Algemeen

Dragracing: Voodoo Hemi Superbird maakt indruk op Tierp Arena

1.harteveld.321

Marck Harteveld heeft in Zweden op Tierp Arena bij de Summit Racing Scandinavian Nationals de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird meteen weer laten vliegen. Van onwennigheid was na de door de coronapandemie veroorzaakte stilstand van twee jaar geen sprake. Harteveld dook in de kwalificatie met 5,97 seconden meteen weer onder de 6-secondengrens en wist in de eliminaties met een run van 5,956 seconden, een evenaring van zijn persoonlijk record, tot de halve finales door te dringen. Daarin had de Voodoo Hemi Racing-piloot het moeten opnemen tegen meervoudig FIA Europees Pro Modified-kampioen Michael Gullqvist. Helaas nam de regen op zondagmiddag bezit van Tierp Arena waardoor de wedstrijd niet kon worden afgemaakt. Dat kon de stemming bij Harteveld en zijn team echter niet meer bederven. "Het was een absoluut topweekend. Het rijden ging meteen weer goed en de auto was super. Meteen weer onder de zes seconden, wat wil je nog meer", blikte Harteveld op een in alle opzichten meer dan geslaagd Tierp-weekend terug.


Tekst: aangeleverd bericht
Foto's: PR

Met het als gevolg van de coronapandemie afgelasten van het FIA Europees Kampioenschap Drag Racing was de Summit Racing Scandinavian Nationals op Tierp Arena zo ongeveer de enige mogelijkheid voor de internationale dragrace-elite om dit jaar nog een onderlinge competitie op hoog niveau uit te vechten. In de Pro Modified klasse telde de wedstrijd mee voor het Zweeds kampioenschap en de EDRS Bilsport Pro Mod Series waardoor de interesse vanuit thuisland Zweden groot was. Met zeventien deelnemers uit Zweden, Nederland, Zwitserland, Frankrijk en Estland stond er in Tierp dan ook een sterk deelnemersveld aan de start. Voor Marck Harteveld was het de eerste kennismaking als rijder met Tierp Arena, een kennismaking die al snel uitstekend beviel.

2.harteveld.203

Met vijf kwalificatiepogingen, verdeeld over de vrijdag en de zaterdag, kregen de Pro Modified-rijders een extra run voorgeschoteld, een welkome aanvulling aangezien het voor veel rijders de eerste meters in bijna twee jaar tijd waren. In de eerste run trok de Voodoo Hemi Racing '70 Plymouth Superbird naar links en moest Harteveld van het gas. In de tweede run verscheen er echter meteen een keurige 6,09 seconden op het scorebord. Op zaterdagochtend dook Harteveld in pas zijn tweede volledige run met 5,97 seconden meteen onder de 6-secondengrens en benaderde daarmee zijn in 2019 gereden persoonlijk record van 5,956 seconden. Harteveld sloot de kwalificatie af met een vijfde run die goed was voor 6,02 seconden en toonde daarmee niet alleen aan snel, maar ook constant te zijn.

3.harteveld.230

"Eigenlijk ging het meteen weer als vanouds, alsof het geen twee jaar geleden was dat ik voor het laatst achter het stuur zat. Blijkbaar zit het in je DNA of zo. Ik had voor die tijd alle handelingen nog een paar keer doorgenomen en droog geoefend, waarna de eerste run meteen helemaal goed was. Ik heb ook geen schakelmomenten gemist of een rood licht getrokken en ook het stagen leverde geen probleem op. En meteen onder de zes seconden rijden is dan natuurlijk super", keek een enthousiaste Harteveld op zijn kwalificatie terug.

4.harteveld.320

Met zijn tijd van 5,97 seconden had Harteveld zich als zevende voor de eliminaties geplaatst en daarmee moest de Nederlander het in de eerste eliminatieronde opnemen tegen de Zwitserse routinier Bruno Bader. De Voodoo Hemi Racing-piloot liet er echter geen twijfel over bestaan wat zijn bedoelingen waren. Met 5,956 seconden evenaarde Harteveld zijn twee jaar oude persoonlijk record en liet Bader kansloos. In de kwartfinale was Roger Johansson zijn volgende tegenstander. Bij de lichten was Harteveld meteen al eerder weg en liet de Zweed, die ook nog eens problemen kreeg, kansloos achter. "Ik kreeg kort na de start last van tyre shake en moest even van het gas. Ik zag Roger echter niet naast me en ben toen meteen weer vol doorgegaan." In de halve finale had Harteveld het moeten opnemen tegen meervoudig FIA Europees Pro Modified-kampioen Michael Gullqvist. Donkere luchten rond Tierp deden echter al het ergste vrezen en toen het dan ook begon te regenen en de voorspellingen voor de rest van de middag weinig goeds beloofden, restte de wedstrijdleiding niets anders dan de Summit Racing Scandinavian Nationals voortijdig te beëindigen. Met de meteen in het eerste raceweekend gereden tijden en halve finaleplaats kon het weekend voor Voodoo Hemi Racing echter hoe dan ook niet meer stuk.

5.harteveld.420

"Het was een absoluut topweekend. Twee keer onder de zes seconden en een halve finale. Het team werkte weer fantastisch samen en iedereen was laaiend enthousiast. Joeri Woudenberg was er voor het eerst bij en brengt niet alleen veel kennis in, maar kan het ook op een heldere manier overbrengen. Dat werkte echt super. Voor mij was het eerste keer als rijder op Tierp. Joeri heeft echter als tuner al heel wat ervaring op deze baan en kon me dus precies vertellen waar ik op moest letten. We hebben het afgelopen jaar heel veel aan de motor veranderd en dan is het lekker om te zien dat het allemaal werkt en tot resultaat leidt. Natuurlijk maak je de eliminaties liever af, maar dit was na twee jaar coronastilstand een perfect weekend. We gaan de komende winter nog weer een aantal updates doen en er dan volgend jaar vol tegenaan in het FIA Europees Kampioenschap. We hebben ook nu weer laten zien dat we daar iedereen partij kunnen geven", blikte Harteveld meer dan tevreden terug.

6.harteveld.453

Door de reisbeperkingen van Engeland richting Nederland moet Voodoo Hemi Racing helaas afzien van de oorspronkelijk geplande deelname aan de European Finals op Santa Pod Raceway. Daarmee was de wedstrijd op Tierp Arena meteen de laatste van het seizoen 2021.

7.harteveld.112
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet