Formule 1

De eerste races. Het circuit van Zandvoort en de Grand Prix door de jaren heen (Deel 3)

 

luchtfoto-1948

Voor de toekomstige races op het circuit werd er door de gemeente een adviseur aangesteld die de exploitatie van het circuit beter zou oppakken. De 34-jarige Hans Hugenholtz uit het Zuid-Hollandse Ammerstol was bereid om vanaf begin 1949 deze taak op zich te nemen. Ook werd hij de nieuwe directeur van Touring Zandvoort, die in navolging van de VVV, de promotie van badplaats Zandvoort beter moest coördineren.


bouw-houten-tribunes

Een extra budget voor de uitbreiding van de stenen tribune naar 3.000 zitplaatsen werd goedgekeurd. Voor de tweede Grote Prijs van Zandvoort op 31 juli 1949 werden er houten tribunes geplaats links en rechts van de vaste tribune. De toegangsweg naar het circuit kreeg een asfaltlaag en de promotie werd erop gericht om op de fiets naar Zandvoort te komen. Daarvoor werden er extra rijwielstallingen geplaatst. Ruim 30.000 toeschouwers waren onder slechte weersomstandigheden naar het circuit gekomen. Het aantal mensen viel tegen, mede door de hoge toegangsprijzen van ƒ 10, ƒ 7,50, ƒ 5 en ƒ 2,50 en anderhalve gulden voor kinderen. Na twee heats was het uiteindelijk Ferrari coureur Luigi Villoresi, die na een uitval van zijn teamgenoot Alberto Ascari, de 40 ronden durende finale op zijn naam schreef.

1949 Albert Ascari links feliciteert winnaar Luigi Villoresi

Albert Ascari (links) feliciteert winnaar Luigi Villoresi.

Het circuit had in 1950 al ruim 1 miljoen gulden gekost, maar toch moest er nog veel extra geld bij om vooral internationale wedstrijden te mogen organiseren. Buiten een paar kritische vragen om, bleek de Zandvoortse gemeenteraad nog steeds achter alle raceplannen te staan. Het circuit kreeg een tijdwaarnemingshuis, zodat de officials niet meer buiten op een klapstoeltje in de regen de rondetijden hoefden te klokken. Wat wel een discussie in de raad opleverde was de vrije toegang tijdens de niet actieve racedagen. Wandelaars, fietsers, auto's en motorfietsen mochten gratis gebruik maken van de toerbaan, wat een flink aantal onveilige situaties teweeg bracht. Was het nu een racebaan of een toerweg? Al snel werd duidelijk dat het circuit afgesloten moest worden en dat alleen auto's en motoren tegen betaling hun rondjes mochten rijden. Dat bleek een prettige aanvulling voor de gemeentekas.

(Wordt vervolgd)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet