de regelgeving van) de moderne F1-auto. Verstappen liep daardoor vijf punten in op Hamilton, terwijl George Russell zijn eerste podium kon vieren. Sergio Pérez en zijn monteurs die zo hun best hadden gedaan, werden daardoor alsnog de pechvogels, want een potentiële zevende plaats viel in het water met zijn start van achteraan.

F1, GP België, Spa-Francorchamps, 29 augustus 2021

1. Max Verstappen - Red Bull-Honda – 1 ronde, 3'27.071
2. George Russell - Williams-Mercedes - 2.198
3. Lewis Hamilton - Mercedes - 3.518
4. Daniel Ricciardo - McLaren-Mercedes - 5.951
5. Sebastian Vettel - Aston Martin-Mercedes - 7.894
6. Pierre Gasly - AlphaTauri-Honda - 10.275
7. Esteban Ocon - Alpine-Renault - 11.791
8. Charles Leclerc - Ferrari - 13.217
9. Nicholas Latifi - Williams-Mercedes - 15.634
10. Carlos Sainz - Ferrari - 16.961
11. Fernando Alonso - Alpine-Renault - 20.259
12. Valtteri Bottas - Mercedes - 21.946
13. A.Giovinazzi - Alfa Romeo-Ferrari - 23.530
14. Lando Norris - McLaren-Mercedes - 26.085
15. Yuki Tsunoda - AlphaTauri-Honda - 28.781
16. Mick Schumacher - Haas-Ferrari - 30.900
17. Nikita Mazepin - Haas-Ferrari - 32.687
18. Lance Stroll - Aston Martin-Mercedes - 34.838
19. Kimi Räikkönen - Alfa Romeo-Ferrari - 36.322
20. Sergio Pérez - Red Bull-Honda - 38.690
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet