Sportscars

Sportscars: Klaar voor de grote race - alle Nederlanders (m/v) in beeld

210820 LM foto
Class of '21: het deelnemersveld voor de 89e editie van de 24 Uur van Le Mans

Nog minder dan 24 uur, dan gaat, morgen om 16.00 uur, de 89e editie van de 24 Heures du Mans van start. In totaal staan er acht Nederlandse rijders (m/v) en één Nederlands team aan de start. Natuurlijk spreekt de organisatie van 'historisch', omdat dit jaar voor het eerst de hypercars aan de start staan, maar uiteraard is Toyota wederom hooglopend favoriet voor de overwinning – vooropgesteld dat technische problemen zoals in Monza uitblijven. AUTOSPORT.NL kijkt vooruit naar de race en brengt alle Nederlanders in beeld.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: ACO, Rolex

De favorietenrol van de Toyota's wordt mede onderstreept doordat het fabrieksteam vanuit Keulen de meeste ervaring met de nog vrij nieuwe hypercars heeft. Dat de betrouwbaarheid nog niet altijd even goed is, bleek wel tijdens de afgelopen WEC-race in Monza, toen beide Toyota's met problemen te kampen hadden, waaronder ook zaken die zich nog niet eerder hadden voorgedaan. Welke uitwerkingen dat eventueel op een 24-uursrace heeft, gaan we dit weekeinde beleven. De beide Glickenhaus-auto's zijn nog heel nieuw, ook hier dient zich dus de vraag aan hoe het met de betrouwbaarheid zit. De vijfde auto in de hypercar-klasse tenslotte is geen hypercar, want de Alpine is de auto die vorig jaar nog als Rebellion-LMP1 rondreed en in feite een Oreca is. Mocht het bij Toyota en Glickenhaus niet goed lopen, dan kan Alpine, waar de inzet verzorgd wordt door het Signatech-team van Philippe Sinault, best wel eens voor een verrassing gaan zorgen. Sinault werd overigens eerder deze week onderscheiden met de jaarlijkse trofee 'Spirit of Le Mans', voor zijn verdiensten rondom de Franse klassieker.

Sommigen denken zelfs dat de algehele overwinning dit jaar naar een LMP2-auto zou kunnen gaan, maar dat lijkt wat erg onwaarschijnlijk. Met 25 auto's is LMP2 getalsmatig de grootste klasse in het veld voor dit jaar, met een aantal sterke bezettingen. Hier rijden ook de meeste Nederlanders.

#1 Beitske Visser – Richard Mille Racing Team-Oreca

LEMANS21js 1609

Beitske Visser rijdt voor het tweede jaar in Le Mans en deelt de Oreca van het Richard Mille Racing Team opnieuw met de Duitse Sophia Flörsch – die daarvoor de DTM op de Nürburgring dit weekeinde laat schieten – en de Colombiaanse Tatiana Calderón. Vorig jaar eindigde het damestrio zeer verdienstelijk als negende in de LMP2-klasse, maar gezien de bezetting in het veld dit jaar wordt een herhaling, laat staan een verbetering, van die klassering een zware opgave.

#26 Nyck de Vries – G-Drive-Aurus

LEMANS21js 0828


Een week na het binnenhalen van de wereldtitel in de Formule E komt Nyck de Vries dit weekeinde alweer in actie tijdens de 24 Uur van Le Mans. Dat hij tot de snelste rijders in het LMP2-veld behoort, staat buiten kijf: voorafgaand aan de hyperpole was alleen António Félix da Costa in de tot dusver toonaangevende JOTA-Oreca – die door hetzelfde team gerund wordt – sneller. De Vries rijdt samen met de ervaren Roman Rusinov en de jonge Argentijn Franco Colapinto, die ook aardig gas kan geven en in de trainingen de op één na snelste 'zilver'-rijder was.

#29 Frits van Eerd, Giedo van der Garde, Job van Uitert – Racing Team Nederland-Oreca

LEMANS21js 1048

Racing Team Nederland is een vaste waarde in de klasse geworden en mag uiteraard ook in Le Mans niet ontbreken. Het doel van het team is winst in de dit jaar nieuw gecreëerde Pro-Am-divisie van de LMP2-klasse, wat gezien de prestaties in de eerdere races dit seizoen zeker een realistisch uitgangspunt is. De trainingen in Le Mans liepen niet optimaal, wat te wijten was aan een motorprobleem, maar op donderdagavond werd toestemming verkregen om de motor te wisselen en in de laatste vrije training liet Job van Uitert met een nieuwe krachtbron prompt de tweede tijd in de klasse noteren. Dat biedt perspectief!

#31 Robin Frijns – Team WRT-Oreca

LEMANS21js 1903


Niet alleen De Vries, ook Robin Frijns kwam na de Formule E-finale naar Le Mans. De Limburger rijdt voor het Belgische WRT, dat dit jaar in WEC en ELMS debuteert in de LMP2-klasse en het meer dan verdienstelijk doet. Frijns deelt de Oreca met zijn oud-DTM-collega Ferdinand Habsburg en de Fransman Charles Milesi, die ook de reputatie van een snelle 'zilver'-rijder heeft.

#34 Renger van der Zande – Inter Europol Competition-Oreca

LEMANS21js 2555

Het is geen geheim dat Renger van der Zande het racen in Amerika leuker vindt dan in het WEC – het verschil tussen de Amerikaanse en de Franse organisatie kennende, kunnen we ons daar wel iets bij voorstellen – maar voor Le Mans maakt hij natuurlijk een uitzondering. En ook dat is heel begrijpelijk. Bij het Inter Europol-team zijn er nog veel nieuwe factoren, want de renstal opereert nu volledig vanuit Polen en niet meer, zoals in de afgelopen jaren, met een Duits team dat voor de inzet zorgt. Jakub Smiechowski is de 'zilver'-rijder, Van der Zande en Alex Brundle zorgen voor de snelheid en de ervaring.

In de GTE-Pro-klasse zijn elk twee fabrieks-Porsches, Ferrari's en Corvettes actief, aangevuld met elk één Porsche van de privéteams HubAuto Racing en WeatherTech Racing, hoewel Porsche duidelijk heeft gemaakt dat ook die als volledige fabrieksauto's worden beschouwd als het gaat om zaken als technische en strategische ondersteuning. Het Porsche-fabrieksteam bouwt voor de race een nieuw chassis op, nadat Kévin Estre met de nummer 92-Porsche tijdens de Hyperpole-sessie van donderdagavond bij Indianapolis hard van de baan raakte. Corvette, dat vorig jaar in Le Mans ontbrak, rijdt dit jaar voor het eerst aan de Sarthe met de nieuwe auto met middenmotor, in IMSA al een bewezen winnaar. Bij Corvette vinden we tevens de enige Nederlander in deze klasse.

#63 Nicky Catsburg – Corvette Racing-Chevrolet Corvette C8.R

LEMANS21js 0846

Na het einde van het BMW-fabrieksprogramma in het FIA WEC vond Nicky Catsburg een nieuw onderdak bij Corvette, zowel voor de Amerikaanse lange-afstandsklassiekers Daytona, Sebring en Petit Le Mans als voor Le Mans. Net als tijdens de Amerikaanse races deelt hij de auto met de Spanjaard António García en de Amerikaan Jordan Taylor. De raceweek begon lastig voor het team met een technisch defect op woensdag, maar op donderdag toonde Catsburg zich tevreden met de geboekte vooruitgang.

In GTE-Am staan 23 auto's aan de start, voornamelijk Porsches en Ferrari's en een paar Aston Martins. Hier is vooral de kwaliteit van de verplichte 'brons'-rijder doorslaggevend, en daar zitten nogal de nodige verschillen. Jeroen Bleekemolen is de enige Nederlander in deze klasse.

#388 Jeroen Bleekemolen – Rinaldi Racing-Ferrari

LEMANS21js 2170

Voor het Duitse team, normaliter actief in de GT World Challenge, is de stap naar Le Mans een flinke. Jeroen Bleekemolen brengt zijn rijke ervaring in en is daarmee ook van veel waarde voor Pierre Ehret en Chris Hook, de beide Duitse amateurs met wie hij samen rijdt. Het zijn bepaald geen jonkies meer: Ehret is 65, Hook is 54. Eerstgenoemde, die al decennialang in Amerika woont, heeft wel veel ervaring en start voor de tiende keer in Le Mans, voor Hook is het allemaal nieuw. Een topklassering zit er met twee 'brons'-rijders realistisch gezien niet in, maar Bleekemolen kan natuurlijk zelf wel laten zien wat hij waard is en bij al zijn reacties in de loop van de week maakte hij duidelijk hoeveel plezier hij in het rijden met de Ferrari heeft.

Morgen om 11.30 uur is er nog een warm-up, de race start om 16.00 uur.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet