Sportscars

Sportscars: WEC-kalender voor 2022 en toekomst GT-klasse gepresenteerd in Le Mans

210819 Sebring WEC
Voor het eerst sinds 2019 (foto) rijdt het WEC - althans volgens plan - volgend jaar weer in Sebring

Tijdens de traditionele persconferentie aan de vooravond van de 24 Uur van Le Mans presenteerde de Automobile Club de l'Ouest ondermeer de geplande kalender voor het FIA WEC-seizoen 2022. Daarbij staan er zes races op het programma, waarbij er na een afwezigheid van twee jaar ook weer op Sebring en Fuji gereden wordt. Uiteraard nog met het nodige voorbehoud, want wie weet wat corona nog gaat, danwel blijft doen, maar het plan is er. Daarnaast werd wat meer duidelijkheid verschaft over de toekomst van de GT-klassen in het WEC en daarmee in de 24 Uur van Le Mans. Zoals in de lijn der verwachting lag, vormt vanaf 2024 het GT3-reglement ook hier de basis.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Het WEC-seizoen 2022 gaat op vrijdag 18 maart van start met de 1000 Miles of Sebring (in werkelijkheid een acht-uursrace), opnieuw tijdens hetzelfde evenement als de jaarlijkse 12-uursrace als tweede ronde van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship, die traditioneel op zaterdag verreden wordt. Een weekeinde eerder, op 12 en 13 maart, is er de 'Prologue', eveneens op Sebring. Op 7 mei staat de TotalEnergies 6 Hours of Spa op de kalender, op 11 en 12 juni vindt de 90e editie van de 24 Heures du Mans plaats. Na de succesvolle première van dit jaar rijdt het WEC op 10 juli 2022 opnieuw een zes-uursrace op het circuit van Monza. Na de zomerpauze volgt op 11 september de zes-uursrace van Fuji in Japan, waar de serie ook sinds 2019 niet meer in actie kwam. Het seizoen wordt op 12 november afgesloten met de 8 Uur van Bahrein.

Tijdens de persconferentie werd er ook meer duidelijk over de toekomst van de GT's in het WEC en de 24 Uur van Le Mans. Dat de GTE-klasse een aflopend verhaal is, was al langer duidelijk en de Amerikaanse IMSA-organisatie reageerde al eerder door voor volgend jaar de GTLM-klasse, zoals GTE in IMSA heet, niet meer uit te schrijven en in plaats daarvan een GTD-Pro-klasse naast de al bestaande GTD-klasse te organiseren, beide gebaseerd op het GT3-reglement. De ACO als organisator van WEC en Le Mans wil vanaf 2024 ook de GT3-regels als basis gebruiken. Over de nadere invulling (Pro of Pro-Am) werd nog geen mededeling gedaan.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet